TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• My carlos sainz, har jeg det jeg trenger?tips s. 7

• Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #376841  av Haugrud

Mr_Storbrua skrev:ville ikke sandblåst hele bilen.. Da har du ødelagt den. Sandblåser kun der det er rust..
+10
 #376909  av loft

Ahh ;) takk for svar! heh, har lite peiling om sandblåsing. Ser ut som det blir den laange veien for hånd og maskin. Har litt angster etter at vi slipa ned en båt i fjordvinter.. nei var ikke ett lag lakk der nei..3 eller 4 + grunning...akkk. får se hva profersjonelle skal ha for dt.
 #376949  av Mr_Storbrua

loft skrev:Ahh ;) takk for svar! heh, har lite peiling om sandblåsing. Ser ut som det blir den laange veien for hånd og maskin. Har litt angster etter at vi slipa ned en båt i fjordvinter.. nei var ikke ett lag lakk der nei..3 eller 4 + grunning...akkk. får se hva profersjonelle skal ha for dt.
Er stor forskjell på å slipe billakk og gelcoat..

Om ikke du har så mye peiling så kan det nok lønne seg å bare sette bort hele jobben. Kan fort lage mer arbeid for lakkerer om det gjøres feil..

Du trenger ikke slipe vekk all lakken, bare matte den ned.. GÃ¥r ganske fort. NÃ¥r man har gjort det noen ganger hvertfall :)
 #376986  av loft

Mr_Storbrua skrev:
loft skrev:Ahh ;) takk for svar! heh, har lite peiling om sandblåsing. Ser ut som det blir den laange veien for hånd og maskin. Har litt angster etter at vi slipa ned en båt i fjordvinter.. nei var ikke ett lag lakk der nei..3 eller 4 + grunning...akkk. får se hva profersjonelle skal ha for dt.
Er stor forskjell på å slipe billakk og gelcoat..

Om ikke du har så mye peiling så kan det nok lønne seg å bare sette bort hele jobben. Kan fort lage mer arbeid for lakkerer om det gjøres feil..

Du trenger ikke slipe vekk all lakken, bare matte den ned.. GÃ¥r ganske fort. NÃ¥r man har gjort det noen ganger hvertfall :)
hm sant sant, må se hva de skal ha for det. Har jo noe rust jeg må få noen til å fjerne først (hjulbuene).

tror jeg må finne meg en sponsor..hah. en stakkars elektrikers lønning så blir det dyrt.
 #376996  av mralp

Mr_Storbrua skrev:ville ikke sandblåst hele bilen.. Da har du ødelagt den. Sandblåser kun der det er rust..
Pissprat. Når jeg drev med veteranbiler (amcar) så ribbet vi de og sandblåste alt. Unntak var endel panser pga fare for flyt/slag, og tynne plater (pga belastningen). Dette har jeg vært med på i snart 20 år (jeg er 35) og dette ble senest gjort med en amcar nå i sommer. Så det du sier er bare tull :roll:
 #376998  av Mr_Storbrua

mralp skrev:
Pissprat. Når jeg drev med veteranbiler (amcar) så ribbet vi de og sandblåste alt. Unntak var endel panser pga fare for flyt/slag, og tynne plater (pga belastningen). Dette har jeg vært med på i snart 20 år (jeg er 35) og dette ble senest gjort med en amcar nå i sommer. Så det du sier er bare tull :roll:
Er litt forskjell på amcar stål og japsestål da..

Så er det forskjell på hva man blåser med..

Men jøsseland.. bare sandblås hele bilen.. Å se hva som skjer.. Rart at du ikke sandlåste den gamle du holder på med da, går jo endel fortere. Men gidder ikke lage noen diskusjon ut av dette.

Men om du har tenkt å sandblåse en hel bil bygd av 0,6mm plate så blir det en satans sparklejobb etterpå..
 #377000  av Offern

Celica skal gå ganske bra å sandblåse. Donk2k her på forumet har sandblåst store deler av sin nå i høst og resultatet av det ble absolutt ikke ille.
 #377012  av loft

Hm kan vell tro at det går an sandblåse deler av den, er jo grenser på hvor lenge man ska blåse på en plass..
noen som vil sponse meg?! :p haha
Ska ta kontakt med ett firma ang. rusten og lakkeringen så prøve å få ett overslag og så se om noen vil gjøre det svart.

Noen som har merka litt "eksos"lukt i cabinen når de har gassa på litt før den er blitt helt varm?
 #377024  av Mr_Storbrua

Offern skrev:Celica skal gå ganske bra å sandblåse. Donk2k her på forumet har sandblåst store deler av sin nå i høst og resultatet av det ble absolutt ikke ille.
Kan sikkert gå greit å sandblåse da. Har aldri prøvd å sandblåse en heel bil, ser ikke helt poenget i det. Man lager seg jo bare mer arbeid. :)
 #377028  av loft

Tror jeg lar profersjonelle ta seg av lakkeringsdelen git :p haha.. Slipper jeg å lage arbeid.
 #377033  av Mr_Storbrua

loft skrev:Tror jeg lar profersjonelle ta seg av lakkeringsdelen git :p haha.. Slipper jeg å lage arbeid.
Det er ikke så dumt det. Selv om det alltid er gøy å lære, og finne ut av ting selv. Ikke minst spare litt penger..

Selv setter jeg bort arbeid eller hvertfall får hjelp av fagfolk til ting jeg ikke er så god på selv :)
 #377034  av loft

Mr_Storbrua skrev:
loft skrev:Tror jeg lar profersjonelle ta seg av lakkeringsdelen git :p haha.. Slipper jeg å lage arbeid.
Det er ikke så dumt det. Selv om det alltid er gøy å lære, og finne ut av ting selv. Ikke minst spare litt penger..

Selv setter jeg bort arbeid eller hvertfall får hjelp av fagfolk til ting jeg ikke er så god på selv :)
Helt enig der, er veldig interessert i bil men mest kompliserte jeg kan er å skifte olje og bremseklosser liksom. Blir vanskelig å lære når man bor en plass med felles parkering, og ikke har garasje å mekke i..
Så slike ting som overhaling av motor og lakkering får jeg heller legge av noen tusen ekstra og så la de som kan det gjøre det.
Men må si de bøkene jeg kjøpte av "motorsporthuset" er imponerende. Står til og med hvor mange nm hver jævla skrue i bilen ska strammes med, ALT.

Noen som hadde giddi å hjelpet meg med å finne clutch? Nødvendig med ny clutch, ca 300hk.
 #377081  av 9lslexus

gjør du rett i;) å sandblåse en hel bil er bare tull dersom den ikke har stått ut i 20 år uten å bli vasket.
lakken trengs bare å mattes ned med slipepapir.eventuelt sparkle bulker og sveise rust der det trengs.
 #377082  av donk2k

Mr_Storbrua skrev:
mralp skrev:
Er litt forskjell på amcar stål og japsestål da..

Så er det forskjell på hva man blåser med..

Men jøsseland.. bare sandblås hele bilen.. Å se hva som skjer.. Rart at du ikke sandlåste den gamle du holder på med da, går jo endel fortere. Men gidder ikke lage noen diskusjon ut av dette.

Men om du har tenkt å sandblåse en hel bil bygd av 0,6mm plate så blir det en satans sparklejobb etterpå..

Siden det virker som det ikke godtas at amerikansk "støpe-jern" biler blir sandblåst, mens det her er "japse-folie" på tilsynelatende 0.6mm det er snakk om skal jeg si min mening/erfaring:

Jeg har også en carlos saintz. Den skal gjennom en lakkeringsprosess. Tenkte jeg skulle ta den lille blåsinga som evt. var nødvendig selv. Gjorde da det i et provisorisk telt inne i en garasje med full åpning ut porten. Blei en jæ...i ryddejobb etterpå Og resultatet etter en dag med blåsing og en med rydding viste seg fort å være alt for dårlig.

Derfor bestemte jeg meg får å gå til en mer proff kar som vanligvis blåser lastebil-rammer.
Han skulle blåse hele bilen inni, under, motorrom og i alle dør/vindus"karmer" + et sted jeg hadde litt rust etter en gammel opprettings jobb i en hjul-bue bak.
Da jeg hentet bilen derifra var jeg kjempe-fornøyd.
Bilde
Bilde
Bilde

Viste seg etterhvert at der det hadde vært igjen original understellmasse (som blåsinga kan slite med å fjerne). Under denne så jeg antydninger til rust i forbindelse med plateskjøter. Så i utgangspunktet fint ut i disse områdene. Ikke noe hull i understellsmassa eller lignende. Reint tilfeldig at jeg begynte å pirke opp en plass for å sjekke.
Bilde
Bilde
Bilde

Begynte derfor å skrape i plateskjøtene. Var ikke fornøyd før absolutt alle skjøter var skrapa reine for understellsmasse.
Etter all rust var kommet fram leverte jeg den på nytt hos sandblåseren.

Når bilen var grunna et strøk med syre grunning smurte jeg på et lag med fly-sealing over alle plate-skjøter.
Bilde
Bilde

Alle kanaler og hulrom får en del runder med tyntflytende guffe/olje før montering av interiør.

Ok. Over til min personlige konklusjon:
- Sandblåse er veldig greit hvis nok ting er demontert (kommer sand overalt).
- Ikke noe problem på bilene våre å sandblåse bare det ikke blåses på de størst flatene (som nevnt av andre).
- Jeg har betalt 9000 NOK for 2 runder blåsing og et strøk grunning, men angrer ikke et sekund.
- Hvis det er veldig lite rust kan du sikkert komme unna med å blåse de få plassene det er rust.
- Høys sannsynlig er det en del rust under om du hadde kikka meget nøye og skrapt vekk en del understellmasse.
- Syre-dypping er et alternativ, men da må det demonteres "rubbel og bitt" (bør være et ordensmenneske, ha god lagringsplass og flere tonn med arbeidslyst).

Har i bunn å grunn funnet ut at jeg vil si det sånn at det egentlig kommer mest an på hvor nøye du vil være med restaureringen/lakkeringa di. Se på bilen til Magne (her på forumet) som skal selges viewtopic.php?f=68&t=37250.
Den er det ikke lenge siden det blei lakkert, men rustene kanaler er allerede et problem.

Jeg mener at en lakkering er såpass mye jobb og kroner (om man gjør det på en riktig måte) at det nesten blir for dumt å ikke forsikre seg (i den grad det går ann) mot at rust skal komme tilbake etter "kort" tid.

Beklager surrete skriving (jeg er ingen akademiker)
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7