TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Auduns MR2 MK2

• Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #378907  av magnesmurf

Sven skrev:Det finnes utstyr for å fjerne knekte bolter. Borer et hull i bolten å skrur inn en tapp med lynx gjenger.
Søk på skrueuttrekker på biltema.no
Links gjenger, ikke lynx gjenger :wink:
Det er altså motsatte gjenger. Kommer av venstre på tysk, som er links :wink:

Populært kalt "grisepikk" på mekaniker språk, så er det egentlig bare en tapp med gjenger som skrus inn i et forborret hull i skruen, og ved å skru tappen inn skrur man skruen ut, siden man skrur motsatt vei av vanlig.
 #378917  av Sven

magnesmurf skrev:
Sven skrev:Det finnes utstyr for å fjerne knekte bolter. Borer et hull i bolten å skrur inn en tapp med lynx gjenger.
Søk på skrueuttrekker på biltema.no
Links gjenger, ikke lynx gjenger :wink:
Det er altså motsatte gjenger. Kommer av venstre på tysk, som er links :wink:

Populært kalt "grisepikk" på mekaniker språk, så er det egentlig bare en tapp med gjenger som skrus inn i et forborret hull i skruen, og ved å skru tappen inn skrur man skruen ut, siden man skrur motsatt vei av vanlig.
Ok, da har jeg lært noe i dag og. Og det på en lørdag til og med, ikke værst :lol:
 #378927  av Lyngra

Spennende prosjekt du har på gang her en smule missunelig jah.. :P

Angående motoren som ikkje starter:

Hadde nettopp start problemer på min da var det bensinpumpa som ikke fikk spenning pga bytte fra NA til turbo motor. '
Men før vi fant ut av det holdt vi på med litt feilsøking dysene skal ha 12v. Du må og sjekke at ECU er helt inntakt da denne styrer innslaget når dysene ska åpne for bensin men det vet du vel.
Problemet mitt var jaffal at jeg hadde en bulk i lokket på ECU som førte til at den ene dysa ikkje fikk spenning va rett og slett en kortslutting. Når det gjeller innstilling av tenning så skal nok uansett motoren starte selv om tenninga er helt på trynet. Det gjor jaffal min.
 #378942  av Audun F

magnesmurf skrev:Du trenger noen skikkelige bor og en batteridrill i tilegg!
Takk, stikker innom Biltema i morgen og sjekker de ut :)
Lyngra skrev:Spennende prosjekt du har på gang her en smule missunelig jah.. :P
Hehe, jo takk - får se om man blir ferdige til slutt da ;)

Ellers takk for tipset, jeg venter på et nytt ledningsett fra statene - så når det kommer så kan det hende jeg prøver igjen. Det skal derimot bli noe varmere før jeg prøver meg på motoren igjen...

Har forresten vært i kontakt med biltilsynet i Drammen angående restaurering, og de skulle være behjelpelige med det meste virket det som, må bare ha papirene i orden. Så da blir det TUV senkesett (må godkjennes), større felg (må ikke godkjennes hvis jeg holder meg innenfor kravene), hjulstillingspapirer og border stylingsett (trenger ikke godkjenning). Dette burde i alle fall være overkommelig :D
 #379626  av Audun F

Noen har fått pakker igjen :)
Noen har fått pakker igjen :)
125.jpg (298.42 kiB) Vist 652 ganger
"Nytt" ledningsnett...
"Nytt" ledningsnett...
126.jpg (346.74 kiB) Vist 652 ganger
Strøkne MR2 reklamebrosjyrer :D
Strøkne MR2 reklamebrosjyrer :D
127.jpg (273.01 kiB) Vist 652 ganger
Litt reklame decals...
Litt reklame decals...
128.jpg (274.15 kiB) Vist 652 ganger
No foringer til giret tror jeg dette var...
No foringer til giret tror jeg dette var...
129.jpg (291.76 kiB) Vist 652 ganger
 #379632  av Audun F

Jadda - enda et nytt spjeldhus da det andre jeg fikk (og restaurerte) ikke passa til 5SFE motorn tydeligvis...
Jadda - enda et nytt spjeldhus da det andre jeg fikk (og restaurerte) ikke passa til 5SFE motorn tydeligvis...
130.jpg (387.32 kiB) Vist 646 ganger
Oida - enda en stor pakke?
Oida - enda en stor pakke?
131.jpg (456.68 kiB) Vist 646 ganger
Moongoose eksos med dobbel potte, rulla - Lovin' it :)
Moongoose eksos med dobbel potte, rulla - Lovin' it :)
132.jpg (306.25 kiB) Vist 646 ganger
Oi - her blir det litt å gjøre gitt...
Oi - her blir det litt å gjøre gitt...
133.jpg (310.99 kiB) Vist 646 ganger
Burde vel bades i WD-40 :)
Burde vel bades i WD-40 :)
134.jpg (341.63 kiB) Vist 646 ganger
Eksosen er av typen http://www.mongooseexhausts.com/mongoos ... System.htm

Ellers så var jeg hos ARBO billakk her om dagen og prata litt om prosjektet. De anbefalte at karroseriet ble syrebada, mens resten av delene kunne greit bli tatt hånd om uten syrebading hvis de var fri for rust og bulker - noe de er. Så da var det noen kroner spart der i alle fall :) Blir vel å bestille syrebad på mandag - og ventetiden er rundt 1 måned fikk jeg beskjed om - så i midten av mars så kommer bilen tilbake fri for rust/maling/sparkel/tyggis/etc og går videre til lakking - gleder meg!

Kort spørsmål angående styling og senking: Er det noen som vet hvor mye klaring en standard MR2 MK2 har med Border stylingkit? Hvorfor jeg spør er fordi jeg må sjekke hvor mye jeg skal senke bilen i tillegg til Border kitet. Resultatet må være at jeg har 11cm klaring siden biltilsynet kommer til å sjekke det ved visning (og det er ikke veldig praktisk med en lavere bil her i strøket hvor alle typer fartsdumper/dempere er populært)... Anyone?
 #379636  av john_e

Ingen ting er som pakker i posten :)
Skal du sandblåse og pulverlakkere understellsdelene da eller? :mrgreen: Hadde vært sykt tøft :)
Girforingene er nydelige, sånne små girrelaterte problemer forsvant plutselig på min i alle fall ;)

Men en ting jeg lurer på.. Hva er Nordic Customs og hva gjøres der? Googla det og fikk bare en gul forside :)
 #379639  av Audun F

john_e skrev:[...] Skal du sandblåse og pulverlakkere understellsdelene da eller? [...]
Blir vel å sandblåse de delene som er mulig å sandblåse og deretter lakke de opp med samme lakken som jeg har brukt ellers - svart blank bengalakk :) Det er kanskje et dårlig valg på sånne deler?
john_e skrev:[...] Men en ting jeg lurer på.. Hva er Nordic Customs og hva gjøres der? Googla det og fikk bare en gul forside :) [...]
Hehe, hva skal man si - det er strengt tatt ingenting foreløpig, men man vet jo aldri ;)
 #379644  av magnesmurf

Du ble inspirert av lyden sist gang du satt på med meg? :wink: (siden du også har fått deg eksos fra moongoose)

De foringene gjør underverker for girkassa! Du kommer nok ikke til å tro hvor stor forskjellen er hvis du prøver med orginal vs de nye foringene :!:

Gleder meg til å se dette når det bygges opp! Og misunner deg sterkt det dashbordet du planlegger.. Troligvis blir missunelsen såpass stor at jeg må ha tilsvarende :wink:
 #379698  av Audun F

Da sendes det snart en ny pakke fra England :)

Det er bare Ben som har raska sammen litt ting til meg - nye forskjermer og litt anna snadder... Jeg har forresten litt til salgs her hvis noen skulle være interresert? viewtopic.php?f=70&t=37483

Har også kikka litt rundt på de forskjellige løsningene for interiøret - og har kommet frem til at det må jeg ta når jeg kommer så langt :mrgreen:
  • 1
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22
  • 73