TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Co mÃ¥ling og andre ymse pÃ¥ Biltilsynet.

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv
 #380675  av predator

Ble stoppet i teknisk kontroll for 14 dager siden, og kontrolløren påpekte høyt støy i eksos, samt uorginalt ratt som ikke sto påskrevet i vognkortet.
Helt ok med andre ord, siden jeg kjørte med 3" downpipe og japspeed eksos (3" med 4,5 dobble enderør)

Viste bilen i dag, med orginal DP med cat , og HKS Silent Hi Power anlegg (Som mange andre med mr2 Turbo har tillands)
Kontrolløren kom gående mot bilen, og det første han sa , uten å ha spurt meg om noen ting, var : DETTE RATTET ER IKKE GODKJENT TIL DENNE BILEN.
Hva sier du ? sa jeg.
JEG SIER AT DETTE RATTET IKKE ER GODKJENT TIL DEN TYPE BIL.
Men jeg har jo dokumentasjon her i handen min på at det er TUV godkjent til bilen.
HÆÆÆ, FÅ SE. (Han bladde opp til Toyota sidene i TUV papirene og fant MR2 W2 printet)
så gikk han inni bilen og begynte å lete etter tuv nummer for å kontrollere at det stemmer.
JEG ER SÅ NÆRSYNT JEG, AT JEG SER IKKE HVA SOM STÅR DER. SÅ JEG KAN IKKE GODKJENNE DET.
nei, men da får du hente inn en annen kontrollør så han kan godkjenne det da , sa jeg.
Han forsvann i noen sekunder på kontoret sitt, for så å komme tilbake med ett stort "tannlegespeil", leste av RW35- osv.
Har du problemer med å lese tallene som står der, kan jeg fortelle deg nr . De står nemmelig på forsiden av TUV papirene her.
Til slutt greide han å lese av tallene, men ville fortsatt ikke godkjenne rattet.
Nå henter du en annen kontrollør sa jeg, har ikke sett på maken....
Inn kom en kollega, og fortalte han at rattet var fullt godkjent til bilen, og henviste han til dokumentasjonen og nummerene på rattet som samstemte.

SÃ¥ eksosen:
HAR DU PAPIRER PÃ… EKSOSANLEGGET DITT? PAPIRER PÃ… ET DET ER TYPEGODKJENT?
Nei sa jeg. Alt av papirer som var med anlegget, er disse sa jeg, og viste han noen ark som sto på Japansk.
MEN DA KAN JEG IKKE GODKJENNE DET HELLER, HØRER DU DEN DURINGEN PÅ TOMGANG? DEN OVERSTIGER DB GRENSEN.
Si meg en ting. Kan du måle co og db kun ved hørsel eller? sa jeg lettere irritert.
NEI, KAN IKKE DET, MEN HØRER AT DETTE IKKE ER GJODKJENT.
Etter mye om og men, fikk jeg han til og koble til måleapparatet , for å måle co og decibel.
Verdiene var innenfor grensa på tomgang, men så begynte han å ruse motoren.
Ruste den til 4500-5000, og mens han hadde rundt 5000 fikk ahn kollegaen til å printe ut resultatet. Co'en kom da på 0,63 og DB'en på 94 synes jeg å huske.

Skal man ikke måle de målingene på tomgang? Isåfall, skal ikke det være andre verdier hvis man ruser motoren?

Ble mektig irritert under testen. Noe som jeg viste med god smavittighet.
CE merka eksos? Hva med de som bygger eksos selv?
Så fremst eksosen er innom kravene mtp co , db etc, skal det ikke være godkjent da?
 #380699  av funkyfung

for en satans idiot han måtte være, co skal måles på forøyet tomgang, altså rund ca 1500 o/min.
Db er jeg ikke sikker på.
SÃ¥nne folk burde ikke jobbe i slike jobber nei.
 #380700  av predator

funkyfung skrev:for en satans idiot han måtte være, co skal måles på forøyet tomgang, altså rund ca 1500 o/min.
Db er jeg ikke sikker på.
SÃ¥nne folk burde ikke jobbe i slike jobber nei.
Ble mekgtig irritert ja... Sikker på at han var så han var bare fordi det er RHD.. For han nevnte noe med den paragrafen også. MEN da sa jeg at ahn måtte roe seg kraftig ned.. For denne bilen er registrert FØR den regelen kom :roll:
 #380701  av mralp

Spar deg for tid og penger og kjøp et originalt anlegg for visning.

Du vil sikkert få masse tilbakemeldinger på dette. Forskjellen er at jeg har gått rundene og prøvd alle "smarte forslag". Men du kan selvsagt være heldig, så du velger selv. Jeg prøvde 3 eksosanlegg, ingen gikk igjennom; japansk ark = ikke ok, anlegg 2 manglet kat og gikk derfor ikke igjennom selv om CO var ok, anlegg 3 hadde dok på engelsk og skulle gi under 90 db men de målte over på 5000+, så ble det originalt anlegg hvilket ga CO 0,6-8 (slik bilen skulle gi), så da ble det tweaking av dette for å få dette under 0,5. Morsomt tidsfordriv, og selvsagt viktig for ...ekorn og småspurv? Selv følte jeg det var ekstremt bortkastet tid/penger og et hån mot normalt begavede mennesker. Ved selvmekk kan de kreve "driveby" test fra Veritas, en supraeier er vel den eneste som giddet dette (da han hadde kontakter der og dermed kunne få det utført). Lykke til.
 #380705  av lasse

Ja lykke til! Originalt er stikkordet her, fikk min gjennom en visning der etter mange ganger frem og tilbake, til slutt sa han at jeg egentlig burde få mangellapp på luftfilteret fordi dette støyet mer enn normalt(!) Men han var jo "grei" og lot det gå.
 #380731  av ad92

Kan du ver snill å fortelle meg hvor du fikk tak i et ratt og nav som er typegodkjent til mr2? Er desperat her! Ble stoppet i teknisk i September å fikk anmerkning for det jeg og... Vill ikke ha orginalt ratt da det ser latterlig ut :lol:

Når det kommer til db måling står jo d i vognkortet hvilket turtall å db som er godkjent. På 3sge er det 4920 rpm å 94 db mener jeg på..

Har en del bekjente som har klart å komme igjennom med uorginal eksos så lenge den ikke durer som f***! Men tror orginalt blir den letteste veien, er dog litt kjedlig å sitte med gamle eksosen, nye eksosen og en orginal eksos som aldri blir brukt :lol:

Kan være du er heldig å møter på en annen kontrolør neste gang som er litt mer imøtekommende da? :)

Håper for all del at når jeg skal på visning at jeg ikke møter en slik idiot som misliker hele bilen. Skal godkjenne senkingen min...
 #380738  av predator

ad92 skrev:Kan du ver snill å fortelle meg hvor du fikk tak i et ratt og nav som er typegodkjent til mr2? Er desperat her! Ble stoppet i teknisk i September å fikk anmerkning for det jeg og... Vill ikke ha orginalt ratt da det ser latterlig ut :lol:

Når det kommer til db måling står jo d i vognkortet hvilket turtall å db som er godkjent. På 3sge er det 4920 rpm å 94 db mener jeg på..

Har en del bekjente som har klart å komme igjennom med uorginal eksos så lenge den ikke durer som f***! Men tror orginalt blir den letteste veien, er dog litt kjedlig å sitte med gamle eksosen, nye eksosen og en orginal eksos som aldri blir brukt :lol:

Kan være du er heldig å møter på en annen kontrolør neste gang som er litt mer imøtekommende da? :)

Håper for all del at når jeg skal på visning at jeg ikke møter en slik idiot som misliker hele bilen. Skal godkjenne senkingen min...
Kjøper man ett nytt Momo ratt i dag, så får man med TUV papirer :) Jeg bestilte mitt fra nett, husker ikke nettbutikk, men man får med slike papirer på samtlige Momo ratt som er beregnet for gatebruk vil jeg tro?
Ja, lurer på å ta turen til Molde faktisk. Istedenfor de 2 knølene her. Og vise den med orginaleksos hvis jeg får tak i. Kjøper ikke nytt til ufoldige mange 1000 , håper jeg slipper det iallefall... :roll: