TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• SpørsmÃ¥l vedr. størrelse pÃ¥ eksosanlegg. Godkjent lydnivÃ¥?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Supra
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Supra
 #379999  av Scotty

Hey,

Lurer litt angående eksosanlegg på MK3'n. Har nå 3" downpipe, 3" testpipe, 3" cat-back. Ingen lyddempere. Relativt bråkete kan man si.

Har tenkt å få lydnivået godkjent. Er det noen som vet hva dB grensen ligger på? Kan jeg få til å ha fortsatt ha 3", men med et par store lyddempere? Ønsker å ha det slik at det er rett under den lovlige grense, har fortsatt lyst å ha litt lyd.

Scott
 #380002  av Radial

i vognkortet ditt så står det hva bilen er godkjent med. sikkert 84 el 82db... så da veit du hvor landet ligger :)
 #380049  av FS-Styling.no

Kjører selv med 4" hele veien...er ei potte bak, men den tror jeg har ingen virkning... brummer greit, men ikke så hinsides... Du kan kjøpe deg en Apexi Active Silencer eller hva det heter... den senker lydnivået betraktelig, men er fjærbelastet og åpner når du gir fjøla!
 #380051  av Andreazz

Min står oppført med godkjent støy på 91dB i vognkortet. Men vet ikke hvordan eksos det ble gjort med.
Sånn som den er nå, 3" med en lyddemper bakerst, så er det ikke så mye støy i den.
Måten de måler på er vell å holde motoren på 3000rpm og med mikrofon X antall meter bak bilen? Det kan man vell enkelt prøve selv med diverse apps på en eller anna dingseboms, så får man ivertfall en pekepinne på lydnivå :D
 #380071  av JePe

Jeg har godkjent HKS Super Dragger eksos på min, men for å få det godkjent måtte bilen til Veritas for å få dette godkjent der før jeg fikk det i vognkortet hos BT.
De kjorde forskjellige tester, en var vel stillestående på turtall som nevnt tidligere, og den andre testen var forbikjøring i 50 km/t på et vist turtall (husker ikke nøyeaktig hvilket turtall osv..).
Husker ikke hvor høy DB jeg har godkjent men det er vel litt mere enn originalt vil jeg tro, kan finne det ut senere om noen har interesse av å vite det.
 #380087  av Radial

Scotty skrev:Så det er ikke mulig å få godkjent økt lydnivå?

F.eks som det å få godkjent bredere dekk.
Bredere dekk får du godkjent sålenge sporvidden ikke endres, og dekk/felg ikke går utenfor karosseriet. Derfor er dekk piece of cake.
Men STØY er værre, fordi det er ingen ting å "gå på" i lovverket etter det jeg har lest. De forholder seg kun til typegodkjenningen av bilen.

Men jeg har inntrykk av at Uorginalt eksosanlegg aldri har vært noe problem sålenge du ikke har sjenerende støy