TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Interesse av bolt-on Turbokit til MR2 AW11?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #371650  av MR2i

Som noen av dere vet driver jeg med et 4AGTE prosjekt på min -86 MR2.

Jeg har hundrevis av timer for å lete etter deler som kan passe sammen. Grenrør som liksom passer, universalkit som "burde" passe osv. Universal intercooler-kit som nesten passer. Rørene passer, men intercooleren er 55 cm lang og passer ingen steder.

Jeg bare lurer på om jeg skal få bestilt 10-20 stk grenrør fra en TIG-guru jeg kjenner.
Brukt all den kunnskapen jeg og verkstedet jeg bruker til å lage ferdige bolt-on-kit med grenrør, Intercooler + korrekt og ferdig kappede rør, downpipe, wastegate, olje- og vannkit til T3/T4 turbo.
Samt ferdig program for Emerald datasprut som er noe av det rimeligste innen fabrikk-datasprut. Mappet av PCB som mange av dere kjenner til.

Vi gjør jo grunn-researchen nå.

Jeg bare spør: Er det noen som tror det er marked for det?
Alt er jo selvfølgelig avhengig av pris men.. Tid er også veldig mye penger har jeg lært nå.. veldig mye penger..
Og man slipper ALL irritasjon for sekunda vare, samt letingen etter deler..

Hva tror folket?
Sist redigert av MR2i den 15 okt 2010 22:58, redigert 1 gang totalt.
 #371729  av MR2i

Snedig.. ingen reaksjon? :)
 #371750  av MR2i

Har forhørt meg litt rundt..

Er nok et bedre grenrør som blir alternativet. Selge det på Ebay..
Eller.. bedre.. det blir et som passer.. :)

Er som det sies; alle vil ha sin spec..
Men enhver motor 88+ trenger kun nye stempler, så er 200-250 hk uten noe som helst problem med T25 og et grenrør som passer.. :)
 #371763  av inzane2012

selv om det kanskje er laber respons på dette her inne, så tror jeg det er greit potensial for å selge dette utenfor landegrensene som haaka og sier. Norge er jo ganske tuning fientlig, men skulle nok tro at en 4agte konversjon var ganske populært om det var lett å oppdrive skikkelige deler :)
 #371769  av ArildM

Jeg er NA mann så det blir ikke noe for meg :)
MEN jeg har trua på at et godt grenrør / turbokit kan selges i veldig begrenset opplag i Norge, og i et heller større opplag i utlandet.

Regg deg på Mr2 klubbene som finnes (MR2mk1 club feks), der får du nok mer respons.
Du får vel heller ikke noe særlig respons før det foreligger bilder + spesifikasjoner på hva man faktisk får :)
 #371773  av MR2i

ArildM skrev:Jeg er NA mann så det blir ikke noe for meg :)
MEN jeg har trua på at et godt grenrør / turbokit kan selges i veldig begrenset opplag i Norge, og i et heller større opplag i utlandet.

Regg deg på Mr2 klubbene som finnes (MR2mk1 club feks), der får du nok mer respons.
Du får vel heller ikke noe særlig respons før det foreligger bilder + spesifikasjoner på hva man faktisk får :)
Sant nok.. men jeg kunne kanskje av 1-2 interessenter i Norge fått 10-20 i US.
Jeg har en jeg kjøper deler av i California som er meget sympatisk. Tenkte at han kunne solgt "over there".

Og England er det vel enda flere.. Men før jeg legger 30.000,- på bordet for å lage en og annen av de.. så.. markedsundersøkelse.. hehe..
Men tror noe ala dette er tingen:
6341980028_large.jpg
6341980028_large.jpg (66.21 kiB) Vist 997 ganger
Denne VET jeg passer 100 % pga den allerede er i en MR2, dessuten trenger man heller ikke plages med at oljefilteradapteret ikke passer heller..
Og med feste for rustfri plate som varmeisolerende del... Samt veldig godt fall fra turbo til bunnpanne.
Tror nok den der er malen.

Hva jeg har funnet ut er at:
1. Turboflens må være i senter av brannvegg og blokk
2. Turboflens må være til høyre for oljefilter, altså nærmere girkassa, slik at oljefilteradapter for flytting av filteret passer uten at slanger kommer i konflikt
3. Turboflens må være såpass lavtbyggende at fall fra turboens oljeuttak er MINST 3 cm høyere enn bunnpannens øverste nivå av olje.
Sist redigert av MR2i den 15 okt 2010 21:21, redigert 1 gang totalt.
 #371777  av MR2i

ArildM skrev:Jeg er NA mann så det blir ikke noe for meg :)

Men én ting..
Ville ikke flere hoppet på en snill turbokonvertering om de visste at de bare måtte bytte stempler, så hadde alt vært "bare skru alt på plass, så virker det.."?
Og et enda mer viktigere aspekt.. Man visste man fikk det godkjent?

Særlig om jeg (noe jeg garantert kommer til å prøve å gjøre) klarer å få en 205 hk MR2 godkjent i Norge?
Får jeg ikke til i Norge direkte, reiser jeg til TUV i Tyskland og får den godkjent der..

Da jeg i så fall reiser nedover en av de første ukene i mai, vil bilen være bedre enn ny.. Hellakkering og absolutt full antirustbehandling skjer de 3 ukene før påske neste år (2011).
Time er allerede bestilt.. :)
Alle deler nytt, 0 rust. Motor, drivverk, rustsveiset, og bygget av godkjente verksteder. Osv..
Skal tilogmed ikke ha "turbo-blås-lyden" som "alle" synes er tøft..
Skal være som Passat Dieselen min.. Turboen er der, men det er kun dreiemoment og ganske stille rundt meg.. :)

Jeg tror det blir tøft.. og kanskje litt i mot hva andre gjør..
 #371788  av ArildM

Jeg liker tankegangen din!

Og joda, dette er absolutt en heftig løsning for alle Mr2 Mk1 eiere.
Får du TüV papirer er det jo enda heftigere!

Jeg tror et turbokit til Mk1 bør være veldig balansert, i alle fall til banekjøring. En vil absolutt IKKE ha en ketsjup turbo som lagger og gir fult trykk på 5-6000 på bane, det blir ille å kjøre med! Men om en har et balansert kitt som er driftssikkert så er det kanskje såpass balansert at effektkurven ikke gjør at en blir plaget med plutselig overstyring og effekt som er vanskelig å håndtere på bane.

Men har du tenkt noe på hvorvidt varmen fra turbo kan ødelegge starteren? I følge FAQ'en "min" så er dette et problem.

Jeg har N/A planer siden det gir meg en veldig balansert effektkurve som er perfekt både for banekjøring, og et godt alternativ for normal kjøring. Ligger å vurderer mellom 20v og 2zz motor. 2zz vil gi meg nærmere 200 NA hk :? 8)
 #371789  av MR2i

ArildM skrev:Jeg liker tankegangen din!

Og joda, dette er absolutt en heftig løsning for alle Mr2 Mk1 eiere.
Får du TüV papirer er det jo enda heftigere!

Jeg tror et turbokit til Mk1 bør være veldig balansert, i alle fall til banekjøring. En vil absolutt IKKE ha en ketsjup turbo som lagger og gir fult trykk på 5-6000 på bane, det blir ille å kjøre med! Men om en har et balansert kitt som er driftssikkert så er det kanskje såpass balansert at effektkurven ikke gjør at en blir plaget med plutselig overstyring og effekt som er vanskelig å håndtere på bane.

Men har du tenkt noe på hvorvidt varmen fra turbo kan ødelegge starteren? I følge FAQ'en "min" så er dette et problem.

Jeg har N/A planer siden det gir meg en veldig balansert effektkurve som er perfekt både for banekjøring, og et godt alternativ for normal kjøring. Ligger å vurderer mellom 20v og 2zz motor. 2zz vil gi meg nærmere 200 NA hk :? 8)
For å si det sånn.. jeg nærmer meg 50 år.. Jeg er ikke lenger i kategorien "risikogruppen" av sjåfører. Jeg har over 3 mill. km på landeveier i Europa.
Jeg er interessert i å kunne kjøre etter veien uten å være nervøs for lovens lange arm.
Jeg er ikke interessert i å kjøre "dritkjapt" 6 km.. for så å skru i 3 mnd..

Varmen og startere.. C52 og 7 rib blokk.. det løser alt..
Jeg kjøpte en C52 til bruk med AGZE motoren.. så jeg får starteren på motsatt side enn turboen..

Så egentlig.. man bør ha en 88 eller nyere modell for å ha turbo..
 #371835  av ure

Hva med en hel motor med snill turbokonvertering, bare å putte i bilen? Det er noe jeg kunne tengt meg å kjøpe :D ... mest grunnet latskap :oops:
 #371836  av MR2i

ure skrev:Hva med en hel motor med snill turbokonvertering, bare å putte i bilen? Det er noe jeg kunne tengt meg å kjøpe :D ... mest grunnet latskap :oops:
Hmm.. Ja, si det du.. men blir jo en helt annen pris.. men på den annen side.. Da er det bare en eller to dagers arbeid, så er alt på plass... tut & kjør...
 #371841  av MRPETTER

Liker denne ideen her: )
Skjønner ikke hvorfor folk heller vil ha kompressor enn turbo på mk1 :?:
tror vel en turbo er bedre på alle mulige måter:) skulle hvertfal likt og hørt motargumentene for å putte en turbo i disse motorene:)
Blir jo en utrolig "hissig" motor med turbo: )
Keep on going!
Er bra det finnes folk med litt tilltaksevne i: )
 #371844  av MR2i

MRPETTER skrev:Liker denne ideen her: )
Skjønner ikke hvorfor folk heller vil ha kompressor enn turbo på mk1 :?:
tror vel en turbo er bedre på alle mulige måter:) skulle hvertfal likt og hørt motargumentene for å putte en turbo i disse motorene:)
Blir jo en utrolig "hissig" motor med turbo: )
Keep on going!
Er bra det finnes folk med litt tilltaksevne i: )
Grunnen til at de som vil ha litt ekstra hk, vil jo ha kompressorversjonen nettopp pga de er ferdige og nesten kan puttes rett oppi uten alt for mye stress.. Men som er en sannhet med visse modifikasjoner.. hehe..