TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Flytte batteri til bagasjerom

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Supra
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Supra
 #380084  av Supra MKIII up north

Hei..

Er det noen som har en skisse over hvordan man skal koble opp batteriet etter man har flyttet det til bagasjerommet? Har sett en del på supramania, men der er det hundre forskjellige meninger om hvordan man skal gjøre det for at det skal være "safe" og funksjonelt.. Er det noen her som er gode på elektronikk og vet hvordan man kan koble dette opp?

Noen sier man kan jorder batteriet bake rett i karosseriet, noen sier man skal strekke minus-kabelen fra batteriet og helt fram til +/- punktet i motorrommet.. Noen som vet?
 #380109  av Radial

Jording i chassi bak er helt greit... er dette som er vanligst.
Du må bare sørge for å finne ett GODT jordingspunkt. På min Mark II har jeg kjørt minus kabelen i "rammevangen" som stiver opp ræwa. Ganske tykt gods og sansynlig vis en god leder.
Støtdempertårnet ville jeg IKKE anbefale å jorde i, da dette gjerne er rustskada i skjøter etz og da får du dårlig jording.

Pluss-kabelen legger du gjennom bilen fram til feks en "sentral" under panseret (feks svær sikringsholder med 150A sikringer) der batteriet stod før... også kjører du de gamle plusskablene inn i denne sentralen.
Gammel minus kjører du rett i ett godt jordingspunkt (chassi) og vips er du ferdig :)

kablene bør være av typen TYKK....helst 30 mm2 eller mer, for minst mulig spenningsfall ved lading og belastning... for desto tynnere kabel du legger, desto mer motstand får du ved store strømtrekk.... og høy motstand gir mindere Spenning (volt) til de komponentene som trenger det.
Personlig kjører jeg 50mm2 sølvkabel og har 13,7v ladespenning på batteriet bak ved full belastning... ikke så gæli egentlig :)
 #380131  av Radial

Nei , blingsa litt der...drit i sikringene forran der Koble det direkte du....men er greit å ha en "pluss-sentral" under panseret der. Jeg måtte sette inn en 150A sikring på dynamoen fordi sikringsboksen min med dynamo-sikringen var defekt...sånn var det :)