TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Motorlampe med Vifte??

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #289017  av Burn out

Heisann.. Det kommer opp en rød lampe på dashen somer lik den oransje motorlampa bare at det er en vifte på venstre siden av den.. hva kommer den opp for?? hva betyr den?
 #289024  av marlboro1310

Hvilken bil er dette snakk om Mk1,Mk2 eller...? Kan være kjekt å være litt utdypende, som f.eks om det har fremkommet noen symptomer etter at denne lampa begynte å lyse, eller om den lyser konstant, evt kun under gasspådrag..?
På min ombygde Mk2 turbo så hender det ved hardt gasspådrag at den røde og orange lampa lyser omkapp...men dette oppholder da jeg girer, fikk beskjed fra TRS at dette ikke var noe å bekymre seg for.

MEN så skal det sies at røde indikatorlamper i dashen ikke er noe særlig moro å oppdage, whatever the reason... :roll:
 #289026  av Dalan

Den lampa indikerer at det er en feil på kretsen til kjølevifta i motorrommet.
Det kan være et brudd i en ledning, at vifta ikke vil starte eller at vifta ikke er koblet til.
Kom det plutselig helt av seg selv eller har du vært "bortpå og rota" med vifta? ;)
 #374450  av Noxan8

er det farlig å kjøre uten denne vifta? fikk samme lyset når jeg var ut å kjørte nå nettopp, lå kansje 90km/t, sånn rolig cruise fart, da den røde lampe bare begynte å lyse out of the blue, prøvde å kutte tenninga, la bilen stå litt å starte på nytt uten hell... har litt stramt budsjett for tiden, har ikke rukket å sjekke sikringa ennå, og det er relativt mørkt ute, så har heller ikke fått sjekka etter brudd, men fikk konstantert at vifta ikke snurra, og det var i grunn passe varmt baki der... *bekjymret*
rart at det bare blir sånn ut av det blå, den siste mnd har ikke bilen blitt kjørt hardt engang :S
 #374456  av Noxan8

da har jeg sjekket sikringer, og som jeg fyktet var alle inntakte.... *liker ikke*
 #374457  av mr2storbrua

Du sjekket de i motorrommet går jeg utifra? I så fall ville jeg begynt med å sjekke om vifta går dersom du kobler den rett på 12v...
 #374458  av Noxan8

mr2storbrua skrev:Du sjekket de i motorrommet går jeg utifra? I så fall ville jeg begynt med å sjekke om vifta går dersom du kobler den rett på 12v...
sjekket samtlige over hele bilen, men etter som at jeg ikke fikk svar på grunn spørsmålet så går jeg ut i fra at det ikke er sundt for motoren uten denne vifta
 #374460  av lasse

Går helt fint å ikke ha denne vifta, men det blir sykt varmt i motorrommet.
Det er føleren i motorlokket som gir signal til vifta, sjekk den, og prøv å måle vifta, jeg har begge deler liggende om du trenger å kjøpe :wink:
 #374462  av mr2storbrua

Er nok ikke den verste tiden å kjøre uten den på, men ville holdt et øye med temperaturen på kjølevannet og evt olje hvis du har det også. Eneste gangen jeg har hørt at den vifta har gått, var når jeg hadde problem med tett radiator. Da begynte den å gå når vannet kokte, og da var det god temperatur under motorlokket også.

Med tanke på den temperaturen som er ute nå, så tviler jeg på at det er så farlig å kjøre noen småturer, så lenge du passer på temperaturen hvertfall.

Legger ved screenshots fra BGB. Trykk på bildene for større bilder :wink:
Vedlegg
ecf-p1.jpg
ecf-p1.jpg (110.77 kiB) Vist 1681 ganger
ecf-p2.jpg
ecf-p2.jpg (108.75 kiB) Vist 1681 ganger
ecf-p3.jpg
ecf-p3.jpg (132.49 kiB) Vist 1681 ganger
 #374463  av Noxan8

mange hundre tusen takk, skal se nermere på det i morgen, for sent nå :P
 #374464  av Mr_Storbrua

Regner med han har olje ja mr2storbrua :lol:

mr2storbrua skrev:Er nok ikke den verste tiden å kjøre uten den på, men ville holdt et øye med temperaturen på kjølevannet og evt olje hvis du har det også.
 #374575  av Noxan8

var da merkelig rart, va ute å kjørte et lengre stykke, og lyset forsvant ved hardt gasspådrag, og etter hvert forsvant det helt, å nå er det helt borte...