TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• min 3sge gÃ¥r bare pÃ¥ 3 syllindre tror jeg ?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #376836  av leiira

noen som har soundclip til en frisk 3sge motor redd min går på 3 sylindre bare
fattern synes det ikke er noe riktig drag i den som han hadde forventa osv og syntes det buldrer litt i den ? starter og går ganske fint bruker ikke olje som jeg veit enda da den akk er kjøpt . kjørt den fra hamar til kongsvinger uten problemer
 #376838  av predator

Ligger vel masse av de på youtube?
Men er det gnist i alle plugga ? Kommer det bensin til alle sylindrene? Hvordan er tenningsdelene?
 #376839  av hmsilset

Om du kjenner at girkassa begynner å gå varm så går den på 3 sylindre :) Sjekk plugghetter og nedi plugghulla for olje eller vann.Kan være lite stramma sånn at det kommer olje nedi plugger pga løst toppdeksel.isåfall stram til. Blås og tørk en god 10 min på fordeler og plugg og plugghetter.
 #376840  av Haugrud

Er en ganske grei måte å finne ut om den går på 3 eller alle...napp av en og en plugghette mens motor går og hør på motorlyden, endrer motorlyden seg når du napper av en hette, så går den på den sylinderen når hetta er på. Kommer du til en sylinder der du napper av hetta og lyden ikke forandrer seg, så har du funnet en sylinder som ikke "går". En motor som kun går på 3, vil også stå og "hoppe" noe mer på tomgang enn en som går på alle, den vil også være veldig treg å ruse, som den samtidig går veldig dårlig.
 #376843  av leiira

predator skrev:Ligger vel masse av de på youtube?
Men er det gnist i alle plugga ? Kommer det bensin til alle sylindrene? Hvordan er tenningsdelene?
vet ikke da jeg ikke har sjekka gnisten (ut å prøve imorgen) veit ikke helt hvordan jeg skal forklare det men bilen buldrer litt rart og den fjusket litt i 5 gir da jeg kjørte den hjem (bilen har ikke hatt skilt siden 2007 og oppevart på en låve til i år ) så kan være noe møkk en stand og
 #376847  av mr2storbrua

3s-g(t)e spiser tenningskomponenter, så vil anbefale å bytte både plugger, kabler, rotor og fordelerlokk hvis ikke dette er gjort i det siste...
 #376849  av leiira

mr2storbrua skrev:3s-g(t)e spiser tenningskomponenter, så vil anbefale å bytte både plugger, kabler, rotor og fordelerlokk hvis ikke dette er gjort i det siste...
Byttet ved 190.000km: registerreim-sett, vannpumpe, dynamo, clutch, frontrute. så synes dette er rart ;) bilen har gått 194 k nå , men som sakt kan noen linke til en motor som er gåen på 1 syll så jeg får hørt ;) fant ingen på youtube :shock:
 #376851  av mr2storbrua

leiira skrev:
mr2storbrua skrev:3s-g(t)e spiser tenningskomponenter, så vil anbefale å bytte både plugger, kabler, rotor og fordelerlokk hvis ikke dette er gjort i det siste...
Byttet ved 190.000km: registerreim-sett, vannpumpe, dynamo, clutch, frontrute. så synes dette er rart ;) bilen har gått 194 k nå , men som sakt kan noen linke til en motor som er gåen på 1 syll så jeg får hørt ;) fant ingen på youtube :shock:
Ingenting av det som er byttet ved 190 000 er tenningskomponenter, så jeg syns ikke det er rart :roll:
 #376853  av leiira

mr2storbrua skrev:
leiira skrev:
Ingenting av det som er byttet ved 190 000 er tenningskomponenter, så jeg syns ikke det er rart :roll:
nei men får vente å se om det er gnist på alle 4 osv
 #376854  av Mr_Storbrua

Ville bare fått tak i tenningskomponenter uansett.. Om ikke det er feil med det nå, så kommer det helt sikkert.. spiser somsagt tenningskomponenter disse motorene..

For å sjekke om den sviver på alle 4 så ville jeg gjort som haugrud sier.. napp av plugghetter.. Men bilen er helt sinnsyk treg om den kun går på 3.. det var hvertfall en jeg hadde for mange år siden..

samme når den ruses.. utrolig treg å få opp på turtall.. er ikke kondens eller noe sånt da? siden den har stått lenge?
 #376858  av predator

Hvis den har stått på love i snart 4 år, kan det jo være kondens i tanken også ?
 #376861  av lasse

Jeg ville ihvertfall sjekka alt av tenningskomponenter (fordelerlokk, rotor, plugger, pluggledninger) alt dette får du billig hos twosrus, bare å bestille til 3sgte, det er kliss likt det jeg har prøvd ihvertfall.
Ellers er det jo en mulighet med kondens i bensinen, eller rett og slett at bensinen er gammel og dårlig.
Du kan jo alltids ta en diagnose og se om det er noe annet også da.
 #376867  av leiira

takker for svar her og det med å ta av plugger osv skal jeg .blir vel det samme som å teste syll på en båtmotor da dette rive av alle plugghettene å prøve å starte på en og en syllinder eller motsatt . finner jeg ut at det er noe galt med tenningsdeler begynner jeg og heller ser etter en turbo motor :P
men motoren går som en klokke osv og gikk da fra hamar til kongsvinger uten stopp og var oppe i 150 km.t med den halveis for å teste den litt , bensinen var nesten tom så fylte på med en gang