TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Trenger hjelp med catch tank oppsett - 7MGTE

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Supra
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Supra
 #380012  av Scotty

Hallo,

Lurer litt angående catch tank oppsett. Kjøpte oppsettet fra StianMK3. Bilde montert: download/file.php?id=44331&mode=view

Det hele består av en custom catch tank med 2 innganger og luftfilter. Så er det AN16 koblinger på toppdekslene med slanger som går til catch tanken. Fikk svar for en stund siden at det bare var å plugge opp enden på TB og turbo-innsuget, men stiller meg litt skeptisk til dette. Spiller det noen rolle om man har FFIM eller originalt? Ettersom han brukte FFIM. (Får ikke kontakt med han nå så derfor jeg spør her.). Har ellers hørt at toppdekslene må ha vakuum?
 #380050  av toypartsbergen

Scotty skrev:Hallo,

Lurer litt angående catch tank oppsett. Kjøpte oppsettet fra StianMK3. Bilde montert: download/file.php?id=44331&mode=view

Det hele består av en custom catch tank med 2 innganger og luftfilter. Så er det AN16 koblinger på toppdekslene med slanger som går til catch tanken. Fikk svar for en stund siden at det bare var å plugge opp enden på TB og turbo-innsuget, men stiller meg litt skeptisk til dette. Spiller det noen rolle om man har FFIM eller originalt? Ettersom han brukte FFIM. (Får ikke kontakt med han nå så derfor jeg spør her.). Har ellers hørt at toppdekslene må ha vakuum?
det "rette" oppsettet er.

slanger fra toppdekslene og opp i tanken, derifra med GOD lufting og filter, og med retur fra tank til bunnpanne, under oljenivå.

mange bruker ikke retur men velger å tømme tanken innimellom, men det er etter min mening en dårlig løsning med mindre du har en motor som ikke drar olje.

du kan også legge opp flere slanger seff, feks med en lufting, ingen retur og heller en tilkobling lengre nede på tankken og derifra ogg inn før turbo. men førstnevnte er slik det skal være, er ikke noen forrskjell om du har slikt eller slikt utstyr montert...
 #380098  av Scotty

Takk for svar!

Så med andre ord oppsettet jeg har kjøpt er helt riktig? Tenker jeg kjører løsningen med å tømme den innimellom, for mye jobb å ha retur til bunnpanne.

Med tanke på at røret til toppdekselet blir fjernet, og det går også fra turbo-innsuget til spjeldhuset. Blir det riktig å bare plugge igjen de to endene?

Scott
 #380236  av Supramk3turbo

Ja, du kan fjærne disse å plugge :) Kobler direkte fra veivhuset til catchtanken :)
 #380253  av tojo

Bruk oppsettet som Toyparts nevnte.

Litt om hvorfor:
En del biler har sluttet veivhus system,veivhusgassene tilbakeføres til innsugsluft.(resirkulering,for å holde nede utslipp)
Økt effekt = økt veivhusgass.
Dette medfører ved trimming at veivhusgassen får et alt for stort innhold av olje som suges inn i motoren å årsaker "tenningsbank"
Er man interisert i effekt og prøver å få motoren til å unngå "tenningsbank"bør man unngå dette!
Det enkleste er å sette på små filter å slippe gassene rett ut i det fri.
Men det beste er oljefelle(oil catch tank) da får man et lett undertrykk i veivhuset.
Løsningen er CATCH TANK

Litt offtopic kansje men kjekt å vite:
Alfa omega er et godt oljesystem før trimming,orginalt oljesystem er hovedfaktoren til 1 av di 2 vanligste feilene på 7m ---lagerbank. Den andre vanlige feilen er BHG( http://www.supras.com/06/techcenter/display.php?QID=8 )
Her er litt info:
Kammene: viewtopic.php?f=48&t=24309&hilit=7m+kamaksler
Litt trimtips: viewtopic.php?t=13245
Tips ang. anbefalte deler: http://7mpower.com/top10.shtml , http://www.supramania.com/forums/forumdisplay.php?f=8

For økt levetid:
- skikkelig oljesystem(Oljekjøler m/ oljefilter flyttesats)
- skifte til fresh god olje regelmessig
- skifte kjøleveske regelmessig
- + ellers normal service