TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Pipelyd ved normalt pÃ¥ drag og ved motorbrems

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #376568  av Trygveberg

Har en plagsom pipelyd fra motor et sted, lyden er der hele tiden, følger turtallet og blir litt ekstra høy akkurat når gasspedal trykkes inn eller slippes under kjøring.

Lyden er ikke høyere enn at den er umulig å høre viss man har litt musikk på, men allikevel greit å finne ut av ting før det blir verre:)
MR2 mk1, 4age n/a.

Tenker Utløserlager, luftfilter muligens?

Noen som har noe lignende?
 #376569  av Mr_Storbrua

utløserlager utelukker du lett ved å la bilen svive på tomgang, med bilen i neutral. så trykker du inn clutchen, og slipper den. Du hører en ganske god forskjell om utløserlageret ditt er gåent, raklelyd når du har clutchen ute, da er det gåent.
 #376570  av Trygveberg

Problemet er at lyden ikke er der på tomgang, klarer vertfall ikke høre noe.. Clutch er ganske utslitt og skal byttes de nærmeste dagene, men er ganske sikker på at lyden ikke kommer fra sluring for merkes jo ganske godt. Høres spesielt ved normal kjøring, ca 2000-3000 omd.. Og litt ekstra akkurat når gasspedalen slippes eller trykkes inn.
 #376571  av Mr_Storbrua

vanskelig å si hva det kan være når man ikke har hørt lyden, men om den ikke er der ved tomgang er det ikke utløserlager hvertfall, men ville bytta det om du skal bytte clutch uansett.

Forandrer lyden seg når du ruser bilen, når du står stille? Er det pipelyd? raslelyd, kvinelyd?

Om du må ha bilen i fart, forandrer lyden seg kun i forhold til fart? Eller har det med turtall også å gjøre? F.eks ved giring.. samme lyd etter girskift?
 #376572  av ArildM

Sportsluftfilter? I så fall et kjent "problem" for de som kjører med åpent filter. Har hatt det siden jeg fikk mitt Pipercross filter, og det er ikke pga lekasje. Pipelyden forsvinner når filteret begynner å gå tett så jeg bruker det som indikator på dette samtidig. Det blir en søt liten pipelyd ved de situasjonene du oppgir, og er absolutt ikke noe farlig å kjøre med 8)
 #376573  av Trygveberg

Ja, har kjøpt inn Exedy clutch kit med utløserlager og hele pakka, bare vanlig OEM men duger sikkert til de 124 som motoren leverer:P

Har bare hørt lyden i 4. og 5. gir, men må liksom være oppmerksom for å høre den. Øker i frekvens etter turtall ikke fart.. Når det sies så byttet jeg luftfilter for en stund siden, men det var et helt vanlig fra bil-extra. Var en tid etter det jeg la merke til lyden. Det er en salgs søt lav liten pipe/hvinelyd ja..

Er jo en mulighet at det kommer fra luftfilter selv om det er helt likt det som sto i bilen fra før.. Ikke orginal toyota da..
 #376577  av ArildM

Om det er fra Luftfilteret høres lyden best med åpent filter, har ikke hørt det på originalt filter, men det kan vel hende.
Lyden er mest merkbar akkurat på et spesielt turtallsområde og høres ikke på tomgang. Ofte rundt 2-3000 om jeg husker rett (lenge siden jeg har kjørt 16v motoren) :)
 #376579  av ArildM

Gameplan det ja :)

Ser forresten på signaturen din at du skriver 4-AGELC, de to siste bokstavene er normalt sett utelatt siden det bare beskriver hvilke utslippskrav de følger og hvilken vei motoren er montert. Så det er vanligst å referere til en 4AGE motor om du skal å kjøpe deler til den. Du har sannsynligvis en rødtopp, mens tidligere Mr2 har blåtopp. Dette identifiseres ved å se på skrifta på Topplokket. Litt flisespikkeri, men det kan kanskje være kjekk info å ha med seg :)

Full info om de forskjellige 4AGE motorene:
http://home.clear.net.nz/pages/phil.bra ... ifications