TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Hjelp tennings problem..

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #375888  av Lyngra

Har nettopp satt i en 3gen turbo maskin.
Problemet er bare at sylinder 2 og 3 ikke tenner. 1 og 4 sviver den fint på.
Litt forklaring: nye plugger, har gnist på alle 4 plugger. Starter med en gang men tenner ikke på 2 og 3.
Av og til når den sviver begynner dette lyset og lyse.

Fortsetter under bilde.
Bilde
Hva betyr det lyset?? Sorry har ikke instruksjonshefte så har ikke peiling :P

Har kjørt diagnosetest på den men da skjer det ingen ting. Ingen lys som begynner å blinke eller noe.

Kan og legge til at før jeg satte den i ble register reima byttet KAN være det at den har blitt satt på feil?
Har og tenkt litt på at det kan være no me bensin tilførselen som kan være problemet men er ikke helt sikker på hvordan jeg feilsøker på det.
Er og en slange som går fra en vakumbox på fuelrailet som jeg tror skal gå inn rett i insuget ca 10cm fra vakumboxen. Noen som kan bekrefte at dette er rett? Jeg tror personlig at det er noe me bensintilførselen og gjøre men vet som sagt ikke helt hvordan jeg går frem for å finne ut av det. Bruker det gamle bensin pumpesystemt.

Når jeg tok opp igjen pluggene 2 og 3 var det og olje på dem. Så jeg begynner å lure på om kanskje toppakinga har tatt kvelden. Skal handle meg kompresjonstester en av dagene for å være sikker på at det ikke er det som er problemet.

Hva kan jeg gjøre?
 #375891  av mr2storbrua

Det lyset er oljenivåføleren. Når den lyser indikerer det at du har litt lite olje. Denne føleren fins ikke på turbomotoren, og dermed vil den lyse uansett. Det du kan gjøre for å slippe dette problemet er enten å kortslutte kontakten eller ta ut pæra.

Angående diagnosetesten, motorlampa lyser vel når du har på tenninga, men ikke har starta motoren? Den skal også blinke kontinuerlig når du har kortslutta TE1 og E1 i diagnoseboksen (er jo disse du kortslutter når du skal ta diagnose) dersom du ikke har noen feil. Det kan være at pæra er defekt, eller at du ikke har koblet ledningene riktig.

Når det gjelder problemet med at den sviver på to sylindre, så vil tenninga være feil på de andre sylindrene også dersom kamdreva er satt feil. Men jeg ville sjekket tenninga uansett, den skal være ca 10 grader (husk å sett bilen i diagnosemodus når du skal sjekke/stille tenninga. Dersom du tar ut plugggen på en av sylindrene som ikke sviver og holder hånda over mens noen kinner vil du merke om den får bensin (du blir fuktig på hendene).
 #375896  av Lyngra

mr2storbrua skrev: Når det gjelder problemet med at den sviver på to sylindre, så vil tenninga være feil på de andre sylindrene også dersom kamdreva er satt feil. Men jeg ville sjekket tenninga uansett, den skal være ca 10 grader (husk å sett bilen i diagnosemodus når du skal sjekke/stille tenninga. Dersom du tar ut plugggen på en av sylindrene som ikke sviver og holder hånda over mens noen kinner vil du merke om den får bensin (du blir fuktig på hendene).
Hva er egentlig motor lampa? "motor med vifte" på sant? på sida av olje nivå? Den lampa virker.. Og jeg har kortsluttet rett kontakter.. TE1 og E1. Er litt fett nedi der men er 90% sikker på at jeg har forbinnelse. Når det gjeller diagnosemodus det er å kortslutte di to sant? Hvordan får jeg satt det rett? Noen goe tips på det?
Hvorfor skal den stå i diagnosemodus når jeg kjører testen? Ren nysjerighet :)
Fins det noen tegning øve registerreima om hvordan den skal stå?
Ligge instruksjonsboka til denne motoren på nettet en plass?
 #375902  av mr2storbrua

Kan vel kanskje beskrives som "motor med vifte" ja, men er et annet lys som også kan beskrives som det. Finner dessverre ikke noe bilder av det. Men dette lyset blinker altså når du har kortslutta kontaktene? Det skal ikke lyse konstant, men blinke kontinuerlig.
Lyngra skrev:Når det gjeller diagnosemodus det er å kortslutte di to sant?
Jepp :wink:
Lyngra skrev:Hvordan får jeg satt det rett? Noen goe tips på det?
Hvorfor skal den stå i diagnosemodus når jeg kjører testen?
Med "det" regner jeg med du mener tenninga? Da må du ha tenningslampe, så ser du hva tenninga står på, så vrir du på fordeleren for å justere tenninga riktig om nødvendig. En enkel operasjon, men dersom du ikke har gjort det før anbefaler jeg deg å få hjelp av noen. Det fins mange med MR2 der du bor :wink:
Grunnen til at den skal stå i diagnosemodus er fordi da går den på grunntenning. Etterhvert som du gir gass og motoren får mer bensin, blir tenninga automatisk justert.
Lyngra skrev:Ligge instruksjonsboka til denne motoren på nettet en plass?
Den gjorde, men den siden funker ikke lengre. Du kan derimot prøve å laste den ned her: http://manual.teq.org/ Merk at ikke nødvendigvis alt i BGB stemmer, siden det fins forskjell innenfor revisjonene.
 #375907  av Lyngra

Takk.. for hjelpen så langt.. Får håpe jeg slipper å rive ut igjen motoren jaffal..
 #375923  av sleeper

Vil gjette at 2 av dysene dine har hengt seg opp, Hvis dette er en motor som har stått stille en stund så skal du ikek se bort ifra at det er problemet.

Skru ut dysene igjen, og flytt på de ( nr flyttes til cyl2 osv.. så ser du om problemet er på samme cylinder eller om det flytter seg.
 #375929  av Lyngra

sleeper skrev:Vil gjette at 2 av dysene dine har hengt seg opp, Hvis dette er en motor som har stått stille en stund så skal du ikek se bort ifra at det er problemet.

Skru ut dysene igjen, og flytt på de ( nr flyttes til cyl2 osv.. så ser du om problemet er på samme cylinder eller om det flytter seg.

Vis di har hengt seg opp kan jeg fikse di på en måte da? Eller må jeg kjøpe nye?
 #375952  av Lyngra

Ikveld fant vi litt ut av det. når jeg byttet registerreima så var den en tann feil på det ene hjulet.. :) Så nå sviver den mye bedre. men mangler forsatt sylinder 2. Ser ut som den ikke før bensin.. Så skal av me den dysa i morra å se om jeg kan gjøre noe me det :)