TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• valg av bensinpumpe

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Supra
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Supra
 #372132  av tomrnk

Leter etter en god bensinpumpe til mk3'n og vurderer Denso 1020 høytrykks pumpa som så vidt jeg forstår leveres org. på mk4 tt modellen ?.
Dette burde fungere greit i en 7m-gte som skal opp på sundt 450-500hk på hjul ?
Regner med noen veteraner her inne har erfaringer med denne =D
 #372149  av Radial

Denso pumpa er skikkelig grom den, Sies også være den pumpa som TÅLER E85. Men den suger no helt jævelsk med strøm, så du Må oppgradere kablene fra relè og tilbake til tanken.
Pumpa må ha så nærme 14v spenning som over hodet mulig, først da den viser sitt egentlige potensiale, og for å få til det må kablene dimensjoneres opp. Syns de snakket om oppgradering til 4kvadrats på Supraforums.com.
Suprapumpa skal være god for 6-700hk på 98 oktan, 500'ish på E85.

http://store.driftmotion.com/static/i-s ... pdenso.php
 #372192  av tomrnk

Radial skrev:Denso pumpa er skikkelig grom den, Sies også være den pumpa som TÅLER E85. Men den suger no helt jævelsk med strøm, så du Må oppgradere kablene fra relè og tilbake til tanken.
Pumpa må ha så nærme 14v spenning som over hodet mulig, først da den viser sitt egentlige potensiale, og for å få til det må kablene dimensjoneres opp. Syns de snakket om oppgradering til 4kvadrats på Supraforums.com.
Suprapumpa skal være god for 6-700hk på 98 oktan, 500'ish på E85.

http://store.driftmotion.com/static/i-s ... pdenso.php

Takker :)
E85 blir ikke aktuellt da bilen primært skal gå etter veien, så da ska pumpa klare og levere nok saft :D
men det og levere 14v til pumpa ser jeg for meg kan bli værre? klarer et gelebatteri og levere såpass?

Fant forresten en annen nettside som selger pumpa vesentlig billigere, om det er samme pumpa da:)

http://www.densofuelpump.com/
 #372206  av Radial

ett gel-batteri har ut av butikken ca 12,6-13v

Men du oppnår derimot 14,6v ut av dynamoen på bilen når den er i gang, og det er disse 14,6v'ene som da blir gjeldene for pumpa.
For at du da skal få så lite spenningsfall som mulig mellom dynamo/sikrings/fordelings-boks, så er tverrsnittet på kabelen SVÆRT viktig ved høye belastninger....noe supra-pumpa vil skape på el-nettet.

Derfor Bytter man kabel til bensinpumpa...desto grovere på de lange strekka, desto bedre (mindere spenningsfall).

Jeg vil faktisk gå så langt som å råde deg til å koble inn en egen relè-krets med feks 4m2 kabel rett til bensinpumpa (dvs til lokket /Terminalen på tanken, ikke inn i tanken), med strømtilførsel rett fra en terminal nær dynamo...Og bruke den eksisterende bensinpumpe-kretsen til å starte det eksterne relèet isteden.
Da kan du ikke få gjort det mer riktig...bare husk på å sette en sikring på 4m2 kretsen på feks...20A.
 #372207  av Radial

Btw, DÆVEN så billig den pumpa var der!!!! :D Må nesten kjøpe en selv jo! :D
 #372211  av tomrnk

Radial skrev:ett gel-batteri har ut av butikken ca 12,6-13v

Men du oppnår derimot 14,6v ut av dynamoen på bilen når den er i gang, og det er disse 14,6v'ene som da blir gjeldene for pumpa.
For at du da skal få så lite spenningsfall som mulig mellom dynamo/sikrings/fordelings-boks, så er tverrsnittet på kabelen SVÆRT viktig ved høye belastninger....noe supra-pumpa vil skape på el-nettet.

Derfor Bytter man kabel til bensinpumpa...desto grovere på de lange strekka, desto bedre (mindere spenningsfall).

Jeg vil faktisk gå så langt som å råde deg til å koble inn en egen relè-krets med feks 4m2 kabel rett til bensinpumpa (dvs til lokket /Terminalen på tanken, ikke inn i tanken), med strømtilførsel rett fra en terminal nær dynamo...Og bruke den eksisterende bensinpumpe-kretsen til å starte det eksterne relèet isteden.
Da kan du ikke få gjort det mer riktig...bare husk på å sette en sikring på 4m2 kretsen på feks...20A.

Suverent =D takk for hjeøpa! da er jo planen klar =D
 #372212  av tomrnk

Radial skrev:Btw, DÆVEN så billig den pumpa var der!!!! :D Må nesten kjøpe en selv jo! :D

Ja jeg stussa litt på prisen da jeg fikk llinken av deg=P mente jeg hadde sett den MYE billigere ett annet sted =D
 #372309  av FS-Styling.no

Kjører selv med 3 stk densopumper på TTC holder/feste og på E85, og funker strålende! 90 på tversnittet på batt kabler!
 #372315  av tomrnk

FS-Styling.no skrev:Kjører selv med 3 stk densopumper på TTC holder/feste og på E85, og funker strålende! 90 på tversnittet på batt kabler!

3 stk å ja! tror jeg klarer meg fint med 1 til den effekten jeg skal ha med 98 okt :)
 #372321  av Radial

tomrnk skrev:
FS-Styling.no skrev:Kjører selv med 3 stk densopumper på TTC holder/feste og på E85, og funker strålende! 90 på tversnittet på batt kabler!

3 stk å ja! tror jeg klarer meg fint med 1 til den effekten jeg skal ha med 98 okt :)
Grunnen til at man bruker 3 er pga "backup" konfigurasjon...svikter det EN bensinpumpe , er det fremdeles dobbel kapasitet igjen :) Svikter 2, har du fremdeles 1 stk igjen :)
 #372324  av tomrnk

Radial skrev:
tomrnk skrev:

Grunnen til at man bruker 3 er pga "backup" konfigurasjon...svikter det EN bensinpumpe , er det fremdeles dobbel kapasitet igjen :) Svikter 2, har du fremdeles 1 stk igjen :)

Ja det var ikke dumt.. =D