TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Strømproblemer

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #370283  av predator

Sliter med at batteriet på Mr2en tapper seg meget fort.
Er veldig slitsomt å måtte koble av jordingen på batteriet hele tiden, samt at det er vel ikke helt bra for ECU?
Så jeg lurte på om noen har en plan for hvordan man kan feilsøke hvor problemet ligger?
Noen som orker å lage en mal for DUMMIES LIKE ME?
Da mener jeg skikkelig , fra a til å for at jeg skal forstå.. :lol:
:roll:
 #370322  av predator

Fikk ett tips av en arbeidskollega, om at jeg skal koble av jordingskabelen - stille multimeteret inn på OHM, koble mellom batteri og jordingskabel, og måle mens jeg drar ut ei og ei sikkring. Når det gjør utslag på multimeteret, har jeg funne kretsen som drar strøm.
Kan det stemme :?:
 #370339  av mr2storbrua

Det stemmer nesten, men du skal stille multimeteret til AMPERE. Så skal du koble mellom minus på batteriet og jord på bilen(du trenger ikke koble siste kabelen til jordingskabelen, men et vilkårlig jordingspunkt som er greit å koble til).

Har du utelukket at batteriet er gåent?
 #370358  av predator

Batteriet kjøpte jeg nytt i februar. Er Biltema batteri da, så vet ikke jeg..
Men skal jo holde lengere enn det, selv om det er Biltema. :roll:
Oki, Skal begynne å måle når jeg får tid. Mektig lei tomt batteri nå. Har koblet hovedstrømsbryter m nøkkel no da, så slipper fastnøkkel, men trasig lell...
 #370370  av inzane2012

predator skrev:Batteriet kjøpte jeg nytt i februar. Er Biltema batteri da, så vet ikke jeg..
Men skal jo holde lengere enn det, selv om det er Biltema. :roll:
Oki, Skal begynne å måle når jeg får tid. Mektig lei tomt batteri nå. Har koblet hovedstrømsbryter m nøkkel no da, så slipper fastnøkkel, men trasig lell...
AKKURAT samma driten som med meg dette her... kjøpte biltema batteri, sånt sølv-kadmium eller hva det var, gikk kanskje 2mnd, så leverte jeg det inn til biltema der di konstaterte sprengt celle... fikk nytt batteri, kobla litt opp på baklysa/ryggelysa der jeg misstenkte en strømtyv av noe slag og alt funka fint, MEN så fort gradestokken kryper under 0 grader får jeg start problemer, di biltema batteri har virkelig ett stort problem med kulde :(

har du foresten gjort noen elektriske endringer før problemet begynte? omkoblet baklys? nye tåkelys? stereo? o.l? isåfall er dette steder å begynne, jeg hadde koblet feil på ryggelysa mine, det ene lyste konstant men slukket seg når jeg satte bilen i revers, da tente det andre seg... etter jeg ordna dette så forsvant strømtapet...
 #370384  av predator

Er samme batteriet jeg har også. Har koblet 2 din spiller, men prøvde å koble den av, før så å la bilen stå med batteriet tilkoblet over natta, men var like tomt som vanlig dagen etter også, så er nok ikke den.
Har skifta til 94 pluss lykter, men husker ikke om det var i samme tid som batteriet begynte å tappe seg. Men kobla ikke om noe da jeg skifta lyktene, så har vanskelig å tru at det kan være årsaken.
Ellers har jeg ikke kobla noe spes. Har dårlig kontakt i det ene sidelyset (det blanke på frontfangeren) ellers så skal egentlig alt det elektriske virke slik det er meg bekjent.
 #370391  av predator

Var ute å målte nå, og det trekker 0.24amh da jeg tok av jordingskabelen , å målte imellom batteri og jordingskabel.
Prøvde å trekke ut ei og ei sikkring fra sikkringsboksen framme, men viste ikke noe utslag på meteret.
Trakk ikke ut de store sikkringene (boksene) men de små 10-15-30og 40A.
Skal vente til kjerringa kommer hjem fra arbeid før jeg tar de bake, da hendene mine ikke er 2 meter :lol:
Hva er normalen her egentlig? Hvor mye trekker det når alt er ok?
 #370392  av mr2storbrua

Da tipper jeg at det er noe galt med batteriet. Dersom den ikke trekker mer enn det, betyr det at den har trukket 5.76 Ampere i løpet av 24 timer (da sier du at batteriet er flatt). Regner med du har et batteri som er hvertfall mellom 60-80 Ah? Da skal du ikke klare å tømme det i løpet av 24 timer med det strømforbruket...
 #370394  av predator

Oki, takker for opplysningen :)
Hadde mine anelser om det også shø, siden jeg ikke har gjort noe spes for at slikt skal skje.
Da har jeg jo en meget god unnskyldning ovenfor kjerringa til å handle Optima da :mrgreen:
Ã… HYVE MAINNSKITEN AV ETT BILTEMA BATTERI TIL H.... :roll:
 #370396  av predator

Ja, skal jo være det, men jeg er veldig dårlig til å ta vare på kvitteringer :roll:
 #370397  av mr2storbrua

predator skrev:Ja, skal jo være det, men jeg er veldig dårlig til å ta vare på kvitteringer :roll:
Tar du ikke vare på kvitteringer? :shock: Her ser du hvor viktig det er: http://www.youtube.com/watch?v=Ki-QUbNItH4 :lol:

Beklager off-topic, men den passa så godt inn her :mrgreen:
 #370398  av predator

:lol: Var bra den der. Skulle vel vært flinkere til slikt ja... Tar vare på det meste, men ofte havner ting på forskjellige steder (Dørsiden på bilen etter jeg har henta ting på posten osv) og når jeg vasker bilen da, så havner slike ting ofte i boss :oops:
 #370425  av inzane2012

ja, kviteringer er viktig å ta vare på, vertfall hos biltema ;) hehe...
jeg hadde min da jeg leverte inn batteriet da, men det gikk nå greit å få ett nytt ett fordi :)

skal du ha nytt så er jo og northstar sine batteri ganske greie :)