TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Ulyd i motor

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #37074  av CelicaT4WD

Flere lyder :wink:

Ved start av motor høres en slags metallisk lyd. Lyden blir gradvis borte etter hvert som motoren blir varm. Etter oppstart kan man fremkalle lyden ved å gi litt gass.

Jeg merket lyden etter jeg skiftet plugger, men klarer liksom ikke helt å forestille meg at et pluggskifte skal fremkalle slike lyder, så den har nok vært der. Merket samtidig at slangebiten fra intercooleren inn til innsuget (gasspjeldet) er sprukken. Kan det være lyden av falsk luft som trekkes jeg hører? Jeg måtte jo ha av IC for å skifte plugger.

Har uansett bestilt ny slange. Og skal skifte oljen (som ikke er spesielt ren og pen) og oljefilter.

#37079  av CelicaTurbo

hm, oljetrykkslyset da; hvor lang tid tar det før det slukker etter en kald start?

Men ellers må den slangen byttes ja, men du har jo bestilt det. Koster ikke så ille heller mener jeg.. det er mulig at dette kan plystre litt men ser ikke helt for meg lyden som du beskriver nei..

#37082  av CelicaT4WD

Det forsvinner umiddelbart. Kan faktisk nesten ikke huske å ha sett den lyse i det hele tatt når jeg tenker meg om..

Jeg skal bytte til Castrol GTX Magnatec så fort jeg har tid. Samtidig som jeg skifte oljefilter. Har flere ganger opplevd at oljen kan være roten til mye ondt.. :?

#37085  av CelicaTurbo

jepp, oljeskift er alltid bra :) ....men sjekk at det lyset for oljetrykk lyser når du vrir nøkkelen til hakket før start, kjekt å forsikre seg om at det faktisk fungerer..

#37100  av CelicaT4WD

Lekkasje på eksosmanifolden :lol: :lol: Ikke verre enn det heldigvis!
Så for meg tusenlappene fly avsted nå..

Plukket av fordelerlokk og rotor i sted, bare for å oppleve irritasjonen av å få feil deler hos Mekonomen! F... så irriterende!
Noen som tilfeldigvis har noen delenr som de vet passer?

Fikk en "vanlig" liten rotor og et fordelerlokk med coilkontakten i senter av de 4 pluggkablene. Ligner ikke i det hele tatt

#37108  av CelicaTurbo

tror det er lurt å passe godt på menneskene bak disken om man bestiller fra mekonomen eller tilsvarende steder.. det er jo ikke akkurat normale biler dette og dem har en tendens til å ta alle Celicaer som det samme.. Toyota har ikke hatt noen problemer med å gi meg rett fordeler dem gangene jeg har gått til dem..

#37117  av CelicaT4WD

Ca pris på fordeler og rotor hos Toyota da? :?:

#37125  av CelicaTurbo

ehm, husker ikke helt.. det kunne godt ha vært litt biligere, jeg mener det koster rundt 500-700 for både fordeler og rotor..

#37143  av Soppen

Hadde eksakt samme lyd og årsak på min bil .Var eksos manifoil der også den er ikke særlig kul å skifte, :D :twisted: trangt og jævlig som alt annet på bilen

#37231  av CelicaT4WD

Vel.. ny turboslange, ny rotor og nye plugger er på plass.
Fuskingen er der fortsatt.

Den oppstår når bilen blir god og varm. Når jeg f.eks. ligger i 3.gir og klemmer på litt så begynner den å fuske straks trykket kommer.
Hvis man "lurer" den oppover så kommer den etter hvert.

Fordelerlokk hadde de ikke på lager, men jeg klarer ikke helt å se at det er årsaken. Da skulle den jo ha fusket når den er kald også.

Tanker om dette, anyone?

#37232  av kennethx

Høres nesten ut som det jeg har når jeg får overtrykk! Har du montert skikkelig trykkmåler?

Hvis jeg ruser motoren kraftig 5-6k rmp opp og ned litt, blir den frisk, overtrykket forsvinner og bilen akselererer som den skal.

#37233  av CelicaT4WD

Nei, jeg har ikke montert noen måler. Og har for så vidt heller ingen planer om å gjøre det.

Dersom det er overtrykk, hva kan det skyldes? GÃ¥en WasteGate-ventil?

#37234  av CelicaT4WD

Pluggene er hvite, så her er det snakk om at bilen får for lite bensin tror nå jeg.

Er det noen her som har kjennskap til noe verksted (annet enn Toyota Sentrum) som kan finne ut av dette? Justering av bensinmengde altså.

#37236  av sindrejl

for lite bensin hørtes faktisk ganske fornuftig ut ja

#37238  av CelicaT4WD

Ja, spesielt ettersom den går som den skal når den ikke er god og varm. Da er det vel fortsatt en liten auto choke som sender litt ekstra suppe inn.

Men er det noen som kjenner til verksteder i Oslo-området som har verktøy for å justere dette?