TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Felger

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #375736  av Doc'en

Hei, tenkte jeg skulle handle meg nye felger, men er usikker på hvilket ET jeg skal ha på de? jeg har prøvd søke funksjonen , men den virker det som bare gir meg trøbbel, ikke nok tegn, eller så er det ulovelige tegn osv. så jeg setter opp en tråd her for svar :)

Felgene jeg skal ha er 18 " og 8" brei, hvilken ET skal jeg da gå for slik at jeg slipper og space meg ihjel :)
Ser at ET er 45 orginalt, men det fungerer vel dårlig med større felg :)

Setter pris på svar :)
Doc'en
 #375738  av hmsilset

45 hadde vel gått bra da også.Tipper jeg :wink:
 #375740  av Doc'en

Okei, jammen det er da supert :)
 #375743  av hmsilset

hehe, må ikke stole blindt på meg.Finn felgene du vil ha og si til forhandler at du vil ha ett innpress som passer perfekt i hjulbuene.Eller best mulig.
 #375744  av kake

Det blir litt bobil-look. For å fylle ut hjulbuene bak med 8" felg må du ned på ET25-30.

Har 17x8,5" ET30 bak og har valset, selv om det ikke er nødvendig (kjører -3,5 camber bak). Med gatoppsett på 1-2 grader camber må det muligens valses.
 #375771  av lasse

Du må ikke finne på å kjøpe felger med originalinnpress ihvertfall!
Har hatt ett sett med 8" med et25, fylte mer enn nok foran, men kunne fylt bedre bak.
Og kjøp for guds skyld breiere bakfelger enn forfelger, mk2 fortjener 7,5" og 8,5", eller 8" og 9" spør du meg, og du må nok valse litt om du vil ha det til å fylle ut og har senka bilen. kjører med 8+9x18" selv, med et35 foran og et30 bak, fyller HELT ut foran og bak, men måtte valse mye bak, skjære litt i fangeren og den lista som går på siden, må lide litt for skjønnheten :wink:
 #375790  av Doc'en

hmsilset skrev:hehe, må ikke stole blindt på meg.Finn felgene du vil ha og si til forhandler at du vil ha ett innpress som passer perfekt i hjulbuene.Eller best mulig.

Hehe jammen hadde du rett :)

Okei, men hvis jeg skal unngå å valse ? :)

Har hørt om dette med bredere felger bak og foran på mr2, men en kammerat som jobber hos dekk1 sa at i mange tilfeller ( Generelt ! ) at det gjevnet seg ut med det større bak en foran prinsippet når du økte felg str. stemmer dette? eller er det slik og forstå at mr2 fortjener det pga utseende osv ? :)
 #375799  av lasse

Forhandlere har generelt lite peiling på hva som passer en mr2 mk2, når jeg kjøpte mine nektet han for at noe annet enn 7,5x18 et42 passet på bilen min, men jeg sa akkurat hva jeg skulle ha, han mente det ALDRI kom til å gå på bilen engang! Og nektet selfølgelig å ta hjula i retur når jeg så at det ikke passet, måtte ta alt på eget ansvar.
Men når bilen sto og fikk på hjula, så sa han at jeg faktisk hadde helt rett, passer bilen perfekt!
Jeg kjører jo i tillegg med felger med audi boltsirkel (5x112) og slingremuttere, det går helt fint, holdt mye hardkjør på bane i mange år med endel hester...
 #375997  av kake

Doc'en skrev:
hmsilset skrev:hehe, må ikke stole blindt på meg.Finn felgene du vil ha og si til forhandler at du vil ha ett innpress som passer perfekt i hjulbuene.Eller best mulig.

Hehe jammen hadde du rett :)

Okei, men hvis jeg skal unngå å valse ? :)

Har hørt om dette med bredere felger bak og foran på mr2, men en kammerat som jobber hos dekk1 sa at i mange tilfeller ( Generelt ! ) at det gjevnet seg ut med det større bak en foran prinsippet når du økte felg str. stemmer dette? eller er det slik og forstå at mr2 fortjener det pga utseende osv ? :)
Det har ikke noe med utseende og gjøre. Uten bredere felg/dekk bak vil jo bilen overstyre bare du ser på den. Ikke akkurat trafikksikkert om du vil gasse litt. Ser du har turbo også. Selv har jeg 205/40 foran på 7,5" felg og 235/40 bak på 8,5" felg.
 #376001  av magnesmurf

kake skrev: Det har ikke noe med utseende og gjøre. Uten bredere felg/dekk bak vil jo bilen overstyre bare du ser på den. Ikke akkurat trafikksikkert om du vil gasse litt. Ser du har turbo også. Selv har jeg 205/40 foran på 7,5" felg og 235/40 bak på 8,5" felg.
Om bilen overstyrer bare du ser på den eller berører gassen er vel å ta i litt mye? :wink:
Jeg kjører med like brede hjul foran og bak (215\40 på 7,5" felg) Og bilen ligger som limt i svingene..
Selvfølgelig vil den oppføre seg enda bedre med bredere bakhjul, men den sitter ikke akkurat dårlig i svingene slik den er nå...
Passasjerene begynner å be til høyere makter før dekkene slipper og rompa på bilen kommer ut :wink:
 #376014  av kake

magnesmurf skrev:
kake skrev: Det har ikke noe med utseende og gjøre. Uten bredere felg/dekk bak vil jo bilen overstyre bare du ser på den. Ikke akkurat trafikksikkert om du vil gasse litt. Ser du har turbo også. Selv har jeg 205/40 foran på 7,5" felg og 235/40 bak på 8,5" felg.
Om bilen overstyrer bare du ser på den eller berører gassen er vel å ta i litt mye? :wink:
Jeg kjører med like brede hjul foran og bak (215\40 på 7,5" felg) Og bilen ligger som limt i svingene..
Selvfølgelig vil den oppføre seg enda bedre med bredere bakhjul, men den sitter ikke akkurat dårlig i svingene slik den er nå...
Passasjerene begynner å be til høyere makter før dekkene slipper og rompa på bilen kommer ut :wink:
Joda det føles slik når man ikke er i nærheten av grensen, men med samme dimm på bakdekkene så vil ræva ut istedenfor at bilen understyrer på grensen i lange slakke svinger, og det er ikke spesielt gøy. Kjørte 2005-2006 banesesongen på samme dim og det eneste jeg husker fra det er at bilen manglet veldig feste bak.
 #376024  av ad92

Har 235 bak å 205 forann jeg og :D Har aldri opplevd at ræva har sluppet med mindre jeg har villet det! Dekka bak var av billig typen så skal ikke skryte på meg at bilen satt som en mr2 skal sitte men har aldri hatt problem med at baken løsner ukontrollert :)

Blir vell eeenda gøyere med toyo r888 med samme dekk dim og stivere oppsett til sommeren! da skal den spise svinger som aldri før :)
 #376397  av inzane2012

står i vognkortet at bilen orginalt har forskjellig dim på felgene forran og bak, så er bare å følge det :)

den mest vanlige komboen når det kommer til dekk på mkII er vel 205 eller 215 fremme og 225 eller 235 bak og 7.5" fremme og 8" bak, ellers kan du gå inn på Felg delen på forumet, der står det side opp og side ned med anbefalinger til dekk og felg dimmensjoner på mr2'n :)

må og huske på at du ikke "har lov til" å øke sporvidden med mer enn 15mm til sammen...