TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• RHD -> LHD, anyone?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Supra
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Supra
 #376525  av arong

Sitter her og tenker på å bygge om MKIV'en fra høyre-ratta til venstre-ratta, noken her inne som har gjort / prøvd på det? Eller veit kordan det skal gjerast? Supra'n eg tenker å bygge om er ganske strippa (skal brukes i drifting), er berre ledningsnett og ett enkelt dashbord inni cockpit'en.. :)
 #376527  av tojo

arong skrev:Sitter her og tenker på å bygge om MKIV'en fra høyre-ratta til venstre-ratta, noken her inne som har gjort / prøvd på det? Eller veit kordan det skal gjerast? Supra'n eg tenker å bygge om er ganske strippa (skal brukes i drifting), er berre ledningsnett og ett enkelt dashbord inni cockpit'en.. :)

Regner med du skal bruke bilen til drifting/banekjøring. For du vil ikke få godkjent/skilt på den etter en slik konvertering.(fins ikke godkjenningspapir)
selve konverteringen kan du lese mer om her:

viewtopic.php?f=48&t=36236&hilit=rhd+lhd+supra

viewtopic.php?f=48&t=32021&hilit=rhd+lhd

viewtopic.php?f=48&t=9254&hilit=rhd+lhd

Står endel her også: viewtopic.php?f=48&t=6790&hilit=rhd+lhd&start=270
 #376594  av Drift-It

er ikke noe problem så lenge bilen skal brukes på bane. du trenger ei tannstang fra en lhd supra eller soarer.
pedalene kan du bare sveise på plass på andre siden, bare og lage nye braketter.
 #376600  av arong

Har sett på dei linkane sjøl, men da stod så lite om korleis ting må gjerast, evt om det er noken store problemer man kommer til å støte på.

Soarer har vel også lik tannstang ja.
Men er torpedo-veggen lik på LHD og RHD Supra? Og kordan blir det med bremsekraft-forsterkeren, den må vel flyttes til venstre sida? Og blir det noke kluss med clutch-sylinder? Kanskje like greit å bygge pedalboks? :)

Noken som veit kor det er mulig å få tak i venstre-tannstang og venstre-dashbord? :)
 #376636  av bjornalf

torpedo ikke lik! dyrt og ikke verdt det på en drifte bil...
 #376717  av Haak

Hei.
Driver og vurderer det samme selv.

Driver å bygger driftebil.
Hvis det bare er å få tak i ei LHD tannnstang og lage noen braketter så blir det jo ikke så dyrt.
Bare litt jobb..

Skal man gjøre jobben på en "gatebil" derimot så blir det jo veldig omfattende..

Noen som vet hvor man får tak i tannstang billig her til lands?
FÃ¥r tak i USA for ca. 1000,. usd
 #376720  av arong

bjornalf skrev:torpedo ikke lik! dyrt og ikke verdt det på en drifte bil...
Ka som blir dyrt i så fall? Vil no heller sei det er ei god innvestering viss kjøringa blir betraktelig bedre.

Haak skrev:Hei.
Driver og vurderer det samme selv.

Driver å bygger driftebil.
Hvis det bare er å få tak i ei LHD tannnstang og lage noen braketter så blir det jo ikke så dyrt.
Bare litt jobb..

Skal man gjøre jobben på en "gatebil" derimot så blir det jo veldig omfattende..

Godt det er fleire som er inne på tanken her.. ;)
Blir nok ein del jobb ja, men eg trur det er verdt det.

Har snakka litt med Petter i JDM-Performance, han skulle sjekke opp i priser.
Hørte noken rykter om at Mekonomen solgte heilt nye tannstenger for 10.000kr,
men er litt mykje penger å bruke for min del når budsjettet skriker fra før av.. :?
 #376747  av 2fast4u

Haak skrev:
Brukt er vel det som blir billigst, koster ca 11.000.- ny org på Toyota,
flere i USA som har disse til ca USD 700, tviler på at Mekonomen har slike deler til Supra.

:wink:
 #376762  av Christian

Man blir jo veldig fort vant til å sitte på feil side, så jeg er helt enig med Bjørnalf i at det er unødvendig på en driftebil.
Etter noen timer bak rattet er det ikke noe man tenker over lenger, og da er det mye annet man heller kan bruke tid og penger på. :)
 #376785  av Radial

spar for guds skyld de penga... RHD kjøring går så fint så... og jeg kjører til og med AUTOMAT i hverdagen. Bruker noen minutter på å summe meg med girstanga og clutchen iblandt - men ellers har det ingen verdens ting å si om du sitter på ene eller andre siden.

Tips; Bruke penga på understell.....stivt er ordet! Har kjørt nå med alt for myk bil (12 år gamle tein coilovere beregna for Gatebruk) = Null kontroll i det hele tatt og ett hælvettes grep uten at det gikk no fortere av det :P
 #376966  av arong

2fast4u skrev:
Haak skrev:
Brukt er vel det som blir billigst, koster ca 11.000.- ny org på Toyota,
flere i USA som har disse til ca USD 700, tviler på at Mekonomen har slike deler til Supra.

:wink:
Rota litt eg, meinte hos Toyota ja.. :)

Christian skrev:Man blir jo veldig fort vant til å sitte på feil side, så jeg er helt enig med Bjørnalf i at det er unødvendig på en driftebil.
Etter noen timer bak rattet er det ikke noe man tenker over lenger, og da er det mye annet man heller kan bruke tid og penger på. :)
Radial skrev:spar for guds skyld de penga... RHD kjøring går så fint så... og jeg kjører til og med AUTOMAT i hverdagen. Bruker noen minutter på å summe meg med girstanga og clutchen iblandt - men ellers har det ingen verdens ting å si om du sitter på ene eller andre siden.

Tips; Bruke penga på understell.....stivt er ordet! Har kjørt nå med alt for myk bil (12 år gamle tein coilovere beregna for Gatebruk) = Null kontroll i det hele tatt og ett hælvettes grep uten at det gikk no fortere av det :P
"Problemet" er det at supra'n er ferdig bygd :) I tillegg hadde eg tenkt å demontere alt igjen for å lakkere oppatt chassiet, så hadde vore lika greit å bygd om når eg først har sjansen.. ;)
Er berre litt redd for at eg aldri kjem til å få samme feelingen når eg sitter på høgre sida, må jo lære meg på nytt kor hjørnene eksakt er - skal jo tross alt berre skrape av lakken framfor å ta heile fangeren :D I tillegg var det et helvete å treffe girena når eg prøvekjørte ein liten tur, var ganske så uvant å trekke til seg girstanga når eg måtte gire opp og omvendt. Har vore vandt med å kunne gire kjapt opp mens eg er i ein sladd og fortsatt kunne holde den, men trur det kan bli litt vanskelig og heller ende i mykje banning :lol: Og så er det jo 7-gir eg kan bomme på :roll:

Så eg ville no sagt at konventering ville vore ein god innvestering om kjøringa hadde blitt betraktelig bedre :) Kan ikkje begynne å bygge om midt i sesongen heller og risikere å måtte stå over ein runde eller to :?

Var forresten ute og såg i motorrommet her i går, men ser ut for at det ikkje blir plass til bremsekraftforsterkeren på venstre sida iom innsuget (uorginalt) er for stort og buret går fram til dempertårnet.. Og eg trur det blir veldig tungt å kun bruke pedalboks til å trykke med.. Noken som har prøvd pedalboks før? Må det monteres ei vakum-pumpe eller noke også for å hjelpe å trykke med?
 #377002  av Radial

arong skrev: "Problemet" er det at supra'n er ferdig bygd :) I tillegg hadde eg tenkt å demontere alt igjen for å lakkere oppatt chassiet, så hadde vore lika greit å bygd om når eg først har sjansen.. ;)
Er berre litt redd for at eg aldri kjem til å få samme feelingen når eg sitter på høgre sida, må jo lære meg på nytt kor hjørnene eksakt er - skal jo tross alt berre skrape av lakken framfor å ta heile fangeren :D I tillegg var det et helvete å treffe girena når eg prøvekjørte ein liten tur, var ganske så uvant å trekke til seg girstanga når eg måtte gire opp og omvendt. Har vore vandt med å kunne gire kjapt opp mens eg er i ein sladd og fortsatt kunne holde den, men trur det kan bli litt vanskelig og heller ende i mykje banning :lol: Og så er det jo 7-gir eg kan bomme på :roll:
Når Fredrik Aasbø klarer å bli norgesmester på RHD - så klarer de fleste som driver på hobbybasis dette ganske bra og ;) Det handler om en vanesak - Dette med giringa kommer seg automatisk. Bare kjør feks noen runder med grip-racing før du setter i gang med driftinga - piece of cake :) Da blir du litt kjennt med bilen og =)
 #377016  av Christian

Giring, brekking og ratting er plankekjøring etter noen timer. Det blir du fort vant til. Mitt største problem er at jeg stadig skal sette meg inn på feil side :wink:
 #377029  av Papi

Christian skrev:Giring, brekking og ratting er plankekjøring etter noen timer. Det blir du fort vant til. Mitt største problem er at jeg stadig skal sette meg inn på feil side :wink:
Word. Eg køyrer høgreratta bil til kvardags på sommarføre, og vanleg venstreratta elles, og er INGEN problem å veksle mellom desse. Køyrer du ofte nok, og lærer å køyre "feil", er det NULL problem å køyre aggressivt med rattet på høgre side. Sørg for å få mange timar bak rattet, køyr normalt, køyr spennande, så finner du ut at høgreratt er null problem. :)