TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Stoppet av Statens vegvesen

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Supra
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Supra
 #371038  av TomKald

heisann..

Blei seff stoppa itte 3 dagen på veien me bilen, typisk flaks...

de klagde på:
- For lite skilt bak (inndratt)
- TRD vinga ( ville ha papirer på denne, det e vel litt spesielt?)
- Eksostøy(4'' anlegg, hks. så det bråker jo en del)

Har aldri vert hos SV før på visning, hvordan er de? bør eg ver forbredt på at det vil kikke under panseret? og evt hvor bør eg gå? har hørt at det er forskjeller på stasjonene rundt om... :-)

Noen som har litt erfaringer og dele her?

Mvh
 #371039  av mr2storbrua

Kan ikke svare deg på hvordan kontrollene foregår, for har heldigvis sluppet unna det foreløpig. Men hva har du egentlig under panseret? Og hva er den godkjent med? Dersom bilen er godkjent med 2jz-gte og det er den motoren du har i bilen din, så kan jeg ikke se for meg at de kommer noen vei dersom du har oppgradert turbo og satt på masse andre godsaker. Du får bare si at det er "bling-effekt" og ikke noen annen effekt som øker :wink: Dersom du har boost-controller er det en fordel om du gjemmer denne, evt fjerner den, da dette ikke er lov.
 #371044  av Radial

jeg vet ikke hva bilen din er registrert på....men er det på Motorhistorisk grunnlag, så må bilen være DØNN orginal hele veien. Er den godkjent som "vanlig" personbil, står du mye friere mtp det yttre på bilen, Der skal det bare ikke kunne "skade" noen... noe TRD-vinga kan gjøre om det er denne det er snakk om (ref ganske skarpe kanter):
Bilde

Men ser jo allerede at du har GT40 turbo, så du må nok vurdere og finne tilbake de gamle snurrene igjen...eksosen må tilbake til orginalt (ish); dvs få på en mer anonym bakre potte som holde kjeften på 2jz'n nede uansett turtall.
 #371046  av TomKald

Ok...det er godkjent med en 2jz-gte ja..

nei eg vetkje ka eg ska gjer no, ska hive på org eksos ja, men vetkje om eg gidde hive org motoren oppi igjen liksom...

det er ikke den trd vinga du har bilde av der, er en plastikk org trd vinge...med carbon midtdel..

understell er org, og felger er org...så om eg hiver på org eksos me katt. så bør jo det ver godt nok? har aldri hørt om kontroller der SV har ville kikket i motorrom.. ?
 #371048  av mr2storbrua

Er den godkjent på motorhistorisk grunnlag? Da er du nok ganske fucked hvis de ser noen bling-deler i motorrommet ja.

Og vær så snill og skriv enten bokmål eller nynorsk, og ikke på dialekt :!: Det er tungvindt for oss å lese, samt at det ødelegger søkefunksjonen på forumet...
 #371066  av bjornalf

ok...

bilen er registrert på vanli måte før det ble stoppet regner jeg med, og desverre så må bilen være tilnærmet original desverre.... er mange hær inne som tror at man har stort spillerom når det gjelder motor, styling osv. men er ikke mye å skryte av på disse områdene hvis du ikke har vært å fått alt som er gjort med bilen godkjent" dette er lite sannsynlig". og husk hvis du skal få godkjent ny turbo, luftfilter osv osv må du skaffe papirer fra toyota/tuv som sier at dette er godkjent for din bil. tuv papirer er nesten ikke godt nok lengre hos BT så papirer fra toyota er å anbefale. TRD vingen går fint bare å skaffe noen papirer fra TRD evt lage noen selv! enkelt vingen er laget lovlig og stikker ikke utfor bilen etc, hadde du hatt original vingen hadde dem sikkert trodd denne også var falsk pga høyden på den osv.

hvis du får en skikkelig hestku....! som sjekker bilen din som den står nå med singelturbo osv kan dette bli dyrt! hvet ikke helt om de har fått godkjent rulla i trondhjem evt andre plasser i landet for effektmåling og straffegebyr/avgift.

så mitt tips for å være sikker er originale turboer eksos så går det meste bra...

...blir det felger på meg?
 #371067  av Radial

bjornalf skrev:bilen er registrert på vanli måte før det ble stoppet regner jeg med, og desverre så må bilen være tilnærmet original desverre....

"vanlig" måte? :P
Se i vognkoret ditt gutt! Står veldig klart og tydelig om den er registeret på motorhistorisk grunnlag der :)
 #371068  av bjornalf

Radial skrev:
bjornalf skrev:bilen er registrert på vanli måte før det ble stoppet regner jeg med, og desverre så må bilen være tilnærmet original desverre....

"vanlig" måte? :P
Se i vognkoret ditt gutt! Står veldig klart og tydelig om den er registeret på motorhistorisk grunnlag der :)
jeg går bare ut ifra at den er registrert på vanli måte... er få supra med motorhistorisk. tomkald må verifisere! jeg kjenner ikke til denne bilen.
 #371081  av 200sx RB power

BT på voss har eg god erfaring med, so dei er å annbefale ved etterkontroll.

Viss du har/kan skaffe "butplug" så tar den mykje av lyden, eller så pass at dei seier ok :wink:
 #371084  av mr2storbrua

Det må da være lov å bytte turbo og andre ting med ettermarkedsdeler? De nye delene skal jo selvfølgelig ikke øke effekten dersom det skal være lov, men hvordan skal SV finne ut av det? For de, så er en turbo en turbo... De ser ikke forskjell på det.

Og rulla i trondheim er ikke godkjent, og ingen rulle vil noen gang bli godkjent. Effekt skal måles på motor, ikke på hjul! Da må motoren skrus ut av bilen, og sendes til en godkjent bremsebenk. Den nærmeste er i Tyskland. Dersom de gjennomfører dette, så vær så god... Du skal ikke betale avgift før bilen blir godkjent, og de klarer ikke å få papirer på at bilen takler effektøkningen. Dersom SV betaler for å papirene, så har du hvertfall en unik, godkjent bil :wink:
 #371086  av 2r-e-rik

mr2storbrua skrev:Det må da være lov å bytte turbo og andre ting med ettermarkedsdeler? De nye delene skal jo selvfølgelig ikke øke effekten dersom det skal være lov, men hvordan skal SV finne ut av det? For de, så er en turbo en turbo... De ser ikke forskjell på det.

Og rulla i trondheim er ikke godkjent, og ingen rulle vil noen gang bli godkjent. Effekt skal måles på motor, ikke på hjul! Da må motoren skrus ut av bilen, og sendes til en godkjent bremsebenk. Den nærmeste er i Tyskland. Dersom de gjennomfører dette, så vær så god... Du skal ikke betale avgift før bilen blir godkjent, og de klarer ikke å få papirer på at bilen takler effektøkningen. Dersom SV betaler for å papirene, så har du hvertfall en unik, godkjent bil :wink:
ved godkjenning av uorginal turbo eller ved ombugging av sugemotor til turbo så kan satans vegvesen kreve tuv sertifisert effektmåling.
turbo(ene) skal levere maksimalt trykk...

svv driter i om det ikke finnes noen tuv godkjente effektmålinger i norge. di forholder seg til bilprodusentens effekt.
alt over det sees på som overbelasting av bilens kapasitet.
 #371088  av mr2storbrua

2r-e-rik skrev:
mr2storbrua skrev:Det må da være lov å bytte turbo og andre ting med ettermarkedsdeler? De nye delene skal jo selvfølgelig ikke øke effekten dersom det skal være lov, men hvordan skal SV finne ut av det? For de, så er en turbo en turbo... De ser ikke forskjell på det.

ved godkjenning av uorginal turbo eller ved ombugging av sugemotor til turbo så kan satans vegvesen kreve tuv sertifisert effektmåling.

svv driter i om det ikke finnes noen tuv godkjente effektmålinger i norge. di forholder seg til bilprodusentens effekt.
Da har han jo ikke noe å være redd for... Har bilen mer effekt enn originalt får han ikke noe straffeavgift, fordi bilen er allerede godkjent med maksimal effekt. Han blir avskilta, og må tilbakestille bilen til original stand.

Skal turboene levere maksimalt trykk? Hva er egentlig maksimalt trykk da? På min 3S-GTE så er originalt trykk 0.9 bar, men det er langt fra maks... Jeg kjører nå 1.2 bar og det går fint...

Mener du at han er nødt til å kjøpe original toyota-turbo dersom den han har blir ødelagt? Hvis ikke er han nødt til å betale i dyre dommer for å effektmåle motoren?

Fant her en turbo fra biltema: http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Motor ... ler/Turbo/
Burde de ikke da ha opplyst (i henhold til forbrukerkjøpsloven) om at motoren kreves effektmålt etter turbobytte? Da blir jo denne turboen plutselig veldig dyr...
 #371091  av 2r-e-rik

mr2storbrua skrev:
2r-e-rik skrev:

Da har han jo ikke noe å være redd for... Har bilen mer effekt enn originalt får han ikke noe straffeavgift, fordi bilen er allerede godkjent med maksimal effekt. Han blir avskilta, og må tilbakestille bilen til original stand.

Skal turboene levere maksimalt trykk? Hva er egentlig maksimalt trykk da? På min 3S-GTE så er originalt trykk 0.9 bar, men det er langt fra maks... Jeg kjører nå 1.2 bar og det går fint...

Mener du at han er nødt til å kjøpe original toyota-turbo dersom den han har blir ødelagt? Hvis ikke er han nødt til å betale i dyre dommer for å effektmåle motoren?

Fant her en turbo fra biltema: http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Motor ... ler/Turbo/
Burde de ikke da ha opplyst (i henhold til forbrukerkjøpsloven) om at motoren kreves effektmålt etter turbobytte? Da blir jo denne turboen plutselig veldig dyr...
fult trykk mener svv at du har nå du kobler av slangen til akumulatoren. å det er jeg enig. men hvor bra det er for turboen er jo en annen sak..
husk at STATENS vegvesen ligger under staten.. liker du ikke reglene så er det bare å setemme noe helt annet en rød/grønt.

btw. svv ser at det ikke står toyota på turboen.. da ryker skiltene...
i veldig sære tilfeller har svv slettet chassisnr på bilen i autosys. å da slår dem inn "ikke registerbar" over chassis nr i bilen.
 #371101  av empyrium

Jeg skulle registere min Supra sz i fjor. denne skulle registrers på 1.15 paragraf. problemme mitt var jo at de trodde jeg hadde en twin turbo også måtte jeg dokumentere effekt/slagvolum pga de trodde dette. jeg gikk til toyota men de har ikke dokumentasjon på hvor mye HK en supra har. de kan bare dokumentere hvilken type motor som står i for BT sitter med den dokumentasjoen over hk på bilen. så etter mye krangling fikk jeg viljen min. poenge mitt er at du bør helst ha alt i orginal tilstand for de kan kreve dokumentasjon på det merkeligste modifikasjoene du har på bilen.

Nå er jo ikke din registret på 1.15 paragrafen men de kommer forsatt til og være frekke men vis du er heldige å møter en person som bryr seg lite så vil han bare skjekke de 3 tingene du har fått merknader på for det er jo egentiligt det bilen din er inne for men så finnes de som skal være irriterende, de skjekker jo litt ekstra men igjen så vet ikke hvordan bilen ser ut i orginal stand så de spør litt spørsmål til deg så får du avgjøre om du vil si sannheten til de eller ikke.
 #371111  av James

De SKAL bare sjekke kontrollpunktene, så det skal gå bra. Men treffer mann på feil kontrollør kan mann være uheldig at de sjekker mer en det som står på kontrollseddelen. Det viktigeste er hvertfall at de punktene de skal sjekke er 100%, visst ikke er det lett for at de blir misstenksom/ikke fornøyd og blir pirkete og da lett for at de ser på mer enn det som skal sjekkes.. Være høflig og grei, ikke late som mann vet bedre enn de.. Da havner mann fort på bærtur..