TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Vekt Redusering pÃ¥ Mk3 Tips & Triks gjerne

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Supra
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Supra
 #369144  av Mk3killan

Heisann heisann.

Har tenkt mer og mer på vekt i det siste. Jeg kjører en Supra mk3 targa og automat, så bilen veier vel rundt 1600 kilo. Det er triste greier
så jeg tenker Kaste ut de orginale setene fremme, Hørt at disse veier mye. Funnet Karbon Panser, Karbon Targa tak (muligens) og Karbon bakluke.
Har også selfølgelig fjernet reservedekket.

Har noen her gått i gang med vektreduksjon ? vil gjerne høre fra dere.

Og vet det blir et skudd i blinde, men hvor mye tror dere jeg kan greie og få bilen ned i vekt med disse forslagene her ?
Vedlegg
supraforum.jpg
supraforum.jpg (144.07 kiB) Vist 1587 ganger
 #369151  av Scotty

Blitt diskutert litt, alt i alt er økt motoreffekt bedre, ofte billigere ettersom karbon koster endel.

Det vanligste vektreduksjon er..
Karbonpanser
Karbonbakluke
Fjerne A/C, reservelhjul, jekk, tems.
Karbonseter foran
Alu mellomaksel
Lettere felger
 #369155  av Mk3killan

Akuratt ja, kan jo ikke si at Karbon er så forferdelig billig nei. En liten ting jeg har gått og lurt litt på også er hva skjer om en fjerner reima som driver Ac pumpa egentlig ?
Vil motoren kunne jobbe lettere da ? I og med at den slipper og dra rundt på den ac pumpa ?
 #369160  av EXS

det enkleste er og ofre intriøret, bytt fremsetene med noen i glassfiber eller karbon, hiv ut alt fra fremsetene og bak, lexan bakrute og sidevinduer.... mest for pengene dog får du med og få ned den uavfjærede vekten

og så kan du jo seff bytte ut 6eren med en 3sgte :P
 #369221  av Andreazz

Carbon targa tak er nokk ingen god ide! Taket stiver opp karroseriet en god del.. Regner med du har kjennt forskjellen på bilen med og uten tak?
Støtfanger bjelkene veier også ganske mye, pluss at vekten av de henger langt ut fra senter av bilen. Men de er jo ganske greie å ha på plass hvis du bruker bilen på veien å skulle treffe på en komabillist..

Edit:
Bytt til manuelgir! Det vil nokk hjelpe bedre på opplevelsen enn å slanke bilen 50kg :) Manuel kassen er vell også lettere en tomaten..
 #369227  av Mk3killan

Ja er fullstendig klar over at manuel gir er tingen ja, bare ulemper med den tullete auto kassen, den veier jo mer + 10% effekttap... uff bare sorgen jo. Men uansett bilen går friskt den da
satt på ny og større turbo vel og merke en ebay turbo fra crx racing T61 turbo og 3" eksos fra turbo og ut og litt ekstra små knask.

Men er det ingen som vet om det har noe for seg og fjerne reima på Airconditon pumpa i motoren ? bare for å lette arbeide på motoren ?
 #369228  av Andreazz

Reimhjulet til kompressoren er koblet fri med en clutch så lenge du har A/C avslått. Skal du først fjerne reima så kan du også fjerne hele A/C systemet, det veier en go del!
 #369236  av Mk3killan

Hmm så lærte vi noe nytt i dag også. Finnes det forresten noen guide på dette på nett ? eller forum ? hvordan man går frem for og fjerne ac i supraen ? greit og vite hva man holder på med.