TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Clutch

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #35280  av Hitman

Hadde mr2'en på service i dag. Fant ut at clutchen måtte skiftast og demparane.

Har tenkt å kjøpa gule koni til bilen. Skulle få dei til ca 5000kr.

Anngåande clutchen. Er det lika godt å sette i ein orginal elle kankje oppgradera denna til ein litt kraftigare?(i tilfelle det blir noko trimming av bil elle noko lignande)

#35300  av CelicaTurbo

jeg vil tippe at en standard clutch vil duge plenty for vanlig trimming av sugemotoren, men om du skal montere på turbo eller kompressor blir det vel litt annerledes.. de fleste som ønsker å trimme såpass velger nå istedet å bytte hele motoren til en turbomotor siden det både er enklere og billigere, og da vil man vel uansett måtte bytte clutch til noe annet (eller bruke den som står på delemotoren)..

#35301  av CelicaTurbo

en ting til: det du jo kan vurdere når clutchen først byttes er jo å bytte til et lettet svinghjul da.. vet ikke om noen produserer slikt for 3S-GE motoren men jeg vet Fidanza er et populært valg for turbomotoren ihvertfall..

#35351  av chris

CelicaTurbo skrev:en ting til: det du jo kan vurdere når clutchen først byttes er jo å bytte til et lettet svinghjul da.. vet ikke om noen produserer slikt for 3S-GE motoren men jeg vet Fidanza er et populært valg for turbomotoren ihvertfall..
det finnes til 3S-GE ja, men mener å huske de kosta skjorta..

#35360  av CelicaTurbo

nah, kan nå ikke huske at dem koster så ekstremt for 3S-GTE? Men det er jo mulig at det trengs noen deler ekstra ved montering av slikt slik at den totale prisen blir høy.. Fidanza koster £295 hos Fensport ser jeg..

#35411  av chris

CelicaTurbo skrev:nah, kan nå ikke huske at dem koster så ekstremt for 3S-GTE? Men det er jo mulig at det trengs noen deler ekstra ved montering av slikt slik at den totale prisen blir høy.. Fidanza koster £295 hos Fensport ser jeg..
Mulig det. Bare synes å huske at jeg titta på priser for en tid tilbake. men godt mulig jeg husker helt feil da :)

#36176  av Hitman

Kva er sånn cirka pris for bytte til ein turbo motor fra vanlig Gti?

Har bestilt vanleg standar clutch til bilen, i og med at eg skal i militære so blir ikkje det mykje overskudd av peng til bil :(

#37342  av FireWalk

hva betalte du for en ny chlutsh til bilen da? (bare for chlutshen, om man setter den inn selv) ?
Må nok skifte min også.. den er helt gåen.. er så gale at turtallet øker uten at farten øker tilsvarende om jeg girer litt fort.. .. så må få ordnet dette fort som fy..

#37376  av Hitman

ca 3300 skulle eg få det til. Da er det medrekna 5 tima med jobb.
trur clutchen kom på ein 1800 kr.
Fekk det til annsatt pris, foreldre som jobbar der :D

Trur vanleg pris var ein 3-5000 kr

#37402  av FireWalk

ok.. var heldig du da! så lenge det kommer under 4000 kr så har jeg råd.. :) er jo så gale at det er helt håpløst.. skulle kjøre forbi en buss isted... i 5. gir (lang strekning). Trykker gassen i bånn og den slipper helt... turtallet øker plutselig til 7000 omdreininger uten at jeg akselrerer i det hele tatt.. litt flaut.. kan ikke være noe chlutsh igjen på den stakkars bilen min.. må få ordna det snarest... :)

#37452  av Vaulen

Som så mye annet, er clutch noe jeg har hatt bilen inne for.
I deler (clutch+simring+bolt) og arbeid betalte jeg hos forhandler ca 5300 kroner i fjor høst.

I tillegg om det kan være av interesse.

Bolt løsnet ifm. 5gir => ca 3400 ink. arbeid
Dynamo => ca 3500 ink. arbeid
Eksos flexidel => ca 2600 ink. arbeid. (Jækla glad jeg ikke gjorde denne jobben selv, da det knakk en del manifoil bolter under skiftet)
Bremsestempel&sylindersett og klosser. Dreining av skiver og overhaling av calippere foran => ca4000 ink. arbeid.
Hjulstillingskontroll etter senking => ca 1100 (ink. arbeid)

Calippere bak => ca 4250
Toyota Senkesett => ca 2000
Bremseklosser, shims sett og skiver bak => ca 1200

#37479  av Hitman

Har samme problem eg og. Trykker på gassen og bilen fortsette i samme fart. Ekje akkurat so moro det.