TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Dilemma, 3gen eller oppgradert 2gen?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #372626  av lasse

SItter med ett dilemma, har en 3gen motor som har bremset 294 hk på hjula og en 2gen motor som ble overhalt for et par år siden med råder, smidde stempler, td06 turbokit, hks 264 kammer justerbare kamdrev, 550cc dyser og litt annet småsnacks (gamle motoren til "Master" her inne som han overhalte/oppgraderte)
Hva synes folket jeg skal gjøre? Om 2gen motoren skal inn i en bil, blir det med fullt datasprut, dette blir jo kostbart, eller skal jeg inn med 3gen motoren som har vist seg å være utrolig holdbar og pålitelig?
Ledningsnettet på 2gen motoren er relativt slitent med endel klipping og liming, men dette er vel bare å hive om man går for sprut eller?
På td06 kitet er det også screamerpipe, noe jeg ikke er spesielt intressert i å bruke pga støyen.

SÃ¥nn jeg ser det har jeg noen valg:
-koste på ny downpipe fra ATS til td06 kitet og kjøre på med fullt datasprut på 2gen motoren, og selge 3gen motoren for å bruke pengene på dette.
-beholde 3gen motoren, beholde turboen, kamdrevene og litt småtteri fra 2gen motoren før jeg selger unna den og sitter igjen med ting jeg kan oppgradere 3gen motoren med på sikt.
-selge 2gen motoren komplett med turbo og alt og bruke penga på dekk og bensin.

Hva ville DU gjort?
 #372632  av inzane2012

utifra det jeg har lest ang disse to motorene, og at når mann passerer 300hk så stille disse to rimelig likt, så ville jeg bare beholdt 3gen motoren, kanskje beholdt noe av snaks'n på 2gen og solgt resten ;)
 #372634  av lasse

Ja, men da må jeg jo kjøpe inn råder og stempler til 3gen motoren også, akkurat det gidder jeg ikke å montere inn brukt...
Dilemmaet er jo litt om jeg skal hive inn 2gen og hente ut mye hester (motoren er jo klar for det) eller om jeg skal "nøye" meg med rundt 300 hittil skuddsikre hester i 3gen motoren.
Det som er fint med 3gen motoren er jo at den har holdt utrolig mye juling uten noe som helst feilslag eller problemer, er litt redd for at 2gen med sprut krever mye mer vedlikehold og skruing...
 #372646  av sleeper

Så lenge 2 gen motoren er i god stand hadde jeg helt klart puttet i den.. Sprut må du nesten ha skal du ha mer hk en du har i 3 gen motoren uansett.. og du drar lett mer hk ut av den 2 gen motoren som den står nå..

Jeg hadde ivertfall ikek vært i tvil,..
 #372993  av Jonas85

Skal du bruke ny turbo på 2 gen eller bruker du standard? Med alt som er gjort med 2 gen så ville jeg ha gått for den om du ønsker mer hk senere.
Ellers blir det vel knotete om du skal gjøre alt på nytt med 3 gen? :) De fleste sier jo at 2 gen er bedre å trimme da den har større turbo som tåler mer :) Så om du bruker den så kan di selge din 3 gen :D hehe. Er ute etter en ny motor til min originale 2 gen :)
 #373031  av lasse

Driver fortsatt og lurer fælt, men heller fortsatt litt mot å beholde 3gen i bilen, ihvertfall enn så lenge, den har jo vist seg å være mer enn ekstremt driftsikker...
2gen turboen (ct26) flower jo dårligere enn 3gen da (ct20b), på 2 gen dabber den jo greit av mot toppen av turtallsregisteret, mens på 3gen bare fyller den på med luft :wink:

Er uansett ikke original turbo på 2gen motoren, er en ATS racing td06 som står på den nå...
 #373036  av predator

Hvis du ender opp med å selge 2gen, så kom med specliste og pris på maskina på pm :wink: Og selvf stand på hele greia :mrgreen:
 #374204  av lasse

3gen blir nok beholdt :D
Men vurderer å kvitte meg med 2gen motoren da, bare å komme og kjøpe :wink: