TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Ulyd i drivverk mkiv

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Supra
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Supra
 #381966  av TomKald

Heisann!

Har ein supra mkiv som er spruta opp litt...eineste oppgradering i drivverk er ein 3 platers carbon clutch.

Når eg ligger på lave turtall spesielt i 4-5-6 gir, og bygger opp turtall/motstand kommer det en slags lav skrapelyd, hørres ut som den kommer fra kassen, men lyder kan jo forplante seg og at det egentlig er bakakslingen det kommer fra...?

noen som har tips til overhaling av girkasse? altså hvem som kan ta den jobben...lurer på og hive i en trd diff også uansett, men har aldri montert diff før, er dette vanskeligt?

MVH
 #381975  av Radial

nå står det ikke noe om hva slags mk4 dette er, men har du 6 trinns eller 5 trinns? TT eller N/A?
regner med du har TT siden du har kosta på deg 3-plate men :P
 #382003  av FS-Styling.no

Tippe det der er en helt vanlig clutch lyd som 6 trinns kassen lager... spesielt hvis du har letta svinghjul... forsvinner denne når du får opp litt turtallo og motor får mindre motstand?

Har akkurat det samme på min bil.... VELDIG irriterende lyd, og folk snur seg når jeg kommer i lavt turtall.... Men lyden er helt normal! Det er vel en form for vibrasjoner som svinghjulet ikke klarer å plukke opp som forplanter seg i kassa...

Søk på clutch rattle på supraforums så står det masse om dette..
 #382055  av TomKald

Du beskriver den rett faktisk, lyden forsvinner når turtallet øker...men er kunn på motstand i 4-5-6 gir den er der, ikke/liten lyd i 1-2-3 gir... :-s

er en slags skrapelyd sant? meget irriterende! :-p
 #382057  av Radial

Ugh...sånne lyder kanke være bra i lengden.

litt off-topic, men meg bekjent er 2&3-plate clutcher er egentlig designet for sekvensiell-kasser. TÃ¥ler enormt moment/effekt - ja, men slites hysterisk fort ved vanlig bruk.
 #382081  av TomKald

Basert på min erfaring er ikke det sant, har hatt clutcher som knapt har sitt slitt ut etter 15 000 km +..(2 platers) :-)
 #382127  av FS-Styling.no

Ska du ha effekt må du uansett ha flere lameller....
 #382149  av Radial

min 1jz stage-3 ACT clutch er da ratet til 900nm med fjæra senter og 6-puck'er, men har ikke fått testa hvor hard den er å tråkke inn enda da... hehe :)