TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• MK3 supra 2JZ prosjekt

• Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #373900  av tomrnk

Andreazz skrev:
TBS skrev:
Andreazz skrev:Hehe, jaa, 7M har ikke mye oljetrykk. De er konstruert slik, selv ikke en nyoverhalt motor har så mye på tomgang. Men din har ikke så høyt trykk ved driftsvarm motor?
Ja, hvorfor er det slikt? Ved kald motor på tomgang har jeg ca 2 bar. Når den har gått seg varm er den nede i ca 0,5 bar, og 2,5- 3 bar ved rundt 5000 omdr... Jeg mener å huske jeg leste noe om en bypass ventil for oljen i ett eller annet inlegg:P?
PS. går det an å gjøre noe for å få høyere oljetrykk?

Tim
De er laget slik. "Low pressure, high flow".
Minimum trykk på tomgang ifølge TSRM kan være så lavt som 0,4bar. Så du kan sove godt om natten med trykkene du oppgir på din motor. De har jo ikke varsellampe for lavt oljetrykk montert heller, kun oljetrykksmåler.

Tok en stund å venne seg til å se så lave trykk på måleren ved varm motor, var ganske skeptisk i begynnelsen. Vanlig driftstemperatur så har jeg samme som deg, rundt 0,5bar på tomgang, rundt 1bar på 1000rpm også stiger det med ca1bar pr 1000rpm. Kan nesten bruke oljetrykksmåleren som turteller :P
Nå har jeg hatt bilen over 6år, å motoren har aldri laget en ulyd, heller ikke med oljetemp på 110-120grader ved banekjøring.

Har hatt av bunnpanna en gang å sjekket råde å veivlager, ingen unormale tegn til slitasje.

Nå ble det litt offtopic her, men ville bare få fram at 7M`en kan fungere den også :wink:

Wææ! Jeg som trodde motoren min fikk rådebank pga en balnding av lavt oljetrykk og lite olje.. spørs om det var lite olje som gjorde utslaget da :oops:
 #373939  av thomas_ja27

tomrnk skrev:Wææ! Jeg som trodde motoren min fikk rådebank pga en balnding av lavt oljetrykk og lite olje.. spørs om det var lite olje som gjorde utslaget da :oops:
Er motoren din gått langt? Ser det er mange som sliter med dette når bilene har rundet 200000Km.
 #373967  av tomrnk

thomas_ja27 skrev:
tomrnk skrev:Wææ! Jeg som trodde motoren min fikk rådebank pga en balnding av lavt oljetrykk og lite olje.. spørs om det var lite olje som gjorde utslaget da :oops:
Er motoren din gått langt? Ser det er mange som sliter med dette når bilene har rundet 200000Km.
Bilen hadde nyoverhalt motor fra oslo sylinder service.. men han forrige eieren har "mekka" litt selv.. gjennomslag i motoren, cooleren var full av olje, kina turbo osv.. regner med rådebanken kom av lite olje :?

men det blir skikkelig gjort nå :)
 #374091  av thomas_ja27

tomrnk skrev: Bilen hadde nyoverhalt motor fra oslo sylinder service.. men han forrige eieren har "mekka" litt selv.. gjennomslag i motoren, cooleren var full av olje, kina turbo osv.. regner med rådebanken kom av lite olje :?

Ja litt synd når folk som ikke har peiling begynner å skru på slike biler, men når du har gjort dette så veit du nå iallefall at alt er i orden:-) Ser frem til en skikkelig sommer med mye suprakjøring :D
 #374152  av tomrnk

thomas_ja27 skrev:
tomrnk skrev: Bilen hadde nyoverhalt motor fra oslo sylinder service.. men han forrige eieren har "mekka" litt selv.. gjennomslag i motoren, cooleren var full av olje, kina turbo osv.. regner med rådebanken kom av lite olje :?

Ja litt synd når folk som ikke har peiling begynner å skru på slike biler, men når du har gjort dette så veit du nå iallefall at alt er i orden:-) Ser frem til en skikkelig sommer med mye suprakjøring :D

Derfor jeg ikke rører noe inni blokka selv=P men blir vel greit:) blir vel å surre litt rundt om på forskjellige treff til sommern håper jeg:) vert morro og truffet folk her inne på forumet!

Hvordan går det med girkassa forresten?
 #374183  av thomas_ja27

tomrnk skrev:Derfor jeg ikke rører noe inni blokka selv=P men blir vel greit:) blir vel å surre litt rundt om på forskjellige treff til sommern håper jeg:) vert morro og truffet folk her inne på forumet!

Skal du ha firma til å bygge for deg da eller? Er jo liksågreit å sette det bort hvis man ikke har gjort det før, vet jeg av erfaring :P Hadde en del Aha opplevelser med mitt forrige prosjekt før det ble bra, men nå vet jeg ihvertfall litt mer om hvordan ting skal gjøres :P
Ja gler meg som en unge til å få prøvd bilen på bane :) Tror mange herfra samles på Sommertreffet på Acr, så det er vel bare å stille opp :)

Ny gearbox er på tur fra Kristiansand, så har den vel kanskje i løpet av neste uke :)
 #374218  av tomrnk

thomas_ja27 skrev:
tomrnk skrev:Derfor jeg ikke rører noe inni blokka selv=P men blir vel greit:) blir vel å surre litt rundt om på forskjellige treff til sommern håper jeg:) vert morro og truffet folk her inne på forumet!

Skal du ha firma til å bygge for deg da eller? Er jo liksågreit å sette det bort hvis man ikke har gjort det før, vet jeg av erfaring :P Hadde en del Aha opplevelser med mitt forrige prosjekt før det ble bra, men nå vet jeg ihvertfall litt mer om hvordan ting skal gjøres :P
Ja gler meg som en unge til å få prøvd bilen på bane :) Tror mange herfra samles på Sommertreffet på Acr, så det er vel bare å stille opp :)

Ny gearbox er på tur fra Kristiansand, så har den vel kanskje i løpet av neste uke :)

Har en kompis som er et multitalent av en annen verden.. Han hjelper meg og bygge, eller, jeg hjelper han:P han har selv bygd opp en E30 på opp mot 800hk. det han ikke får til er ikke verdt å prøve på =D
Håper det blir mange på ACR ja, uten tvil Norges råeste bane!

NÃ¥r skal du ha din ferdig?
 #374308  av thomas_ja27

tomrnk skrev: Har en kompis som er et multitalent av en annen verden.. Han hjelper meg og bygge, eller, jeg hjelper han:P han har selv bygd opp en E30 på opp mot 800hk. det han ikke får til er ikke verdt å prøve på =D
Håper det blir mange på ACR ja, uten tvil Norges råeste bane!

NÃ¥r skal du ha din ferdig?
Ja da er det jo ikke farlig :) Har du en skikkelig plass å holde på da eller? begynner å bli kald å skru i en uisolert garasje. fikk meg ei skikkelig byggtørke med eksosrør ut av veggen, så nå må det bare bli svinkaldt :)

Satser på å få bilen kjørbar til neste helg hvis gearboksen kommer til da :) men har jo en del andre ting som må ordnes.
Blir nytt skinn innvendig, så er det coilovers og resten av understellet som står for tur, så bilen blir vel ferdig iløpet av våren tenker jeg :)
 #374367  av thomas_ja27

Er det noen her inne som har fått papirer på ombygging på mk3 supra med større motor enn orginalt? 7mgte 235 hk?
Var i kontakt med toyota norge for å få papirer på at min bil tåler 280 hk, men fikk til svar at Toyota godkjente ikke hestekreft økning innenfor EØS landene...
Mener nå at dette skulle gå an å få til med 1jz ihvertfall?
 #374386  av Radial

Trur 1jz og 2jz GTE-godkjenning i MK3 blir en nesten umulig oppgave rent papirmessig. 1jz har 280hk Orginalt...2jz 330.. og allerede der, på Orginal motor - sier nok Toyota adjø.
Mk3 Supra har Aldri vært levert med annet enn 7M-GTE og sine 230-ish hester. Unntaksvis i USA, der 1jz kom i MK3 på slutten... men der er det jo ett heelt annet regime enn her hjemme.

Du får kle inn 2jz'n med masse 7M-deksler, og gravere inn litt snåle tall ;D Er nesten enklest :P hehe
 #374397  av Andreazz

Radial skrev:Trur 1jz og 2jz GTE-godkjenning i MK3 blir en nesten umulig oppgave rent papirmessig. 1jz har 280hk Orginalt...2jz 330.. og allerede der, på Orginal motor - sier nok Toyota adjø.
Mk3 Supra har Aldri vært levert med annet enn 7M-GTE og sine 230-ish hester. Unntaksvis i USA, der 1jz kom i MK3 på slutten... men der er det jo ett heelt annet regime enn her hjemme.

Du får kle inn 2jz'n med masse 7M-deksler, og gravere inn litt snåle tall ;D Er nesten enklest :P hehe

1JZ-GTE ble bare levert i Supraer for hjemmemarkedet, alltså Japan. Der ble den også levert i en Turbo A utgave, med ca 280hesters 7MGTE.

2JZ-GTE for det Japanske markedet har også 280hk. Så hvis Thomas her har en JDM motor, så har den 280hk :wink:

Men igjen, det spørrs jo hvor villig Toyota Norge er på å hjelpe med å finne fram å gå god for slik info...
 #374399  av thomas_ja27

Hei og takk for svar :)

Jepp er nokk en jdm 2jz med 280 orginalt. Men det var et direkte nei jeg fikk hos toyota om dette da de ikke godtok hk økning.. Men men får vel bare holde kjeft da :P
Ser jo at folk har fått godkjent 1jz før men det er vel kanskje slutt på det nå.
 #374421  av Radial

i værste fall får man hive nedi en bmw 3L T-diesel...220hk og 510nm drar skinnet av pølsa det ass... og 0,5 på langkjøring ;D hehe, selv om det er å banne i kirka her inne men :P
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 19