TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Gear spretter ut - 3gen "turbokasse"

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #381492  av Arne rebel

Jeg har et problem med min turbo gearkasse, det har seg slik at 1 og 2 gear hopper ut når jeg setter den i gear. Dette gjelder ikke 3,4 og 5gear. Er det skiftegaffelen som ikke klarer å holde tannhjulene på plass eller er det en større og mer komplisert grunn ? Regner med det er noen her som har åpnet en slik kasse og har en god forklaring :)
 #381494  av PerX

sjekka om du har noen problemer med waieran?
jeg hadde waier festet løs, som er på girkassa. har ikke turbo kasse på min da, men sku bare nevne det.
 #381521  av ad92

Min gjør det samme i 5 giret, med meg må giret over et lite hakk føles det ut som, må trykke det skikkelig på plass før det sitter :lol: Er vell ikke helt samme problem med deg men:)

Jeg ogå har en finger på skiftegaffelen uten å være ekspert på området :) Snakket med toypart å de skulle bare ha 5000 for overhaling av girkasse så er jo ikke så helværst pris for å få en girkasse uten problemer da :) Må bytte synkroniseringer før eller senre uansett, så ville ha byttet alt når du først er i gang!

3sge (e153?) kassene er jo beryktet for dårlige synkroer, vet ikke hvordan det er på 3sgte kasser men har vell samme problemet der!
 #381561  av Drafter

ad92 skrev:Min gjør det samme i 5 giret, med meg må giret over et lite hakk føles det ut som, må trykke det skikkelig på plass før det sitter :lol: Er vell ikke helt samme problem med deg men:)

Jeg ogå har en finger på skiftegaffelen uten å være ekspert på området :) Snakket med toypart å de skulle bare ha 5000 for overhaling av girkasse så er jo ikke så helværst pris for å få en girkasse uten problemer da :) Må bytte synkroniseringer før eller senre uansett, så ville ha byttet alt når du først er i gang!

3sge (e153?) kassene er jo beryktet for dårlige synkroer, vet ikke hvordan det er på 3sgte kasser men har vell samme problemet der!
Så er det jo ikke synkroniseringsringene som holder drevene på plass heller da.
Hvis du har sletne synk. ringer vil det skrape/skrætche når du girer (evt motorbrems)

Enten så er drevene slitt skrått så de har vanskelig for å komme i grep med hverandre eller slitne foringer (mellom gir spaken og kassa)

Men hva med gir waiere som de andre sier?
Sitter motorfestene da?

Sjekk de 2 siste før du gjør noe mer..
 #381606  av w-132

Du må nok bytte dei 2 kulene og fjærene som holder den igir, eg måtte bytte dem eg og, girene va elendige, eg byttet dei så va de som ny kasse, er vanskelikt å komme til, men er er to Brakomuttera som er skurd i girkasse så holder dem i Gir, prøv det fust :D
Mvh stian byberg
 #381607  av Arne rebel

Flott med gode innspill, da prøver jeg disse forslagene før jeg bytter gear kassen.
 #381613  av ad92

Skjønte jo at synkroene ikke er problemet til akkurat dette. Men når man først skal bytte deler i girkasse noe som man ikke gjør så ofte forhåpentligvis, er jo det like greit å ta synkroene og:)
 #381644  av Insanity

dette skjer med kassene jeg bruker i rallycrossbilen også... gjerne etter 3 løp med mye hard giring.. jeg har ikke funnet nøyaktig årsak. men jeg har en teori, det er enten at sync ringene er slitt. som igjen gjør at det blir for stor klaring mellom ringene og drevet. dette gjør igjen at sjalteringen ikke får riktig posisjon og da ikke går skikkelig i inngrep i låsene på stammen.
det kan også være at den har blitt gira så hardt med (ref første kassa jeg tok) at det ene drevet har flyttet seg en til to mm på stammen som gir samme resultata som over..
eller at det er ei fjær inne i stammen som holder låseklørne spennt ut mot sjalteringen.