TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Bremsekalipper tull

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #380651  av dml
 
På MK3'en min så hadde høyre bremse foran hengt seg opp. Den hadde konstant litt brems slik at jeg understyrte i venstresvinger osv. Skrudde av kalipperen og fant ut at stempelet er sinnsykt treigt, det sitter ikke fast, men får det ikke engang så langt ut at jeg kan sette i nye klosser. Stempelet foran er ikke gjenget slik som de bak er. Spørsmålene blir da:
-Går det an å overhale kalipperen på noen måte, evt hvordan?
-Hva må jeg se etter når jeg evt kjøper en ny? Hvilke mål brukes når en ny skal kjøpes osv?
-Skiven virker skeivslitt. Holder jeg fingrene på hver side av skiven på midten, og trekker de utover så kjenner jeg at skiven er slitt hver sin vei(vanskelig å forklare). Den bør vel da skiftes?

Takk for svar! Håper det løser seg fort siden det er bruksbilen.
 #380652  av hmsilset
 
Skiver bør skiftes.Søk på mekonomen.no og se om de har overhalte caliper eller overhalingsett der.Har til mk2, så godt mulig det er til mk2 også :)
 #380656  av dml
 
SÃ¥ de hadde noe overhalings sett ja, men aner ikke hvordan dette fungerer, eller om det vil virke?
 #380657  av hmsilset
 
Det vil virke :) jeg kjøpte, men vet ikke noe om noe som helst teknisk.Klarer vel, men har ikke ork, så fikk en bilmekaniker til å ordne det på ett par timer.
Men kjøper du ferdig overhalte, kan du kjøpe overhalingssett senere, og da har du nye i reserve :)
 #380690  av inzane2012
 
vet ikke hvordan kalipperen på mk3 ser ut, men om du ikke er noe særlig flink å skru, så ville jeg nok gått for å kjøpe en ferdig overhalt kalipper istedet for å prøve å spare noen kr på ett repkit :)
 #380922  av dml
 
Da var kalipper og skive bestilt så får jeg ordnet det midt i uken :)
 #382028  av MR2-Dag
 
Jeg har overhalt caliperne bak på min mk3, med et ovehalingskit fra Toyota. Det er egentlig ikke spesiellt komplisert.

Jeg skrudde av begge caliperne etter tur, men husk å strupe bremseslangen med en wisegrip tang først.

Det er bare snakk om å pelle de fra hverandre og fjerne gammel møkk, rust, og annet som hindrer de i å bevege seg fritt. Rive av de gamle gummimansjettene rundt stempler og sleider (mine var helt morkne når jeg byttet), og sette på nye. Jeg smurte også sleidene med Molykote compound 101(tror det het) for o-ringer, som jeg også brukte på alle gummidelene der jeg syns det passet. Anbefaler det Molykote fettet til alt av gummiforinger og gjennomføringer som trenger litt smørning for å få på plass, det er helt sykt bra.

Har ikke hatt noe problemer med brekk eller trege bremser etter det.

Ã… overhale foran er enda enklere, siden det ikke er skru-stempler der.

Passer jo bra å lakke caliperne også samtidig når man gjør det her, siden caliperne må av, og man må ha av gummien uansett.
 #382186  av Drafter
 
MR2-Dag skrev:Jeg har overhalt caliperne bak på min mk3, med et ovehalingskit fra Toyota. Det er egentlig ikke spesiellt komplisert.

Jeg skrudde av begge caliperne etter tur, men husk å strupe bremseslangen med en wisegrip tang først.

Det er bare snakk om å pelle de fra hverandre og fjerne gammel møkk, rust, og annet som hindrer de i å bevege seg fritt. Rive av de gamle gummimansjettene rundt stempler og sleider (mine var helt morkne når jeg byttet), og sette på nye. Jeg smurte også sleidene med Molykote compound 101(tror det het) for o-ringer, som jeg også brukte på alle gummidelene der jeg syns det passet. Anbefaler det Molykote fettet til alt av gummiforinger og gjennomføringer som trenger litt smørning for å få på plass, det er helt sykt bra.

Har ikke hatt noe problemer med brekk eller trege bremser etter det.

Ã… overhale foran er enda enklere, siden det ikke er skru-stempler der.

Passer jo bra å lakke caliperne også samtidig når man gjør det her, siden caliperne må av, og man må ha av gummien uansett.
Åssen skal du få ut stempelet fra kaliperen om du struper bremseslangen :?:
Og istedenfor å ødelegge corden i bremselsangen ved å klemme fast en vice grip tang så kan du jo isteden bare bruke en plankebit eller lignende et rør og sette mellom kanten av setet og på bremsepedalen, så du vidt får trykk..
 #382222  av mr2storbrua
 
Drafter skrev:
MR2-Dag skrev:Jeg har overhalt caliperne bak på min mk3, med et ovehalingskit fra Toyota. Det er egentlig ikke spesiellt komplisert.

Jeg skrudde av begge caliperne etter tur, men husk å strupe bremseslangen med en wisegrip tang først.

Det er bare snakk om å pelle de fra hverandre og fjerne gammel møkk, rust, og annet som hindrer de i å bevege seg fritt. Rive av de gamle gummimansjettene rundt stempler og sleider (mine var helt morkne når jeg byttet), og sette på nye. Jeg smurte også sleidene med Molykote compound 101(tror det het) for o-ringer, som jeg også brukte på alle gummidelene der jeg syns det passet. Anbefaler det Molykote fettet til alt av gummiforinger og gjennomføringer som trenger litt smørning for å få på plass, det er helt sykt bra.

Har ikke hatt noe problemer med brekk eller trege bremser etter det.

Ã… overhale foran er enda enklere, siden det ikke er skru-stempler der.

Passer jo bra å lakke caliperne også samtidig når man gjør det her, siden caliperne må av, og man må ha av gummien uansett.
Åssen skal du få ut stempelet fra kaliperen om du struper bremseslangen :?:
Og istedenfor å ødelegge corden i bremselsangen ved å klemme fast en vice grip tang så kan du jo isteden bare bruke en plankebit eller lignende et rør og sette mellom kanten av setet og på bremsepedalen, så du vidt får trykk..
Grunnen til at han vil strupe bremseslangen er for å ikke få luft i systemet :wink:
Man skrur på stempelet for å få det ut, evt. setter på trykk, men pass på så stempelet ikke skyter seg ut og skader noe/noen.
 #382261  av Drafter
 
mr2storbrua skrev:
Drafter skrev:
MR2-Dag skrev:Jeg har overhalt caliperne bak på min mk3, med et ovehalingskit fra Toyota. Det er egentlig ikke spesiellt komplisert.

Jeg skrudde av begge caliperne etter tur, men husk å strupe bremseslangen med en wisegrip tang først.

Det er bare snakk om å pelle de fra hverandre og fjerne gammel møkk, rust, og annet som hindrer de i å bevege seg fritt. Rive av de gamle gummimansjettene rundt stempler og sleider (mine var helt morkne når jeg byttet), og sette på nye. Jeg smurte også sleidene med Molykote compound 101(tror det het) for o-ringer, som jeg også brukte på alle gummidelene der jeg syns det passet. Anbefaler det Molykote fettet til alt av gummiforinger og gjennomføringer som trenger litt smørning for å få på plass, det er helt sykt bra.

Har ikke hatt noe problemer med brekk eller trege bremser etter det.

Ã… overhale foran er enda enklere, siden det ikke er skru-stempler der.

Passer jo bra å lakke caliperne også samtidig når man gjør det her, siden caliperne må av, og man må ha av gummien uansett.
Åssen skal du få ut stempelet fra kaliperen om du struper bremseslangen :?:
Og istedenfor å ødelegge corden i bremselsangen ved å klemme fast en vice grip tang så kan du jo isteden bare bruke en plankebit eller lignende et rør og sette mellom kanten av setet og på bremsepedalen, så du vidt får trykk..
Grunnen til at han vil strupe bremseslangen er for å ikke få luft i systemet :wink:
Man skrur på stempelet for å få det ut, evt. setter på trykk, men pass på så stempelet ikke skyter seg ut og skader noe/noen.
Jeg skjønner såpass faktisk, det jeg mener er å bruke en planke eller noe til å holde litt trykk på pedalen istedenfor å "ødelegge" slangene..
 #383861  av MR2-Dag
 
Drafter skrev: Åssen skal du få ut stempelet fra kaliperen om du struper bremseslangen :?:
Og istedenfor å ødelegge corden i bremselsangen ved å klemme fast en vice grip tang så kan du jo isteden bare bruke en plankebit eller lignende et rør og sette mellom kanten av setet og på bremsepedalen, så du vidt får trykk..
Du må jo ha av hele caliperen hvis den skal renoveres med nye pakninger og renses skikkelig, og hvis du ikke stenger av slangen på et vis så renner jo bremsevæska ut, og du må fylle på nytt og lufte hele systemet. Hvis du struper slangen rett over caliperen før du skrur den løs trenger du bare å lufte ti centimeter eller noe for å få trykk igjen når du er ferdig og har satt den tilbake på bilen igjen.

Mulig du har rett i at slangen ikke har godt av å bli sammenklemt, men har ikke hatt noe problemer med det selv. Og har brukt denne metoden flere ganger.

Vet ikke om det er noe problem å få ut stempla på caliperne foran hvis det ikke er trykk der, bak er jo uansett ikke det noe problem siden man bare skrur dem ut. Men vil vel tippe at det skal være overkommelig hvis man får montert dem i en skrustikke og har tilgang på vanlig verktøy.
 #384243  av mr292
 
for å få ut stempelet og hindre at luft kommer inn/bremsevæske ut kan man.

1. manuelt presse stempelet nesten helt ut ved bruk av pedal, strupe slangen med slangeklemtang/vicegriptang o.l

2. samme som 1 bare låse av pedalen med noe slik at det så vidt er trykk i systemet (verken for mye eller for lite) det renner ikke ut, og luft kommer ikke inn.

3. strupe slangen, ta ut stempel. og sett blåsepistol med teip på (for å få det tett) i hullet der bremseslangen. blås til stempelet fyker ut (legg plankebit i mellom slik at stempelet ikke fyker til gokk og kansje skader noe/noen på vegen.

plukk ut pakninger/mansjetter,.. puss/rengjør rust nøye... sett sammen i motsatt rekkefølge. smør glidere med riktig fett.

noe jeg har glemt?

edit: ja luft bremser :P i og med at slange er vært strupet slipper man å lufte så lenge.