TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Fusking pÃ¥ kald motor..

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #372860  av Bauf2k
 
Problemet startet i sommer, den begynte å fuske etter den hadde stått på tomgang i et par minutter. den datt ned på rundt 300 o/m og ble der, prøvde å kjøre,men motoren fikk liksom ikke noe kraft, den bare hoppet og lugget. så jeg stoppet bilen og startet den igjen,men var det samme. men plutselig gikk det over og jeg kunne kjøre uten problem. dette skjedde med store mellomrom i sommer, kunne ta ukesvis mellom hver gang det skjedde, men nå i det siste skjer det ofte, nesten hver gang motoren er kald faktisk. den er helt fin med det samme jeg starter. men det skjer når turtallet synker litt, for den ligger jo høyt når motoren er kald, da ligger den på 1500ca, men skal ligge på ca 1000 når den har blitt litt varm, det er da problemet starter, når den skal ned på 1000, istedet faller det ned til 250-350 og bare lugger. og sånn fortsetter det i 2-5min før den er helt fin igjen.
jeg sjekka diagnose,men viser null feil. sist jeg bytta plugger.ledninger og rotor, var for ca 1år siden, om det har noe å si.
gjelder altså en CS 93.mod
 #372881  av Rangle
 
Bilen går helt fint når den er varm? Tyder da på noe med kaldstart eller tomgang.
Jeg har vært litt småplaged med kondens som har skapet litt fjusk, dette kom etter motorvask, men ble fin etter å ha stått lagret tørt og varmt uten å blitt brukt.
Men stort sett alle vet at disse spiser fordelere.
 #372887  av Bauf2k
 
jepp,når den er varm,da er den helt fin. tomgangen er også helt fin når den er varm. hva er det jeg kan sjekke da?
 #372913  av loft
 
Hadde nøyaktig det samme på min cs 92mod. Dog så viste diagnostikken at det var oxygensensor/lambdaen.
 #372946  av Rangle
 
Hvis lambda går, skal den fjuske uansett, selv om den går i nødmodus.
Den vil ikke gå på langt nært som den gjør til vanlig. Det du kan gjøre, er å få sjekket lambda, at den gir riktige verdier.
Tenkte først at det kunne vær rim i tank, men pga at dette skjer kun når den er kald, er det lite sannsynlig.
 #372966  av Bauf2k
 
ok, men jeg har utrolig lite peiling når det gjelder sånt. regner med man må til et verksted for å få sjekket lambdaen?
men rart det ikke viser noen feil på diagnose systemet da? eller vises det bare om den er defekt/kabelbrudd kanskje?
syns bare det er veldig rart at det varierer, noen ganger virker alt fint på kaldstart,mens andre ganger ikke.
 #372968  av loft
 
Jævlige irriterende vet jeg i allefall..
Snodige greier, skader jo ikke å bare kjøre innom ett verksted og bare spørre.
 #373020  av Rangle
 
Det kan være så mye, noen hadde akkurat "den" feilen når akkurat "det" samme skjedde, men trenger ikke å være det samme som er defekt ved samme symptomer.
På en Volvo jeg hadde, trodde alle det var en ventiltettning som var gåen siden den fjusket ofte ved kaldstart, typisk tilfelle på Ford ohc (8v pinto), men trenger ikke å være det samme mellom hver gang dette skjer eller fra motor til motor, som her.

Får håpe du finner ut, del gjerne med oss hva som er årsaken, lettere for oss andre hvis vi kan lete spesielt på hva andre har hatt som feil på samme symptomer :wink:
 #373091  av Kanakkas
 
sjekk for falskluft, lambda sonde eller tempgiver for kaldstart. Men merk at kaldstart funksjonen (ekstra bensin) er ikke med så lenge som 5 min.
 #373102  av Bauf2k
 
Kanakkas skrev:sjekk for falskluft, lambda sonde eller tempgiver for kaldstart. Men merk at kaldstart funksjonen (ekstra bensin) er ikke med så lenge som 5 min.
men hvordan går jeg fram når jeg skal sjekke dette? er så grønn på dette her. falskuft har jeg sjekket for og fant ikke noe.
 #373227  av Rangle
 
Hvis lambda er gåen, så skal det ikke skje noe om du kobler den fra, for da går bilen i nødmodus eller om den ikke skulle dette, så vil ikke lambdaen gi noe signal uansett.
Samme er med temp-giver, men dette kan du få målt hos et verksted.
Samme er med LMM, kobler du den fra, og bilen ikke begynner å fjuske noe mer, er det denne som er gåen. Misstenker du en sensor, koble den fra, blir det mye fjusk = ikke gåen, ingen forskjell = er den mest sannsynlig gåen.

Må bare prøve deg fram, og spørr mer om det er noe :wink: