TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Forsøk pÃ¥ Ã¥ fÃ¥ godkjenning pÃ¥ ombygging til V6

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #370242  av ElViz
 
Avgass er ikke det store problemet om man gjør det riktig. Her er hva som sto i svaret:
"Dersom det benyttes nyere motor med komplett styringssystem, katalysator og lydpotter beregnet for beregnet for Europa, anser vi at kravet til støy og avgass er oppfylt. Det må fremlegges bekreftelse på motorens opprinnelse".

Her er teksten i min søknad:

Generell beskrivelse av ombyggingen :


Jeg ønsker å bytte motor fra den eksisterende til en nyere V6 fra Toyota. Toyota har aldri levert MR2 med V6 motor, men det er en populær ombygging i endel land, deriblant England.

Eksisterende motor: 3S-GE
MOTORDATA
4 sylindere i rekke, stål blokk, aluminium topplokk
Drivstoff: Bensin
Slagvolum: 1998
Effekt: 129 kW
CO2 utslipp: 216

Motoren det ønskes å byttes til er type 1MZ-FE. Denne finnes blant annet i Toyota Camry 1997 -2004
MOTORDATA
6 sylindere i V, aluminium blokk og topper.
Drivstoff: Bensin
Slagvolum: 2995
Effekt: 135 kW – 140kW
CO2 utslipp: Vet ikke eksakt enda, men kanskje dere har noen data?
Denne motoren er ca. 6 kg lettere enn den originale 4 sylinder motoren

Dette er en ombygging som som er gjort mange ganger, og og er godt beskrevet flere steder på internett.

I korthet:
Jeg vil bruke bruke den eksisterende gearkassen. 1mz-fe motoren passer på denne, det eneste som må endres er svinghjulet, da dette har en annen boltsirkel for clutchen. Svinghjul (nytt) med riktig boltsirkel kan kjøpes, eller eksisterende hull sveises igjen og nye hull borres og gjenges.
Motorfestene er de samme, bortsett fra ett av 4. V6 motoren er noe kortere enn rekke 4 motoren, derfor må motorfestebraketten på motorens front modifiseres.

Jeg vil benytte standard ECU’en som hører til V6 motoren, slik at effekt og utslippsverdier blir det samme som for en camry.

En annen ting som bør nevnes er at 1MZ-FE motoren har lavere max. turtall enn den eksisterende motoren, slik at bilens teoretiske maksimum hastighet blir lavere enn den er i dag.

Ingen andre modifikasjoner er planlagt.

---------------------------------------------------------
Så hvis det er noen som har lyst til å prøve, så hversågod :D
 #370255  av ElViz
 
jepp.
Hadde det ikke vært for avgiftene, så hadde jeg gått videre. Hadde latt woodsport gjøre jobben tror jeg. Det er snakk om 35- 40 tusen + MVA. Men, du må ha en mr2 som har vært 10 år i norge. Jeg ville skaffet den dokumentasjonen som kreves før jeg fikk jobben gjort.(og fått bekreftet at det var tilstrekkelig.) Tror dokumentasjonen hadde vært det vanskeligste.
 #372869  av mailman1
 
vil ha wankel jeg... bare for å gjøre det enda vanskeligere :D *drømme brap brap brap* :cry:
 #372911  av john_e
 
mailman1 skrev:vil ha wankel jeg... bare for å gjøre det enda vanskeligere :D *drømme brap brap brap* :cry:
Er visst ikke SÅ vanskelig å godkjenne, det er jo 1,3l. Problemet blir vel at det er forskjellige fabrikanter.
Men jeg vet en BMW som er godkjent med wankel da ;)

Da hadde det vært tøft å putta wankel i en ribba aw11 :D
 #372928  av mailman1
 
eneste er at jeg tviler på om du finner en som passer. Di er riktignok små men om du finner en tverrstilt wankel ..... i dunno! Blir custom-mafiaen, sveisapparat og slegge til krampa tar deg:P
 #372945  av john_e
 
mailman1 skrev:eneste er at jeg tviler på om du finner en som passer. Di er riktignok små men om du finner en tverrstilt wankel ..... i dunno! Blir custom-mafiaen, sveisapparat og slegge til krampa tar deg:P
Må nok bruke god tid på å fabrikkere nye fester og få kobla girkasse ja... Men godkjenningen virker ikke sykt vanskelig :)
 #372987  av Morten
 
john_e skrev:
mailman1 skrev:eneste er at jeg tviler på om du finner en som passer. Di er riktignok små men om du finner en tverrstilt wankel ..... i dunno! Blir custom-mafiaen, sveisapparat og slegge til krampa tar deg:P
Må nok bruke god tid på å fabrikkere nye fester og få kobla girkasse ja... Men godkjenningen virker ikke sykt vanskelig :)
Vrient å sette wankel tverrstilt da rotorhuset vil bli stående midt i veien for den ene drivakslingen :roll: Med bakgrunn i det er i mitt hode den eneste vei og gå rettstilt motor med audikasse eller lignende.

Angående godkjenning så tipper jeg du også ville møtt et par spøkelser der desverre. Det er en grunn til at rx7 ofte har med papir fra Mazda som fritar fra avgasstester.... :wink:
 #372989  av john_e
 
Morten skrev:
john_e skrev:
mailman1 skrev:eneste er at jeg tviler på om du finner en som passer. Di er riktignok små men om du finner en tverrstilt wankel ..... i dunno! Blir custom-mafiaen, sveisapparat og slegge til krampa tar deg:P
Må nok bruke god tid på å fabrikkere nye fester og få kobla girkasse ja... Men godkjenningen virker ikke sykt vanskelig :)
Vrient å sette wankel tverrstilt da rotorhuset vil bli stående midt i veien for den ene drivakslingen :roll: Med bakgrunn i det er i mitt hode den eneste vei og gå rettstilt motor med audikasse eller lignende.

Angående godkjenning så tipper jeg du også ville møtt et par spøkelser der desverre. Det er en grunn til at rx7 ofte har med papir fra Mazda som fritar fra avgasstester.... :wink:
Du har et godt poeng der :) Er nok en del spøkelser som lurer ja :)
 #373838  av stianøverland
 
inzane2012 skrev:
ArildM skrev:
Resten tror jeg det burte være mulig å få til...
Tviler sterkt på at du hadde fått godkjent selve motorbyttet.
Da må du ha papirer på Toyota både på avgasskrav for motoren og at bilen enten har vært levert med samme motor, eller at den effektmessig kan tåle en slik motor, med tilhørende oppgradering av understell og bremser.

Og akkurat disse papirene tror jeg du må lete langt og lenge etter.
hva med han nissen som holder på å bygge om ei caravelle med en v8 corvette motor med turbo på da? den blir vist godkjent...

den bilen blir typegodkjent på nytt. Derfor er det mulig. dette koster mye penger

forresten, 1300 hk 0-100 på 3 sek.
 #375637  av mailman1
 
stianøverland skrev: den bilen blir typegodkjent på nytt. Derfor er det mulig. dette koster mye penger

forresten, 1300 hk 0-100 på 3 sek.

Hmm.. Er han så gæærn at han bygger to, for å få den ene krasjtestet?
Btw, hvis han får typegodkjenning på den er det jo fritt fram for alle å bygge like. :P


Kanskje vi skulle fått i orden en typegodkjenning? Lage en doneringsordning. Samler vi litt penger i en sparegris. Så bruker vi pengene vi samler til å få gjennom typegodkjenninger til biler? V6 i Mr2 + en supercharger da, er vel ikke dyrere når en først er i gang...

Vis det blir suksess så kan vi ta andre ting... hva med 3.gen 3SGTE i celica? Eller noe annet?

Det blir jo såklart større donasjoner fra dem som faktisk ønsker å bruke fordelene av dette. Og mindre fra di som bare ønsker å støtte entusiaster. Men hvis alle v6 hungrige Mr2 fans står sammen om en typegodkjenning så kan saker og ting skje, det er jeg sikker på. :)