Heisann.
Jeg og en kompis hentet en GT-FOUR ST205 fra England for ikke så lenge siden.
Så her er saken, når vi kjøpte bilen så hadde vi ikke noen problemer med motor/turbo utenom litt eksoslekkasje ved manifoldet pg.a dårlig pakning.
Motoren dro godt, og turboen ladet på 1.1-1.2 bar uten problem, ingen røyk fra eksos ved gasspådrag etc..
Så tenkte vi å prøve å nå toppfarten når vi var i tyskland, klarte rundt 250km/t uten problem, men etter mye hardkjøring så løsna røret fra intercooleren når vi kjørte. Turboen fikk da ikke luft og ville da ikke lade, hørte bare en suselyd når man kjørte. Fikk da etterhvert stoppa bilen etter par minutter og fikset opp i problemet, var bare slangeklemmen som var dårlig. Dette skjedde flere ganger under veien at røret løsna når vi bare ga litt på, så vi måtte sette det fast igjen.
Dagen etter vi kom hjem til Norge, så satt vi på en ny slangeklemme så det ikke skulle skje igjen. Kjørte da et par minutter med turbotrykk, men helt plutselig så stoppet turboen å lade.
Det kom ingen ulyder eller noe røyk fra eksos, bare helt sånn uten videre så ville den ikke lade mere.
Oljen var full før vi dro og når vi kom hjem, så vi har ikke kjørt uten olje som kan ha skadet turboen. Det er heller ikke noe slakke i turboen.
Har prøvd å få få litt hjelp fra noen som kan mer enn oss men alle syntes det er rart og kan ikke hjelpe oss med problemet.
Det eneste jeg kan komme på er at det kan ha kommet noe dritt inn i turboen når vi kjørte uten intercooler røret koblet til når det løsnet på veien, siden det er luftinntak på panseret kunne det kanskje ha kommet inn noe dritt? Vi har mulig kjørt uten røret koblet til tilsammen rundt en halv time, der turboen ikke ville lade pg.a. ingen luft. Noen som har tips hva som kan være galt?
Håper å få noen tilbakemeldinger.
Jeg og en kompis hentet en GT-FOUR ST205 fra England for ikke så lenge siden.
Så her er saken, når vi kjøpte bilen så hadde vi ikke noen problemer med motor/turbo utenom litt eksoslekkasje ved manifoldet pg.a dårlig pakning.
Motoren dro godt, og turboen ladet på 1.1-1.2 bar uten problem, ingen røyk fra eksos ved gasspådrag etc..
Så tenkte vi å prøve å nå toppfarten når vi var i tyskland, klarte rundt 250km/t uten problem, men etter mye hardkjøring så løsna røret fra intercooleren når vi kjørte. Turboen fikk da ikke luft og ville da ikke lade, hørte bare en suselyd når man kjørte. Fikk da etterhvert stoppa bilen etter par minutter og fikset opp i problemet, var bare slangeklemmen som var dårlig. Dette skjedde flere ganger under veien at røret løsna når vi bare ga litt på, så vi måtte sette det fast igjen.
Dagen etter vi kom hjem til Norge, så satt vi på en ny slangeklemme så det ikke skulle skje igjen. Kjørte da et par minutter med turbotrykk, men helt plutselig så stoppet turboen å lade.
Det kom ingen ulyder eller noe røyk fra eksos, bare helt sånn uten videre så ville den ikke lade mere.
Oljen var full før vi dro og når vi kom hjem, så vi har ikke kjørt uten olje som kan ha skadet turboen. Det er heller ikke noe slakke i turboen.
Har prøvd å få få litt hjelp fra noen som kan mer enn oss men alle syntes det er rart og kan ikke hjelpe oss med problemet.
Det eneste jeg kan komme på er at det kan ha kommet noe dritt inn i turboen når vi kjørte uten intercooler røret koblet til når det løsnet på veien, siden det er luftinntak på panseret kunne det kanskje ha kommet inn noe dritt? Vi har mulig kjørt uten røret koblet til tilsammen rundt en halv time, der turboen ikke ville lade pg.a. ingen luft. Noen som har tips hva som kan være galt?
Håper å få noen tilbakemeldinger.
Celica GT4 ST185 - 1991
Crown SuperSaloon 2.8 - 1981
Mazda 626 - 1981
Tidligere biler:
Carina TA40, MR2 SW20 Turbo,Corolla AE86 driftingbil, Honda S2000, Skyline R33 GTST Driftingbil, Celica GT4 ST205, Celica 2.0GT ST202
Crown SuperSaloon 2.8 - 1981
Mazda 626 - 1981
Tidligere biler:
Carina TA40, MR2 SW20 Turbo,Corolla AE86 driftingbil, Honda S2000, Skyline R33 GTST Driftingbil, Celica GT4 ST205, Celica 2.0GT ST202