TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • 3s-gte fra en celica??

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #379257  av akselwp
 
heissan godtfolk:)

nå har det seg slik at jeg har fått tak i en ganske okay 3s-gte fra en celica skal visst nåkk være en gen3 motor (hvordan kan jeg finne ut om det virkelig er gen3?). jeg tenker å sette den inn i min mr2 gen2 og lurer på om det er noen her som har gjort det samme før? og om det er noe spesiellt jeg må være oppmerksom på ved bytte? får med ledningsnett, ecu og litt div, men ikke girkasse, grenrør, turbo eller kjøler, kan jeg kjøre med Gti kassen eller burde jeg få tak i turbokassen?
 #379266  av James
 
akselwp skrev:heissan godtfolk:)

nå har det seg slik at jeg har fått tak i en ganske okay 3s-gte fra en celica skal visst nåkk være en gen3 motor (hvordan kan jeg finne ut om det virkelig er gen3?). jeg tenker å sette den inn i min mr2 gen2 og lurer på om det er noen her som har gjort det samme før? og om det er noe spesiellt jeg må være oppmerksom på ved bytte? får med ledningsnett, ecu og litt div, men ikke girkasse, grenrør, turbo eller kjøler, kan jeg kjøre med Gti kassen eller burde jeg få tak i turbokassen?
Du kan se om det er en 3gen. om den ikke har luftmassemåler, annet insug, annet topplokksdeksel,plassering på oljefilteret, annen utforming på varmeskjoldet over grenrør.
 #379270  av akselwp
 
okay, ser ut som at noen har dreve å sveist på bunnpanna, men d kan være bare pga passform tenker jeg.. oljefilteret la jeg merke til at det var nede ved bunnpanna og ikke under eksosen slik som på 3sge'en..
takktakk:)
 #379278  av lasse
 
Da er det nok en 3gen du har ja, 2gen har oljefilteret på samme plass som 156hk 3sge.
Er ganske mange tråder om gti kasse på turbomotor, de fleste har vel kommet frem til at man kan bruke gti kassa, men da må man trikse og fikse litt med clutch/svinghjul eller noe sånt, og strengt tatt så er det bedre med turbokasse, den tåler jo mye mer moment, men da må du i tillegg ha drivakslingene og navene fra en turbobil for å få det til å passe.

Har forøvrig en turbokasse stående, men uten aksler (har den høyre, men ytre leddet er banket flatt) og nav, denne er uten LSD.
 #379279  av lasse
 
Mener å ha lest et sted at du må ha en annen brakett til dynamoen om du bruker motor fra celica, du kan helt sikkert bruke den fra gti motoren din.
 #379295  av Lyngra
 
Har nettopp byttet fra NA til turbo i min 3gen bil dette er følgene du må ta hensyntil skal og legge til at jeg hadde en 3.gen motor som stammet fra en MR2:
1. Bakre motorfeste er forskjellig så dette må du mest sansynlig ha nytt.
2. Eksosen er anderledes jeg måtte ha alt nytt fra turbo og helt ut.
3. Ledingsnett må du ha nytt. Stemmer ikke samme me ECU.
4. Tutbotrykk sensoren må du ha.. Denne sattans lille dingsen kosta 2.2k fra toyota.. :P
5. Du burde ha turbo kasse. Men skal du ha det må du og ha drivakslinger og nye lager i hubbene dine samt nye hubber. Der fant jeg ut at jeg bare kjøpte nye lager og ny innmat og brukte dei gamle "rammene". Kosta en mass orginalt.^^
6. Bensinpumpa på min slutta å vrika av diverse grunner.. Masse feilsøking pga d.. Kontakten til den ligger rett under askebegeret!!! :P
7. Du må anskaffe deg intercooler...
Tips
Sjekk ut http://www.rpmgarage.com/new/us før du bestiller deler fra toyota..

Er det jeg kom på i farten men er sikker mer..
 #379298  av akselwp
 
okay, tusen takk for bra info:) deler bestiller jeg nåkk ikke fra toyota, spesiellt når man kan få nesten alt til halve prisen, om ikke mindre fra eBay, og det inkludert frakt;) ja tenkte litt på det festet til dynamoen, og håpet på å kunne bruke det fra gti-motoren:)

hvor mye skal du ha for den turbokassa? drivakslinger og slikt finner jeg tak i på eBay;)

fulgte med komplett ledningsnett og ecu så det skal gå bra, men fikk ikke med grenrør, så blir nåkk å bestille noe blankt og fint å deretter lage en downpipe og litt slikt sånn at det passer med eksosen som står på for øyeblikket iallefall:) det meste vil bli oppgradert, men tar det vitale først og så kommer finpussen litt på sikt:)
 #379299  av Lyngra
 
Bare husk vis du skal bruke orginal kasse at drivakslingene er mye tynnere.. Jeg hadde ikke brukt dem. Er ganske mye mer trøkk når du tør på gassen etter bytte.. :P
 #379330  av akselwp
 
Lyngra skrev:Bare husk vis du skal bruke orginal kasse at drivakslingene er mye tynnere.. Jeg hadde ikke brukt dem. Er ganske mye mer trøkk når du tør på gassen etter bytte.. :P
hehe, ja tror jo jeg satser på å få tak i en turbokasse før jeg setter den i bilen:) samt akslinger og div:)
 #379334  av lasse
 
Tenkte meg 2500,- for kassa, kan du få med den akslingen med defekt ytre ledd.
Motorfester fra turbobil har jeg også, lurer også på om jeg har en original intercooler liggende ett sted...
 #379348  av akselwp
 
lasse skrev:Tenkte meg 2500,- for kassa, kan du få med den akslingen med defekt ytre ledd.
Motorfester fra turbobil har jeg også, lurer også på om jeg har en original intercooler liggende ett sted...
hmm.. ja det er bare å komme med ett tilbud på hele pakken jeg ikke kan si nei til så kan jeg jo tenke litt på det;)
 #379402  av lasse
 
Hehe, skal få sett over hva jeg har, så kan jeg sende deg en PM
Regner med å få tatt en tur opp på verkstedet en tur i helga.
 #379443  av akselwp
 
lasse skrev:Hehe, skal få sett over hva jeg har, så kan jeg sende deg en PM
Regner med å få tatt en tur opp på verkstedet en tur i helga.
okay den er god:)