TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• MR2 MK1 AGTE

• Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #371731  av Mr_Storbrua

Er det ikke beregna at lufta skal ut gjennom motorlokket på en mr2? Vil man ikke da ved å prøve å tvinge luft inne der, skape mer trøbbel med lufttilgang?
 #371732  av mr2storbrua

MR2i skrev:Jeg tenkte å bruke IC på 30 x 30 som passer direkte på 4AGZE motorlokket jeg kjøpte av marlboro1313 mener jeg å huske han kaller seg her.
Så bruke en 30 cm vifte som jeg regulerer via Emeralden. Den skal være sånn "trekk" på rotasjonshastighet. Dette gjør at jeg får frisk luft utenfra gjennom motorlokket, kjøler IC, som så kjøler hele motorrommet.
Går ikke lufta ut av motorlokket? Det blir vel vakuum bak vinduet som sørger for at lufta blir sugd ut fra motorrommet? Dersom du setter på en vifte som drar lufta inn vil du vel få dårligere luftgjennomstrømning?
 #371734  av MR2i

Kan vel ikke være rare lufta som kommer ut der annet enn tilsvarende om man sto rolig. Eneste er kanskje det luftinntaket på sida som gir litt luft inn...
Men stikk hånda di ut gjennom vinduet når du kjører i 80.. så kjenner du at det er ganske hardt trykk som blir tilført.. Det vil bli overtrykk så det holder ovenfra.. derfor må lufta ned mot bakken.
Hele motorrommet vil bli et eneste stort luftkjølt rom..

Men som jeg nevnte i et par innlegg tidligere, så tror jeg at en vifte som trekker frisk luft fra luftehullene gjør samme nytta..

Å bruke ventilasjonshullene via avtrekkretning som du antyder, altså at lufta går ut den veien, så vil man bruke varm motorromluft som kjøleelement til IC, hvilket gir null nytte...
 #371736  av MR2i

mr2storbrua skrev:
MR2i skrev:Jeg tenkte å bruke IC på 30 x 30 som passer direkte på 4AGZE motorlokket jeg kjøpte av marlboro1313 mener jeg å huske han kaller seg her.
Så bruke en 30 cm vifte som jeg regulerer via Emeralden. Den skal være sånn "trekk" på rotasjonshastighet. Dette gjør at jeg får frisk luft utenfra gjennom motorlokket, kjøler IC, som så kjøler hele motorrommet.
Går ikke lufta ut av motorlokket? Det blir vel vakuum bak vinduet som sørger for at lufta blir sugd ut fra motorrommet? Dersom du setter på en vifte som drar lufta inn vil du vel få dårligere luftgjennomstrømning?
Mulig.. er bare en måte å finne ut av det.. temperaturmåler/logger i motorrom.. så får man ha vifte man kan styre rotasjonsretning på.. samt av/på seff..
Enkleste måte.. Men teoretisk vil jeg nok tro at fartsvind har mye større kraft enn vakuumet den skaper.. logisk sett.. :)
 #371740  av Mr_Storbrua

MR2i skrev:
Mulig.. er bare en måte å finne ut av det.. temperaturmåler/logger i motorrom.. så får man ha vifte man kan styre rotasjonsretning på.. samt av/på seff..
Enkleste måte.. Men teoretisk vil jeg nok tro at fartsvind har mye større kraft enn vakuumet den skaper.. logisk sett.. :)
Er jo fartsvind som trekker lufta ut av motorlokket. Så den krafta er vel like stor om den er vakum eller trykk? Men tror ved å trykke luft inn der, ødelegger du sidevent, pluss at du vil få ett lufttrykk under ræva på bilen, som igjen vil gjøre at du mister downforce..
 #371741  av mr2storbrua

MR2i skrev:
mr2storbrua skrev:
Har du glemt Newtons 1.lov? Summen av krefter = 0 ? Altså vil ut av motorrom være lik luft som går over taket...
Og dersom lufta blir trykket nedover vil du jo miste downforce. Er jo meningen at lufta skal ha kortere vei under bilen enn over for å oppnå vakuum under bilen. Dersom du trykker lufta ned, vil du fylle på med luft, noe som gir mindre downforce.
 #371743  av MR2i

Mr_Storbrua skrev:
MR2i skrev:
Er jo fartsvind som trekker lufta ut av motorlokket. Så den krafta er vel like stor om den er vakum eller trykk? Men tror ved å trykke luft inn der, ødelegger du sidevent, pluss at du vil få ett lufttrykk under ræva på bilen, som igjen vil gjøre at du mister downforce..
Nei, fordi den vinden som passerer deler seg, en del går til vakuum, en annen går videre bakover.
Dette er testet av Mythbusters.. ikke akkurat på en MR2, men på en pickup.

Et scoop vil virke som en enorm kompressor som lar hele fartsvinden gå gjennom motorrommet.
Tror ikke det vil være noe problem med downforce.
Det er ekstremt mange biler som har scoop på et normalt panser som fyller motorrommet med luft..

Eks:
http://www.maierracing.com/images/05and ... 49_IMG.jpg
 #371746  av MR2i

Summen av kreftene har også med åpning i motorrommet mot bakken som er mye større enn åpning over..
Det er større sannsynlighet for at fartsvinden går under bilen, følger torpedoveggen bakoverlutende og lager sirkulasjon der.. med hjelp av sidescoopet.. men mengden luft der kan aldri klare å slippe ut av motorluka oppover..
Dessuten; på 4AGZE-dekslet er alt tett. Utenom der IC ligger helt inntil den åpningen som er bak føreren.. Ergo må ALL VARM luft gjennom IC om det er sånn dere sier.. Neeh.. hehe..
4729770016_large.jpg
4729770016_large.jpg (57.74 kiB) Vist 765 ganger
 #371751  av MR2i

Er faktisk en del diskusjon om dette på diverse MR2-forum.. hehe..
 #371755  av MR2i

Fant denne:
images.jpeg
images.jpeg (7.18 kiB) Vist 757 ganger
 #371758  av MR2i

Andre variasjoner:
3senginebay002sd2.jpg
3senginebay002sd2.jpg (90.56 kiB) Vist 755 ganger
rearroadpv0.png
rearroadpv0.png (372.04 kiB) Vist 755 ganger
Jeg er ikke helt sikker på om dette var en vakker løsning... hehe
Men fungerer sikkert..
 #371762  av MR2i

Ser visst ut som jeg må gi meg gitt.. hehe..

"..the natural air flow is from under the car through the engine bay and out the top, so the a2a i/c is in a constant air flow when moving."
Det var bedre å sette vifta til å blåse opp..

Jaja.. :)

Men å bruke all den oppvarmede lufta som har blitt varmet opp av motor og turbo.. for så å kjøle ned intercooleren.. hvor er logikken?

Hmm.. nei, boses forslag med vann ser mer og mer nødvendig ut..
Sist redigert av MR2i den 15 okt 2010 20:41, redigert 1 gang totalt.
 #371768  av bose

Lange IC rør øker turbolag betraktelig også...
Da var det jo også en lur idè å få luftfilteret ved siden av batteriet.. trenger bare et varmeskjold til det :)
 #371771  av MR2i

Luftfilteret slik som dette?
CIMG3555.JPG
CIMG3555.JPG (400.56 kiB) Vist 745 ganger
Lurer på om ikke en chargecooler med pass-thru hadde fått plass der nede også..
Er jo ikke store greiene..
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 29