TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Supra MKIV - diffrensialene

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Supra
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Supra
 #381302  av arong

Noken her inne som kunne forklart / fortalt litt om diffene som står på MKIV-supra'ane?
Hvilke differ som står på NA og hvilke som står på GTE-utgavene, automat eller manuell, og hvor mye de tåler sånn ca?
Store og små diffhus? Og kordan diffbrems det er på dei? Hvilken utveksling?

Blir en del drifting denne sessongen, og her sitter eg med ein NA-diff, aka ein IKEA-diff (etter det eg har hørt:P), så er litt bekymra.. :roll:
Hadde vore greit å visst ka diff eg burde hatt i back-up :)

Går ut i frå at folka her inne har peiling.. :)
 #381306  av FS-Styling.no

Meld deg inn på www.supraforums.com og få svar pa alt, KJAPT.... :D Forumet her e jo riimelig dødt!
 #381308  av Radial

N/A supra har en annen girkasse, "kardang" og drivakslinger enn supra TT. Rett og slett fordi supra TT-oppsett er så innihelvetes overkill sålenge du ikke har turbo...derfor er alt til N/A supra foruten chassi mye spinklere. Men folk kjører jo en 500hk uten videre problemer på dette og - mens på TT kan de kjøre over 1000hk på orginaldiffen/kardang =) Største svakheten i ett N/A oppsett med feks ettermontert turbo er dog Girkassa - W58. googler du W58, så finner du ut hva som funker og ikke funker - de fleste bytter til R154 etterhvert om de gidder. Så hvis du snakker med gutta med 600hk etz i supra'n sin, så er jo den diffen en "kyllingdiff" som ikke vil duge :)
N/A supra diff fikk du enten åpen, eller med en småslapp diffbrems; meg bekjent.
TT-surpa har Torsen-diff som standard - kunne bestilles med TRD 1,5 & 2-veis diff også. TT-"kardangklokka" er massiv klump, med svæææære kjølefinner på baksida, og en liten ekstra "sump" for ekstra mye olje.

Men i drifting får egentlig ikke diffen så innmari juling om du ikke kjører ganske breie dekk - noe dog Supraeiere gjør :P 275 brei og kanskje 19-20" felg etz ,da snakker vi MYE grep - ergo MYE belastning på resten av drivverket. Men hvis du er flink til å kjøre gode oppvarmingsrunder for å varme diffolja skikkelig, før du flater jernet - så varer nok diffen lenge :)

Moen (TT), Ringnes (TT) OG Øksnevaad (Soarer) raste alle diffene med pinjong og kronhjul sine på Petter Solberg-show her i vinter - Grunnen; Kald diffolje..... :lol:
 #381310  av Christian

Tok knekken på min TT diff (thorsen) etter bare en måned med driftetrening og 245 dekker.
Er bare å tenke på oppgradering til TRD eller Kaaz med en gang om du skal drifte, da det er kun snakk om tid før den ryker.

Har TRD selv som er kjøpt brukt, den er fortsatt grom etter 3 år med mye kjøring :)
 #381342  av Radial

Eller du kan sveise torsen-diffen skikkelig igjen... gjør samma nytta som en 2-veis det. Bilen blir forøvrig MYE diggere å drifte med...herregud jeg elsker sveisa :D
Sålenge du fjerner de bevegelige delene i torsen-diffen (Sveiser alt sammen), så skal den ikke være så mye dårligere enn en 2-veis KAAZ, TRD ol.
 #381362  av FS-Styling.no

Har selv ny TRD diff i min og funker fint, men jeg har tatt det pent... enno
 #381427  av arong

Takker for bra og kjappa svar :D

Men er det noken som veit sånn ca utveksling på diffene? Er interessert i lang utveksling.. :)

Sveist diff er jo det ultimate å sladde med, no doubt. Så sveist TT-diff hadde ikkje vore dumt, billigere enn å innvestere i kaaz.. :)
Men når eg har NA-diff, må eg bytte heile bakstillinga om eg skal konventere til TT-diff??
 #381437  av tojo

arong skrev:Takker for bra og kjappa svar :D

Men er det noken som veit sånn ca utveksling på diffene? Er interessert i lang utveksling.. :)

Sveist diff er jo det ultimate å sladde med, no doubt. Så sveist TT-diff hadde ikkje vore dumt, billigere enn å innvestere i kaaz.. :)
Men når eg har NA-diff, må eg bytte heile bakstillinga om eg skal konventere til TT-diff??

Diffene som er levert har :4.083(kun NA) , 3.769(NA 6MT og TT 4AT) , 3.266(TT 6MT), alt etter årsmodell,aksel kode og girkasse.

(Vær oppmerksom på at det også er forskjellig utveksling på V160 og V161 girkassene)

MKIV
V160 - 6trins manuell
V161 - "samme" som V160 bare med annen utveksling,kom med VVTI motoren
W58 - 5trins manuell levert på NA bil
A340E - 4trins automat
A343E - 4trins automat(levert med VVTI motoren)
 #381493  av Radial

arong skrev:må eg bytte heile bakstillinga om eg skal konventere til TT-diff??
Det er korrekt... TT-diffhuset er større, ergo har TT kortere drivaksler.

Derfor sveiser du diffen på understellet ditt nå, også kjører du til det eventuelt raser - og DA bytter du. Vil du ha holdbarhet på det, så prøver du å holde deg til så smale dekk som mulig :p
 #381528  av arong

Radial skrev:

Derfor sveiser du diffen på understellet ditt nå, også kjører du til det eventuelt raser - og DA bytter du. Vil du ha holdbarhet på det, så prøver du å holde deg til så smale dekk som mulig :p
Okai! ;)
Jada, "man gasar til det rasar!" :D Men er greit å ha ein diff, evt bakaksling i back-up.. :)

Men du skreiv at du fekk NA-diff enten i åpen eller med "småslapp diffbrems", eg har tydeligvis den med diffbrems siden den spinner på begge, er det mulig å sveise denne? Hvilken type diffbrems er det..?
Kan den sveises, så blir den sjølsagt sveist.. :)

Tenkte eg skulle kjøre på 215-dekk inntil videre i alle fall, så får me sjå kor lenge den holder :)
 #381587  av Radial

Det er bare å pelle opp baklokket å se det (diffen må ned for å få av lokket btw)... min Mark II ble også levert med åpen, torsen eller en lsd-diff... men viste seg at jeg hadde torsen (sjelden til Mark II, men den er den mest slitesterke av dem)... folk i statene gir fort 500 dollar for en god brukt slik, men ingen ville jo bytte mot en 2-veis (som alle finner ut at ikke funker særlig bra til hverdagskjøring), så da sveisa jeg bare min. 10k i diffbrems holder jeg meg langt unna... så jeg kjører sveisa, uansett. Ryker min, så skaffer jeg en åpen en elns, og sveiser den... galskap å bruke 10k på diffbrems som alikevel skal være 100% begge veier (2veis).

Siden du faktisk Merker at din spinner relativt jenvnt på begge; vil jeg tru det sitter en torsen hos deg og (som jeg har). Torsen er lett å sveise, bare fylle alle logiske drev og tannhjul med sveis. Bare husk å spraye med bremserens først, så du får vekk oljefettet.

Jeg fannt ut at torsen var ett helvete å drifte med på tørr asfalt... ALT for mye grep ift effekt, og fikk noen kontraer så kjappe at jeg nesten gikk rett i muren på langsletta på Gardermoen... Da blei diffen sveisa omgående, og bilen ble en helt annen på rudskogen 2 uker senere :)
 #381605  av tojo

arong skrev:
Radial skrev:

Okai! ;)
Jada, "man gasar til det rasar!" :D Men er greit å ha ein diff, evt bakaksling i back-up.. :)

Men du skreiv at du fekk NA-diff enten i åpen eller med "småslapp diffbrems", eg har tydeligvis den med diffbrems siden den spinner på begge, er det mulig å sveise denne? Hvilken type diffbrems er det..?
Kan den sveises, så blir den sjølsagt sveist.. :)

Tenkte eg skulle kjøre på 215-dekk inntil videre i alle fall, så får me sjå kor lenge den holder :)

Hvis du går på ID platen(helt nederst) i motorrommet finner du ut eksakt hvilken diff du har ved å lese av axel code.
 #382572  av Haak

Radial skrev:

Ikke helt korrekt ifølge verkstedmanualen:
Venstre drivaksel er 6mm kortere på TT diffen.

The drive shaft is designed to move +20 mm from the normal
position.
Drive shaft standard length:

2JZ–GTE (M/T): RH: 598.5 mm (23.602 in.) LH: 547.5 mm (21.555 in.)

Others: RH: 598.5 mm (23.602 in.) LH:553.5 mm (21.791 in.)

Jeg har Byttet fra TT diff til NA Auto diff(4.083) med TRD diff.
Satte på TT drivakslene. De passer fint. og beveger seg ut og inn som de skal, selv med massiv senking.

Noen som vet hva folk gjør med mellomakslingene?
Jeg har V160 girkassen.
Sveiser om TT akslingen?
Eller bruke TT diff fra 98mod eller nyere?

Trenger tips til dette.
 #382607  av FS-Styling.no

Har du n/a eller tt auto bakende...ser diff er trd... jeg har tt auto skall med trd diff...jeg bruker mt6 framdel og auto bakdel av aksling hvis jeg ikke husker helt feil...
 #382990  av Haak

FS-Styling.no skrev:Har du n/a eller tt auto bakende...ser diff er trd... jeg har tt auto skall med trd diff...jeg bruker mt6 framdel og auto bakdel av aksling hvis jeg ikke husker helt feil...
TT Auto diffen er vel den lille diffen. Men med stor "yoke? "
Jeg har n/a Auto diff med den lille "yoken" Og V160 girkasse.

Kan mellomaksling fra VVTI MT6 passe?
Eller må jeg gå for no customparts?