TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Høy tomgang

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #379532  av atledreier

Hei!

Etter at vi monterte anlegg i går har jeg høy og litt jagende tomgang.

Har ikke rørt noe i motoren, eneste vi gjorde var å peile olje mens bilen stod inne.

Noen tips til hva jeg skal lete etter?
 #379533  av hmsilset

Kan ikke gjøre annet enn å tenke høyt jeg :) Om dere skiftet til anlegg med mere motstand, altså ett slags effekt annlegg, kan ddet vel bli høyere turtall enn vanelig på en sugemotor? Om det ble skiftet hele veien, kan dere kanskje ha kommet borti eller hatt på en ødelagt sensor.F.eks lamdasonden.
 #379535  av atledreier

Anlegg som i stereoanlegg, ikke eksos.

Vi var ikke oppi motorrommet i det hele tatt, utenom for å peile olje. Tomgangen jager og er høy enten stereoen er av eller på.
 #379576  av atledreier

Mulig.

Men har kjørt ca 6 mil med bilen i dag, uten å bruke anlegget. Burde vel være litt strøm på den da?

Får se hva som skjer. Den skal inn til Toyota på onsdag for litt annet småplukk, de får se på det da hvis jeg ikke finner ut av det.
 #379581  av atledreier

Aha! Der er du inne på noe! Vi dro kabel gjennom torpedoveggen rett ved gasspedalen, i overkant av denne. Kanskje vi har gjort noe muffens der.

Takk for tipset!
 #379586  av Daniel HS

Evt har du kanskje revet av en vakum slange et eller annet sted når du dro kabel...
 #379591  av john_e

Tror det er en slange jeg også.
Nå vet jeg ikke hvor mye ecu'en klarer å korrigere ut i fra målingene på eksosen, men det kan være du har falskluft ved en av vacuumnipplene på innsuget :?:
 #379600  av atledreier

Går det vacuumslanger fram fra motoren? Eller er det noe fra torpedoveggen og fram som kan påvirke vacuum? Eneste vi gjorde i motorrommet hele kvelden var å peile olje, ellers holdt vi oss i kupeen og frunken. Den var heller ikke slik når jeg kjørte fra verkstedet i går kveld, da putret den fint på tomgang. Men når jeg kom hjem to mil senere var det høy tomgang.
 #379641  av Audun F

Kan jo eventuelt pelle litt på spjeldet og se om det skjer noe spes hvis man drar litt i gasswiren bak der? Jeg mener, hvis det er noe som har kilt seg forran så vil man jo ha unaturlig mye åpning på spjeldet... Hvis ECU prøver å åpne mer enn det som skal til så vil vel den åpne ganske fort etter at man eventuelt har prøvd å "dytte" spjeldet igjen... Vet ikke om dette gav noen mening, men er ikke så lett å prøve å høres ut som en mekaniker når man ikke er det ;)
 #379647  av Drafter

atledreier skrev:Aha! Der er du inne på noe! Vi dro kabel gjennom torpedoveggen rett ved gasspedalen, i overkant av denne. Kanskje vi har gjort noe muffens der.

Takk for tipset!
kan jo hende det bare er tilfeldig at det skjedde akkurat nå, kan jo prøve å slække litt på gass waieren da..
hvis den er stram..
 #379757  av atledreier

Sjekka gasswire i dag. Den er så slakk at den hadde hoppet ut av det runde sporet den vanligvis ligger i, ute ved spjeldet. Det virker som om spjeldet lukker fint inntil også. Sjekket også wire framme ved pedalen, og den gikk fint og glatt hele veien. Ingenting i veien heller.

Noen som har et vacuumdiagram på 3S-GE? Siden jeg er ny på motoren er det litt nåla i høystakken å lete etter vacuumlekkasjer.
 #379762  av mr2storbrua

Ville sjekka batteriet, kan være defekt, og da vil det ikke bli ladet opp uansett hvor langt og lenge du kjører. Husk at en dynamo er egentlig bare en vedlikeholdslader :wink: