TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Turbo sluttet plutselig Ã¥ lade

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #370714  av Iceman22
 
Heisann.
Jeg og en kompis hentet en GT-FOUR ST205 fra England for ikke så lenge siden.
Så her er saken, når vi kjøpte bilen så hadde vi ikke noen problemer med motor/turbo utenom litt eksoslekkasje ved manifoldet pg.a dårlig pakning.
Motoren dro godt, og turboen ladet på 1.1-1.2 bar uten problem, ingen røyk fra eksos ved gasspådrag etc..
Så tenkte vi å prøve å nå toppfarten når vi var i tyskland, klarte rundt 250km/t uten problem, men etter mye hardkjøring så løsna røret fra intercooleren når vi kjørte. Turboen fikk da ikke luft og ville da ikke lade, hørte bare en suselyd når man kjørte. Fikk da etterhvert stoppa bilen etter par minutter og fikset opp i problemet, var bare slangeklemmen som var dårlig. Dette skjedde flere ganger under veien at røret løsna når vi bare ga litt på, så vi måtte sette det fast igjen.

Dagen etter vi kom hjem til Norge, så satt vi på en ny slangeklemme så det ikke skulle skje igjen. Kjørte da et par minutter med turbotrykk, men helt plutselig så stoppet turboen å lade.
Det kom ingen ulyder eller noe røyk fra eksos, bare helt sånn uten videre så ville den ikke lade mere.
Oljen var full før vi dro og når vi kom hjem, så vi har ikke kjørt uten olje som kan ha skadet turboen. Det er heller ikke noe slakke i turboen.

Har prøvd å få få litt hjelp fra noen som kan mer enn oss men alle syntes det er rart og kan ikke hjelpe oss med problemet.
Det eneste jeg kan komme på er at det kan ha kommet noe dritt inn i turboen når vi kjørte uten intercooler røret koblet til når det løsnet på veien, siden det er luftinntak på panseret kunne det kanskje ha kommet inn noe dritt? Vi har mulig kjørt uten røret koblet til tilsammen rundt en halv time, der turboen ikke ville lade pg.a. ingen luft. Noen som har tips hva som kan være galt?
Håper å få noen tilbakemeldinger.
 #370722  av Amund
 
1: Når røret løsner av IC, så pumper turboen noko inn i H¤%%&/ med luft ut i ingenting. Det betyr at den kanskje dobler det normale turtallet sitt, (som allerede er sjukt høgt). Kort og greit den enkleste måten å drepe ein turbo på null komma niks.
2: Har du sjekka turboen ETTER at den no har slutta heilt å lade? Og samtidig 100% sikker på at det ikkje er fleire slanger som har hoppa av?
Siden den ikkje har røyk i eksosen, så holder eg ein knapp på at dei keramiske skovlene på eksos sida av turboen har eksplodert (pga 1/2 time kjøring UTEN ic-rør kobla på).
 #370726  av Iceman22
 
Amund skrev:1: Når røret løsner av IC, så pumper turboen noko inn i H¤%%&/ med luft ut i ingenting. Det betyr at den kanskje dobler det normale turtallet sitt, (som allerede er sjukt høgt). Kort og greit den enkleste måten å drepe ein turbo på null komma niks.
2: Har du sjekka turboen ETTER at den no har slutta heilt å lade? Og samtidig 100% sikker på at det ikkje er fleire slanger som har hoppa av?
Siden den ikkje har røyk i eksosen, så holder eg ein knapp på at dei keramiske skovlene på eksos sida av turboen har eksplodert (pga 1/2 time kjøring UTEN ic-rør kobla på).
Vi har tatt ut turboen og byttet alle pakninger som lakk luft, og strammet alle slanger godt, men det hjalp ikke.
Hvis de keramiske skovlene har eksplodert, er det noe man kan fikse eller er det like greit å bare bytte turbo?
Og apropos det at turtallet dobblet seg, det kan stemme, for når vi kjørte uten IC rør kobla på så hørte man den susse lyden ganske høyt :(
 #370802  av Iceman22
 
Ville bare tilføye at når man spinner bladet så går den veldig lett og fint, men når den er i bilen og motoren går, så er den tung og spinne rundt.
Kan det bety noe?
 #370909  av donk2k
 
Når den er i bilen og motoren går skal også turboen spinne rundt ganske greit.
Ville under normale omstendigheter fått korte finger-tupper om du stakk fingra inni der med motoren i gang.
 #370913  av Iceman22
 
Okey... men da går jeg utifra at det er noe galt inni turboen seg sjøl.
Får vel bare prøve å åpne den opp og se om det går ann å redde den.
Hvis noen har andre tips hva som kom gjerne med det :)
 #370917  av sleeper
 
Er nok som de fleste andre sier her, overrusning av turbo.. En grei regel er at du ALDRI skal gi på hvis trykkrørene ikke er tette.. da går de fleste turboer til H...
 #380536  av Iceman22
 
Hei igjen!
Har nå tatt med turboen på verksted og fått bekreftet at de kjeramiske skovlene på eksos siden har sprengt ... (se bilde nede)
Kjipt når man kunne ha unngått det. Nå er jo spørsmålet om man kan bare sette på en ny eksosturbin og kanskje beholde resten. Har ihvefall sett at "tunere" bytter denne delen på originale turboer for å øke effekten. Noen som tror det er mulig på denne?

Fant foressten et overhalings kit til turboen, men virker ikke som ny eksosturbin følger med?
http://cgi.ebay.co.uk/Toyota-CT20b-Turb ... 4aa8002a78
Vedlegg
Bilde av turboen...
Bilde av turboen...
turbo.jpg (46.53 kiB) Vist 2207 ganger
 #380560  av sleeper
 
Du trenger turbinhjul og aksel, + lager og tettninger.. er nok billigere og bedre og bare finne en ny turbo..
 #380565  av Rangle
 
Er vell heller ikke bare å bytte dette om man ikke vet hva man gjør.. + har utstyr til å skifte dette
FÃ¥r finne en nyere turbo som er mer optimal enn orginal snurra :wink: