TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Dynamo problemer!

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #382237  av Kristian93

Var ute å kjørte en lite tur med min celica 2,0 gti 91 mod. syns at bilen lada litt lite. så etter en liten stund så stoppte bilen, det lukta svidd. Batteri lampa lyste også før den stoppa. Hva kan være galt? ny dynamo, har hørt mange som snakker om stiftene. kan jeg sjekke di?

takker på mine knær vis dere hjelper meg!
 #382240  av mr2storbrua

Det kan være børstene, vet ikke om det er mulig å bytte de ut selv på dynamoen du har. Ellers kan det være spenningsregulatoren, dersom den lada litt, men ikke mye. Lukter det svidd, så kan det bety at reima har slura på reimhjulet, hvordan ser denne ut? Mulig du må bytte reima.

Dersom dynamoen begynner å lade når du slår på den, tyder det på at børstene er ferdige...
 #382241  av Kristian93

reima er fin og stramm. har helt nytt batteri i bilen også. men så nå når jeg hadde lada batteriet og starta bilen at motorlampa lyser også kan det ha noe å si?
 #382244  av mr2storbrua

Kristian93 skrev:reima er fin og stramm. har helt nytt batteri i bilen også. men så nå når jeg hadde lada batteriet og starta bilen at motorlampa lyser også kan det ha noe å si?
Ta en diagnosetest :wink:
 #382248  av mr2storbrua

Tror ikke det nei, men hvis du har en annen feil også, så må du jo fikse det :wink: Er kjapt å sjekke hvertfall.

Ellers så ville jeg prøvd å slå på dynamoen for å se om den begynner å lade da.
 #382297  av Drafter

Kristian93 skrev:kommer feil på dynamoen på diagnose`?
kan få feil på ladespenning ja.
 #382322  av Kristian93

fikk bare opp kode 51 å den var noe med ecu eller noe, nogen mente det kunne være sensor til gassspjelde eller noe.
Men har fått tak i en brukt dynamo, men så at varselslampa til bremsesystemet lyste, hva kan det være? bremsene funka helt fint før bilen stoppa. noen som vet hva kode 51 kan være? å hvorfor lyser bremsesystemet?
 #382379  av ford suger

det at alle lysene i instrument panelet ditt lyser er helt vanlig hvis dynamoen lader dårlig/lite strøm på batteriet. hadde samme problemet på min celica for en tid tilbake og da lyste alle lysene. bremsefeil, oljelampa osv.
Så mitt råd er at du konsentrerer deg om ladeproblemet først så skal du se at disse lampene slukker av seg selv når bilen får nok strøm :D
 #382419  av Kristian93

har fått satt i ny dynamo fra mr2, det er litt annerledes dette, slik at andre vet det. Det er litt vanskelig å få feste jording og stikket som går inn i dynamoen men det får man til å lage til uten storeproblemer. Det en må huske på at det er fire spor i reimhjulet på mr2 dynamoen mens på celicaen er det 5 så reimhjulet må byttes. Det er bare å bytte reimhjulet som gjenstår for meg, men alle lampene forsvant da jeg testet den nye dynamoen.

Noen som vet hva feilkode 51 er fornoe?

Takker for hjelpen :)
 #382426  av mr2storbrua

http://www.ts-ogn.no/content/view/16/27/

51:
SWITCH SIGNALS
IDL (tps) CONTACTS OFF, NEUTRAL START SWITCH OFF, A/C SWITCH "ON" SIGNAL TO ECU
WITH DIAGNOSTIC CHECK CONNECTOR SHORTED
--A/C SWITCH/CIRCUIT
--A/C AMPLIFIER
--TPS/CIRCUIT
--NEUTRAL START SWITCH/CIRCUIT
--ECU
 #382451  av Kristian93

et normalt menneske forstår ikke det. Vis jeg skulle forstå det måtte det stått: du må bytte.... så er bilen god som ny :P
 #382464  av mr2storbrua

Har du merka noen symptomer? Er jo litt forskjellige feil den indikerer, så du må nok feilsøke for å sjekke at de nevnte delene er i orden...
 #382561  av Kristian93

føler at bilen bruker mye bensin, men kan henge sammen med tong høyrefot....
Det andre som jeg legger merke til er at den er sinnsykt dø før 5500 rpm fra det og opp til 7000 er den bra. Men noen nevnte det kunne være tenningen(?)
Noen ganger lyser lampen konstant av og til dør den ut og kommer tilbake etter en lite stund.