TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Hvilken telefon er best?

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv
 #375528  av FireWalk

Min Samsung Omnia HD sluttet plutselig å ta imot lading. Leverte den inn og fikk verksted til å se på den. Fikk beskjed om at hovedkortet var defekt, den delen som har med lading å gjøre så det måtte byttes. Pris: 3300 kr. Nei takk sa jeg.
Syntes det er rart at en tlf skal ta kvelden etter 1 år og 2 måneder. Er vel noe forbruker rettigheter knyttet til dette, men forhandlere og verksteder kan jo si nesten hva som helst i 99% av tilfellene skylder de på slag og fukt som årsak.. så da kommer man ingen vei uansett. Selv om jeg vet at telefinen er behandlet særdeles pent hele den tiden jeg har hatt den.

SÃ¥ da blir det ny tlf.. Men hvilken?

Nå står det mellom HTC desire / HTC HD og Samsung Galaxy S. Sistnevnte har jo større skjerm og noe bedre spesifikasjoner, mens førstnevnte har bedre kamera..

Har snust litt på Iphone 4 også. Men den virker litt dyr og har færre spesifikasjoner enn de to første.. Har heller ingen Micro usb port, ingen flash støtte og er tett bundes til itunes..

Noen som har noen erfaringer de vil dele? Ser at det kommer en del nye telefoner om litt også.. men ingen bekreftede datoer på NÅR ser det ut til?
 #375529  av Noxan8

FireWalk skrev:Min Samsung Omnia HD sluttet plutselig å ta imot lading. Leverte den inn og fikk verksted til å se på den. Fikk beskjed om at hovedkortet var defekt, den delen som har med lading å gjøre så det måtte byttes. Pris: 3300 kr. Nei takk sa jeg.
Syntes det er rart at en tlf skal ta kvelden etter 1 år og 2 måneder. Er vel noe forbruker rettigheter knyttet til dette, men forhandlere og verksteder kan jo si nesten hva som helst i 99% av tilfellene skylder de på slag og fukt som årsak.. så da kommer man ingen vei uansett. Selv om jeg vet at telefinen er behandlet særdeles pent hele den tiden jeg har hatt den.

SÃ¥ da blir det ny tlf.. Men hvilken?

Nå står det mellom HTC desire / HTC HD og Samsung Galaxy S. Sistnevnte har jo større skjerm og noe bedre spesifikasjoner, mens førstnevnte har bedre kamera..

Har snust litt på Iphone 4 også. Men den virker litt dyr og har færre spesifikasjoner enn de to første.. Har heller ingen Micro usb port, ingen flash støtte og er tett bundes til itunes..

Noen som har noen erfaringer de vil dele? Ser at det kommer en del nye telefoner om litt også.. men ingen bekreftede datoer på NÅR ser det ut til?

Hadde en HTC Hero en gang, en av de 2 beste telefionene jeg noen gang:P
Den andre teefonen jeg har hatt som jeg varmt kan anbefale er Nokia N81 8GB -> evt Noka N8 som ser meget lovende ut
 #375532  av Zepticon

Har kjøpt N8 til mor i julegave, seden den har det råeste kameraet av alle.

Selv er jeg Apple frelst, og kan trygt anbefale ip4 om du vil ha noe "som bare funker", og som har tusenvis av apps lett tilgjengelig. Etter min menignerbdrt også den klart peneste telefonen;)

Androidene er vell mer leketøy, og jeg vil påstå at brukervennlighet har gitt tapt for funksjonalitet.
 #375534  av Amund

HTC Desire HD er stoooooor, sammenligna den med Desire og Desire-Z i dag, og det er vesentlig forskjell i størrelse. Desire skal vistnok vere ein god telefon.

Men er det ikkje garanti på tlf din? skal vel vere 2 års garanti, og 5 års reklamasjonsrett???

Madammen sin telefon døde tidligere i år, var rett over 1 år gammel. Den vart fiksa på garantien, uten spørsmål...
Når det gjelder fukt, så pleier det å ligge eit kvitt "felt" på baksiden av batteriet, og så lenge det er kvitt så er ikkje tlf fuktskada. (men dersom det har blitt rødt derimot :( ) og så lenge det ikkje er synlige skader på tlf, så kan dei ikkje skylde på slag heller :wink:
 #375535  av loft

Har HTC Desire, og det er ingenting jeg har å klage på den!:) 720p videokamera, masse aps, rask, bruker forsåvidt lite strøm hvis mna ikke har på alle oppdateringene. Easy å putte inn musikk etc, meget bra oppkobling til mail, facebook og andre sosiale medier. Jeg angrer ikke.
 #375568  av chris

Personlig hadde jeg latt det stå mellom iPhone4 og den rimeligere Nokia N8.. mye mulig jeg hadde valgt sistnevnte, som leveres med markedets overlegent beste mobilkamera, HDMI utgang og USB-on-the-go.. samt at Symbian3 endelig er "åpent" og et hav av programmer er på vei.
 #375570  av chris

Amund skrev: Men er det ikkje garanti på tlf din? skal vel vere 2 års garanti, og 5 års reklamasjonsrett???
Noen mobilmerker tilbyr 1 år, noen tilbyr 2 år.. jeg vet Nokia har 2 år, tror HTC også har det. Garanti dekker normalt alt som ikke er selvforskyldt
 #375571  av predator

Reklamasjon på HTC suger.. = 0 svada , eller var det nada... :roll:
Snakker av erfaring.. Tlf 6 ganger inn til rep for samme feil, men ingen nytt produkt som jeg har rett på etter 3 hardvarefailure...
 #375574  av mr2storbrua

Reklamasjonen er da den samme uansett. Dette er lovpålagt for alle produkter som blir solgt i Norge, uansett om merket er Apple, Nokia, HTC eller Hvermansens Hjemmelagde Mobiler...

Vil de ikke tilby deg omlevering når du har rett på det, så er det bare å gå til forbrukerombudet...
 #375586  av Alexander G

@mr2storbua
At man har rett på å reklamere betyr ikke automatisk at man har rett på å få feilen utbedret......

Til trådstarter:
Du bør ha fått en begrynnelse fra verkstedet på hvorfor du må ta regningen.
Er mobilen støt/væskeskadet? Hvis ikke så sier du at du ønsker å reklamere med den begrunnelse at hovedkortet i en mobil er en såpass vital del som ikke burde ryke etter
1 år og 2mnd. Det er ikke akkurat en forbruksvare slik som et mobilbatteri er.
Hvis ikke dette fører fram er jeg enig med mr2storbua, kjør på med forbrukerombudet.

Og et lite tips fra en som stod på andre siden av klagedisken i 2,5 år : Høflighet varer alltid lengst! :)
 #375587  av Zepticon

chris skrev:
Amund skrev: Men er det ikkje garanti på tlf din? skal vel vere 2 års garanti, og 5 års reklamasjonsrett???
Noen mobilmerker tilbyr 1 år, noen tilbyr 2 år.. jeg vet Nokia har 2 år, tror HTC også har det. Garanti dekker normalt alt som ikke er selvforskyldt
Samtlige telefoner har via norsk lov 5 års reklamasjonsrett.
 #375590  av mr2storbrua

Alexander G skrev:@mr2storbua
At man har rett på å reklamere betyr ikke automatisk at man har rett på å få feilen utbedret......
Så lenge feilen er en produktfeil og ikke en brukerfeil, så har man rett på å få mangelen utbedret. Selger har derimot krav på å forsøke å reparere gjenstanden. Dersom mangelen vedvarer etter 3 reperasjoner har man krav på omlevering.
 #375599  av FireWalk

Jeg leverte telefonen inn til lefdal der jeg kjøpte den. De sendte den videre til eksternt verksted. 2 uker senere fikk jeg vite at det ville koste 3300 kr å få den reparert pga noe på hovedkortet som hadde med ladingen å gjøre var ødelagt.. telefonen fungerer 100% ellers. Er bare det at batteriet ikke lades.. dvs, det lader litt.. men får aldri ladet det helt opp og jeg har bare 1 søyle på batterikapasiteten selv om den står på lading konstant. så lenge laderen står i så kan jeg bruke tlf dog.

Fikk ingen begrunelse på hvorfor det ikke dekkes av garanti. Skal ta å ringe dem i morgen å forhøre meg litt mer før jeg bestiller noe nytt.. kan jo være de forsøker å lure meg.
 #375602  av Noxan8

du kan jo teste den nye GOOGLE telefonen som kommer til våren da? NEXUS S
ser spennende ut
 #375607  av FireWalk

Noxan8 skrev:du kan jo teste den nye GOOGLE telefonen som kommer til våren da? NEXUS S
ser spennende ut
har snust litt på den ja ! :) men er jo mange måneder til enda.. og den er nok svindyr når den kommer.. :p Vet ikke hvor mye lenger jeg takler å gå rundt med en gammeldags tlf med knapper og liten skjerm nå.. og uten "skikkelig" internett, kun wap sider.. :P
Man blir ganske avhengig av disse tekno-dingsene sine..