TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• fjerne ac pumpe 1jz

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Supra
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Supra
 #381829  av kodalracing

tenkte jeg skulle fjerne ac pumpa for og få fri gjort litt plass i motor rommet siden jeg ikke skal bruke den uansett. men så er jo servo pumpa festa i den. så da kommer spørsmålet vil servo pumpa stå støtt når ac pumpa er fjerna, den er jo festa med 2 punkt i blokka. og går det ann og få tak i reim som er kortere?
 #381832  av tojo

kodalracing skrev:tenkte jeg skulle fjerne ac pumpa for og få fri gjort litt plass i motor rommet siden jeg ikke skal bruke den uansett. men så er jo servo pumpa festa i den. så da kommer spørsmålet vil servo pumpa stå støtt når ac pumpa er fjerna, den er jo festa med 2 punkt i blokka. og går det ann og få tak i reim som er kortere?
Lag feste evnt kjøp ferdig(eller kansje el servo pumpe),ved fjerning av ac pumpe. Ang reim er det ikke noe problem.(for å finne lengde på ny reim kan du f.eks bruke en tråd.
 #381928  av Radial

demonter ac-pumpa og ta ut stativet den sitter i, og bruk dette. Det er enklest, billigst og mest holdbart. Blir fjellstøtt etterpå.

Beltet du trenger avhenger litt av hvilken vannpumpe du kjører - Hydrofan eller vanlig, men tar du en 6PK1865 skal den passe begge deler uten at strammer'n blir utafor arbeidsområdet sitt.
 #381955  av kodalracing

tojo: veit du hvor det går ann og kjøpe ferdig braket da?? vert inne på elektrisk servo. men må se ann kostnadene da bygge kontoen begynner og bli tom;)

radial: sett at noen kjører med bare stative og reim hjulet ja. har hydrofan men hvis jeg beholder ac pumpa så passer org reima men hvis jeg tar vekk ac pumpa passer reima du nevner da?
 #381970  av Radial

kodalracing skrev:men hvis jeg tar vekk ac pumpa passer reima du nevner da?
Det skal den gjøre :)
6PK står for 6 spor (6 v-spor på langs)
1865 står for 1865mm lengde (om du klipper reima i 2 og legger den ut).

Vil du være helt sikker, så bare tar du ett målebånd gjennom reimgata og ser hva du får.
Jeg bytta til 2jz-vannpumpe med 2jz Fanclutch-reimhjul når jeg fjerna AC, og da brukte jeg den 1865 reima, og den er "litt" stram for meg (fanclutch-reimhjulet er litt større enn hydrofan), og derfor bør det passe bra på din Hydrofan.

Dog, jeg ville anbefale deg å fjerne hydrofan-dritten... den er ikke veldig godt egna til leking, om det er hensikten med 1jz'n din :) jeg passerte 110 grader tidlig i sommer fordi hydrofan systemet ikke satte vifta på 100% :p Sitter nå manuelt styrt El-vifte fra en C230K der nå... aldri vært over 100C :)
 #382018  av ST205RR

fjern AC pumpa,bytt til 2JZ vannpumpe å bestill viftreim på toyota ( delenummer 90080-91139-83 ) :)
 #382125  av kodalracing

okai men hvor kan jeg bestille med det delenr da (mekonomen?) kommer til og kjøre med hydrofan pumpa fåreløpig men har kobla vekk selve vifte systemet da. har 2 el vifter fra corolla jeg skal lage til. har lyst på alu rad og flexalite vifter men det for komme etter hvert.

2jz pumpe er et bra alternativ men har lyst på el vann pumpe etter hvert så trur jeg kjører med den org fåreløpig
 #382147  av Radial

kodalracing skrev:okai men hvor kan jeg bestille med det delenr da (mekonomen?)
Jess, mekonomen skaffer. Gates (produsent) varenummer blir da 6PK1865
Mulig de ikke har akkurat -65 i sitt utvalg, men da har de feks -70, som da er 5mm lenger og funker helt strøkent det og.
kodalracing skrev: kommer til og kjøre med hydrofan pumpa fåreløpig men har kobla vekk selve vifte systemet da. har 2 el vifter fra corolla jeg skal lage til.
Hydrofan-pumpa kan ikke kjøres uten viftesystemet/olje, da lageret i hyd-pumpedelen havarerer når det ikke får smøring. MAO, fiks deg 2JZ vannpumpe med en gang så slipper du det stresset der.

Fin guide her; http://www.supramania.com/forums/conten ... with-pics*
Handler hydrofan-fjerning, samt mye fine toyota dele-nr å snappe opp - bare å ringe toyota å bestille :) Trur det koster sånn ca 2K for det meste av deler du trenger (nytt reimhjul inkl). Så får du vurdere om du vil spandere på deg uorginalt eller brukt reimhjul til en billigere penge.
 #382155  av kodalracing

okai det var jo noe dritt da. men takk for info hadde vert kjedelig og rasa den vann pumpa med en gang jeg hadde begynt og bruke bilen.
men 2jz pumpa passer den på vann huset til hydrafan pumpa?

nei det og få tak i toyota delen skal ikke bli noe prob jobber på toyota så hehe
 #382166  av Radial

Nei..du må bestille 2JZ pumpa MED hus...sjekk linken! :) Står nr der! Står noen greie o-ringer å bestille samtidig :)

Du må av med regreima for å komme til, vurder å kjøpe ny strammer og regreim samtidig... selv om det ikke gjør noe at reima ryker. 1JZ og 2JZ i std form uten VVT-I er "non-interfeerence" motorer som ikke knuser ventila om uhellet skulle være ute. Men har du andre kam'er, så er historien en annen..
 #382183  av kodalracing

var sånn jeg skjønte det også matte bare være helt sikker hehe
ja vet jeg må av med reg reim. akkurat bytta den og strammer og alle simringer, alle pakninger, alle o ringer, alle lager og topp pakning hehe
så begynner og bli litt kjent med motoren nå. men masse info om triming og modefisering jeg trenger hehe
 #382187  av tojo

kodalracing skrev:var sånn jeg skjønte det også matte bare være helt sikker hehe
ja vet jeg må av med reg reim. akkurat bytta den og strammer og alle simringer, alle pakninger, alle o ringer, alle lager og topp pakning hehe
så begynner og bli litt kjent med motoren nå. men masse info om triming og modefisering jeg trenger hehe
Finner det meste her ang trim/modefisering: viewtopic.php?f=48&t=28155

Evnt kan du følge denne guiden(samme som 2JZ) : http://mkiv.com/techarticles/index.html