Kongen av oppdateringer jeg
Har startet eget firma i sommer, derfor er kjøringen blitt ganske nedprioritert...har kun startet i et løp denne sommeren og det endte med 3plass på gardemoen.
Skulle ragge litt på flyplassen for noen uker siden, men det endte med kjørestopp. Laget en post om dette i supra delen men kopierer den hit.
"Under kjøring ble stramme armen til vannpume/dynamo og servo revet av, beltet sporet selfølgelig av, og reimhjulet til veiva fikk skader. Kjørte bilen inn til trekkbilen og opp på hengeren, reiste hjem og kjørte bilen inn på verkstedet. Oljetrykksinstrumentet virket ikke, samme med vann temp. Tenkte ikke så mye på det, siden den orginale varsellampa ikke lyste rødt og ting så litt redusert ut foran i motorrommet. Alt viktig virket helt og uten lekkasjer, så jeg tok det ikke så tungt. Bestilte nye brukte deler og tenkte jeg skulle kikke på det i kveld, 14 dager etter.
Det jeg ser når jeg begynner å skru er litt skremmende...
For det første er kablingen til oljetrykksmåleren helt ok, og den orginale trykklampen lyser ikke med tenning på som den skal. Da jeg derimot slo i dasjbordet tente den med en gang!

Det betyr at motoren har gått ca 2-3, kanskje 4 minutter sammenlagt uten oljetrykk.
Deretter tok jeg av det defekte reimhjulet, det var fullstendig ødelagt på baksiden, og med bange anelser tenkte jeg det var greit å inspisere reg-reima når jeg først hadde alt oppe. (Byttet denne og strammeren + brakett i vinter så regnet med at alt var ok.) Det viser seg at bolten som holder braketten til strammeren hadde skrudd seg ut så mye at den subbet i reimhjulet...
Tilslutt tenkte jeg i min visdom at det var greit å blåse rent hullet til braketten, før jeg testet gjengene, klemte inn 10kg trykk og fikk olje ut over begge bena, viser seg at det er ett stort hull i noe jeg mistenker er oljetrykk reguleringen. Uansett hva det er har jeg akkurat blåst inn gjengespon i motorolja. Det viste seg senere at hullet var i olje pickup'en"
Vel, jeg tenkte som så at dersom jeg skal demontere motoren er sesongen uansett ødelagt, derfor ble hullet tettet med kjemisk metal, ny olje, nytt filter og oppstart. Alt ok!
Prøvetur på flyplassen, sto på pedalen i 2 min og spolte ut et par med 245 dekk med 10 i stil, alt fortsatt ok! Friskmeldt bil, supra ruler og alt det der.
I dag hadde 200sx klubben treffdag på flyplassen igjen, og da må man selfølgelig stille opp. Bilen fungerte kanon hele dagen, men på den nest siste runden gikk temperaturen i været og bunnet instrumentet. 120grader er i overkant... det viste seg at en kabel til kjølevifta hadde hoppet av, samt at den elektriske vannpumpa ikke virket. Festet kabelen igjen, sikret den så den ikke kunne hoppe av nå nytt og fiklet litt med relet til vannpumpa. Det må ha vært dårlig kontakt, for pumpa staret opp igjen. 30 sek senere er temperaturen nede i 90 grader. Alt bra, ut å kjøre
Etter litt kjøring begynner bilen å fuske, slakker på gassen og motoren responderer bra igjen. Rett etterpå fusker den igjen, hardere denne gangen, så jeg går av gassen igjen og bremser ned. Med en gang jeg clutcher ut stopper motoren og er helt død. Det ryker tykt og hvitt ut av eksosen, samt på hver side av toppen og manifoildene + at starter motoren nesten ikke har motstand. 3 mann kan ganske enkelt dytte bilen mens den står i første gir, ingen premie for den som gjetter hva som er galt
Fubar!
Skal sjekke litt mer i morgen, men det er bare å innse at det må en ny motor til dersom det skal kjøres noe mer denne sesongen. Kjøpe en ny orginal, og åpne min gamle for inspeksjon og mulig oppbygging med singelturbo...?