TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Valsing av hjulbuer pÃ¥ -91 Celica

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #37120  av ST182

Noen som har prøvd eller som veit om noen som har valsa hjulbuene bak på -91 celica gti? Lurer egentlig på om ikke bensin-lokket og røret på innsiden hindrer valsinga?

Har tenkt på 235/40/17 bak (evnt 245/35/17) og 215/45/17 foran. Kjører med 215/45/17 nå og da subber det litt bak når bilen er tungt lasta....

Kenneth

#37150  av larsst185

har sett det bli gjordt.
Men er du helt sikker på den dimensjonen på dekkene da?Hadde 235\40-17 på min til å begynne med og jeg sier bare:Aldri mer.Synes bilen blir helt på trynet langs veien.Men det er seff smak og behag...

#37157  av @lpher

Hadde det 225/45-16" hele veien rundt på ST182'n min jeg...og det spora noe helt jæv*** :-)

Er vel heller ingen god ide å ha bredere dekk dekk bak på en forhjulstrekker etter hva jeg har hørt...

@lpher

#37186  av ST182

Etter å ha prata med en på toyota, så satt jeg på 215\45\17 bak og orginal felga 195\65\14 foran og bilen ble stabil som bare det og ikke noe sporing overhodet... Når jeg kjører med 215\45\17 på alle fire så sporer den noe helt for j.... , så min erfaring tilsier at noe bredere dekk bak gjør bilen mer stabil og man blir kvitt sporinga... Nå skal det sies at jeg har hatt firhjulsmåling og fått justert alt etter at jeg skifta alt av stab-stag og foringer bak, så det er ikke det som gjør at det sporer med 215- dekka...

så hvis dere mener at valsing er fullt mulig så tror jeg at jeg kjører bilen opp til Onkel Tom`s Garage og får valsa litt jeg... :D

Åssen så den celica`n ut med valsa skjermer? så det bra ut eller ble det bare rart?

Kenneth

#37190  av larsst185

Den hadde noen sinnsykt brede borbet A felger og så unektelig tøff ut.Men eieren sa at den var knapt kjørbar.Enda en litt for ærlig selger...

#37194  av CelicaTurbo

Når jeg lette etter godkjente felger for min bil fant jeg faktisk at flere leverte TÜV godkjenning for 245-dekk bak for Celica Turbo, men jeg kan ikke tro noe annet enn at det er for å fylle den enorme hjulbuen bak på disse bilene.. hadde sikkert sett flott ut men jeg er ihvertfall ikke interessert i å gjøre en understyrt bil enda mer understyrt så jeg holdt meg den andre størrelsen man fikk dokumentasjon for: 215 på alle hjul :)

#37200  av erling

ST182 skrev:Etter å ha prata med en på toyota, så satt jeg på 215\45\17 bak og orginal felga 195\65\14 foran og bilen ble stabil som bare det og ikke noe sporing overhodet... Når jeg kjører med 215\45\17 på alle fire så sporer den noe helt for j.... , så min erfaring tilsier at noe bredere dekk bak gjør bilen mer stabil og man blir kvitt sporinga...
Blir ikke kvitt sporinga slik, den sporer fordi du har 215 foran, har ikke mye å si hva du har bak. Sporing har mye å si på dekket og innpress på felgen, har du runde dekkskuldre og orginalt innpress, vil det spore minimalt. Min spora heftig med de gamle dekka, skifta over til Falken med mye rundere skuldre, og ble kvitt 2/3 av sporinga.

#37204  av kennethx

CelicaTurbo skrev:Når jeg lette etter godkjente felger for min bil fant jeg faktisk at flere leverte TÜV godkjenning for 245-dekk bak for Celica Turbo, men jeg kan ikke tro noe annet enn at det er for å fylle den enorme hjulbuen bak på disse bilene..
Er for drag stripen det :)

Men 25mm impress bak med matchende felg forran uten impress, begge 215 dekk...finnes det?

#37207  av erling

kennethx skrev:
Men 25mm impress bak med matchende felg forran uten impress, begge 215 dekk...finnes det?
:?: :?: Hva skulle man gjort med det? Felg uten innpress? :) Hadde ihvertfall spora værre enn om en kranbil prøvde å presse deg av veien. :)

#37210  av kennethx

erling skrev:
kennethx skrev:
:?: :?: Hva skulle man gjort med det? Felg uten innpress? :) Hadde ihvertfall spora værre enn om en kranbil prøvde å presse deg av veien. :)

øøøø, 25mm MER bak da! Men samme bredde på felgen.

#37213  av chris

Er det godkjent å bruke bredere dekk bak enn foran, på Celica ?

#37224  av CelicaTurbo

jepp, jeg fant ihvertfall TÜV dokumenter på det.. det var 215/40 dekk fremme og 245/35 eller 245/30 dekk bak mener jeg, alternative er jo ikke så mange siden rulleomkretsen må være så godt som nøyaktig den samme..

#37226  av kennethx

Har du forresten noe link til de felgene...lyst å se på :D

#37283  av CelicaTurbo

tenker du på bilder av 245 bak? Har ikke det, det var bare dokumenter for ordinære 17x8 (jeg tror også 17x8.5) felger hvor dokumentasjonen gjalt enten 215 på alle dekk, eller 245 som alternativ dim bak.. Har aldri sett bilder av hvordan det ser ut i praksis..

#37285  av kennethx

Jeg lurer egentlig på om det finnes et felg sett der du får større impress bak en forran, men samme felg bredde. Da vil jo felgen komme lengre ut ikke sant? Eller har jeg missoforstått nå? På en måte "innebygget" spacer i felgen? Så man kan ha 215 forran og bak, men fylle hjulbuene bak uten spacere... eller er jeg helt på jordet nå?