Har vært stille på tråden her en stund nå.. .
Men jeg fikk litt trøbbel med gange på lavt turtall tidlig i høst.
Tok da en Leakdown test av sylinderne og det viste 90% tap på en sylinder, 35% på to og siste hadde 20% tap. Alle disse tallene indikerer noe steingalt med sylinderne, men lyden av lufta som lakk ut hørtes tydelig i innsugsmanifolden.
SÃ¥ jeg tok ut motoren og fant alle innsugsventilene utslitt.
1.jpg (472.81 kiB) Vist 2895 ganger
2.jpg (547.88 kiB) Vist 2895 ganger
Prata med en kar på Ferrea som har laget ventilene og han tror gjerne dette kan skyldes at jeg har vært veldig nære eller i ventilflyt område over en stund.
Videre har jeg sjekket spennet på HKS ventilfjærene og hvis dataene jeg har fått fra HKS er riktige har disse tapt seg en hel del og. Dette kan være ett tretthetstegn fra ventilfjærene siden disse har gått i 6 år og 30000km med turtall over 9000rpm så å si hver gang den har vært i gang.
Grunnen til at dette har skjedd akkurat i år er nok og et resultat av økt ladetrykk med påfølgende større påkjenninger.
Så nå kikker jeg på å prøve Supertech sine ventiler og doble ventilfjærer tror jeg, men har ikke bestemt med 100% for de doble fjærene enda.
Ellers plukka jeg opp bunndelen samtidig for å overhale denne siden motoren først var fravhverandre og den har gått så langt som den har gjort. Nye stempelfjærer, lagre og pakninger ble bestillt inn og blokka + veiva leverte jeg til magnafluxing.
Blokka var bra men veiva viste seg å ha små sprekker i radie mellom rådelager dia og skinka på 2 steder. dette er jo kansje de mest belastede steder på veiva så jeg kasserte denne.
Jeg hadde en "ny" veiv på hylla som stammet fra en motor jeg solgte en gang som jeg tok i retur pga dårlige rammelager. Vasket og renset denne og leverte den for sikkerhetsskyld og til magnafluxing, denne hadde noen litt rare aksiale sprekker på midtre hovedlager dia. så denne kasserte jeg og.....
Bilder av denne sprekkbildene er tatt i microscop med god forstørrelse...
Så ble løsningen å få sendt oppover enda en "ny" veiv fra Egon på motorimport.dk i danmark. Magnafluxet denne og den var heldigvis 100% bra
Så leverte jeg veiv og råder/stempler til EBB flowtech for balansering, + blokka så honet han den og, og gappet stempelringene.
Så per i dag har jeg satt sammen bunnen av motoren og toppen står på vent til jeg får fingern ut og får hjem 16 nye racerventiler og gode og stive nye ventilfjærer.
3.jpg (223.36 kiB) Vist 2895 ganger
4.jpg (212.56 kiB) Vist 2895 ganger
5.jpg (247.92 kiB) Vist 2895 ganger
Føler det egentlig var akkurat på tide dette her med en overhaling av motoren nå... bedre det enn å vente til alt raser.... selv om det ble litt deleskifte alikevel da.... hehe
Hadde jo forresten og god fyr i motorrommet på ACR i år etter en liten eksos manifoldsprekk, som antente diverse plast/gummi/olje i motorrommet. flammene sto til takhøyde når jeg kikka ut speilet... hehe var over middels spennende, men hadde nomex hansker på og reiv ut alt som hadde tatt fyr når jeg hadde fått stoppet og fått ut den forskremte stakkaren som satt tilfeldigvis satt på.. jeje gikk jo godt da, men får og fiksa godt opp i det.
Markus
'91 Kamelonen MR2 turbo m. 3gen 3S-GTE
'97 MR2 (Hardtop-prosjekt) m. Nissan VQ35DE
'01 Hiace m. V8 turbo 1UZ-FTE
'04 Land Cruiser 120 SWB 1KD-FTV