TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Mitt moderate 7M-GTE prosjekt :)

• Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #375582  av tomrnk

Andreazz skrev:I hus? Den skal vell være i bilen :lol:
Hører folk sier det :P jeg har visst byens største delelager MKIII supra får jeg høre :P

Har egentlig tatt juleferie fra supraen, men planene er store på nyåret =D
 #376737  av tomrnk

da var første delen av prosjektet i gang=D

Viser seg at rådelagrene på syl 1 og 2 var gåen.. begge lagrene på topp og i bunn ser egentlig ut som smelta smør. Noen som har opplevd det samme, eller vet hva som kan ha forårsaket det? synes det ser ut som det har blitt alt for varmt. Muligens pga lite olje og dårlig kjøling?? Må prøve og finne ut årsaken slik at jeg kan prøve å forhindre nytt lagerras. Veiva ser heldigvis bra ut! så vidt det er antydning til et lite mikroskopisk hakk et sted, men regner med det løser seg med en polering.
Har også problemer med og finne ut hvilken girkasse det er. Finner egentlig ikke noe som er stanset inn i kassen. Noen som kan se hvilken det er, eller hvor jeg skal lete?
Vedlegg
IMG_1203.JPG
IMG_1203.JPG (312.13 kiB) Vist 1324 ganger
IMG_1204.JPG
IMG_1204.JPG (330.75 kiB) Vist 1324 ganger
IMG_1205.JPG
IMG_1205.JPG (322.62 kiB) Vist 1324 ganger
IMG_1208.JPG
IMG_1208.JPG (303.63 kiB) Vist 1324 ganger
IMG_1209.JPG
IMG_1209.JPG (343.24 kiB) Vist 1324 ganger
 #376738  av tomrnk

Lagrene til høyre er hele, men de ser ut som de har begynt å smelte, mens det til venstre ser helt jævlig ut.
Vedlegg
IMG_1210.JPG
IMG_1210.JPG (153.19 kiB) Vist 1324 ganger
IMG_1211.JPG
IMG_1211.JPG (186.16 kiB) Vist 1324 ganger
 #376800  av tomrnk

Andreazz skrev:Girkassen du har der er den du skal ha :D R154 for 7MGTE.
flottings :D
Siden det ikke sto noe på den, og jeg har sett noen av kassene før, var jeg litt i tvil :roll:
 #376802  av tomrnk

kan vel oppdatere med at motoren er skrudd ned til molekyler =D Siden den forrige som satte opp motoren har brukt ca 17 pakker pakningslim blir jeg nødt til å rengjøre ALT..
Fant sannsynligvis årsaken til at rådelagrene gikk til h... fant kjølevann i kanalene som smører lagrene. Noen som har ideer om hva som kan ha forårsaket det?
Siden det var brukt originale bolter i toppen, og de ikke satt spesiellt godt da vi tok av toppen er teorien at pakningen ikke har vært tilstrekkelig "tight" og sluppet inn kjølevann?? :roll:
Ellers så veiva veldig bra ut! tror det skal holde med polering.
 #376806  av Andreazz

tomrnk skrev:
Siden det ikke sto noe på den, og jeg har sett noen av kassene før, var jeg litt i tvil :roll:

Alternativet hadde vell vært at det sto en W58 kasse fra 7MGE i bilen din. Her er et bilde av de to manuell kassene levert i MA70 ved siden av hverandre. R154 til venstre, W58 til høyre. Kjekkt å vite forskjellen :D

http://www.4cefed.com/w58vsr154/w58vsr154.jpg
 #376833  av tomrnk

Andreazz skrev:
tomrnk skrev:

Alternativet hadde vell vært at det sto en W58 kasse fra 7MGE i bilen din. Her er et bilde av de to manuell kassene levert i MA70 ved siden av hverandre. R154 til venstre, W58 til høyre. Kjekkt å vite forskjellen :D

http://www.4cefed.com/w58vsr154/w58vsr154.jpg

Siden jeg ikke har sett w58 kassen før, og det ikke var stanset inn noe i kassen min ble jeg usikker:) Men nå ser jeg forskjellen =D
 #376834  av Supramk3turbo

tomrnk skrev:kan vel oppdatere med at motoren er skrudd ned til molekyler =D Siden den forrige som satte opp motoren har brukt ca 17 pakker pakningslim blir jeg nødt til å rengjøre ALT..
Fant sannsynligvis årsaken til at rådelagrene gikk til h... fant kjølevann i kanalene som smører lagrene. Noen som har ideer om hva som kan ha forårsaket det?
Siden det var brukt originale bolter i toppen, og de ikke satt spesiellt godt da vi tok av toppen er teorien at pakningen ikke har vært tilstrekkelig "tight" og sluppet inn kjølevann?? :roll:
Det stemmer nok det du har kommet frem til, at det er kommet vann i olja gjennom topp-pakningen... Men kan jo være greit å sjekke blokka for sprekker også :)
 #376842  av tomrnk

Supramk3turbo skrev:
tomrnk skrev:kan vel oppdatere med at motoren er skrudd ned til molekyler =D Siden den forrige som satte opp motoren har brukt ca 17 pakker pakningslim blir jeg nødt til å rengjøre ALT..
Det stemmer nok det du har kommet frem til, at det er kommet vann i olja gjennom topp-pakningen... Men kan jo være greit å sjekke blokka for sprekker også :)
Ja vi fant ut det 2 vi også :shock: Har gått kjapt over blokka, men har ikke funnet sprekker "enda" bank i bordet. men det jeg har funnet er et område på størrelse med en femmer på innsiden av blokka der det har flasset litt. Tror ikke det har noe og si hvis man rengjør og pusser over litt. eneste metall rester jeg finner er lagermetall. oljepumpa var full :(
 #376873  av Supramk3turbo

For der har ikke flasset på innsiden av sylinderveggen??
 #376922  av tomrnk

Supramk3turbo skrev:For der har ikke flasset på innsiden av sylinderveggen??

neinei, sylinder veggene er strøkne! bilen har gått ca 100mil etter overhaling fra forrige eier. så man ser fremdeles tydelige spor etter honinga som er gjort. ble glad og overasket da jeg så tilstanden på sylindrene, men selvfølgelig har jeg kjøpt stempel i dim: 83,5mm..... så jeg må få solgt de så jeg får kjøpt std dim smiddstempel i stedet :D
 #380152  av tomrnk

Liten update da.. Henta veiva i dag fra polering og en aldri så liten shinings. Leverte blokka med det samme for boring. Så snart jeg får tak i lager blir det vel å sette sammen motor igjen.
 #380199  av tojo

tomrnk skrev:Liten update da.. Henta veiva i dag fra polering og en aldri så liten shinings. Leverte blokka med det samme for boring. Så snart jeg får tak i lager blir det vel å sette sammen motor igjen.
Kontroller at veiva er ren og fri for "spon" i oljekanal. dette er alfa omega! ellers går det ikke langt.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 10