TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Toyota FT-86, endelig en ny sportsbil!?

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv
 #383234  av MRPETTER

magnesmurf skrev:
MRPETTER skrev:
Mr_Storbrua skrev:En selger på jobb sa det ville havne på rundt 400K med rundt 200hk sugis.. bensin
rått :D
HÃ¥per hvertfall ikke det blir boxer, hater det:P hehe
Det blir boxer. Hvorfor hater du det? Motorkonstruksjonen er jo ganske fin, med tanke på at veiver som går motsatt av hverandre kanselerer hverandres påvirkining på motoren, som igjen minsker vibrasjoner fra motoren betraktelig. I tilegg blir motoren veldig flat og gir bilen et ekstremt lavt tyngdepunkt. I tilegg er jo lyden fra en godt trimmet boxer veldig tøff... Og en av verdens ledende sportsbil produsenter satster jo nesten bare på boxer motorer, nemmelig porsche.

Du må gjerne spesifisere hva du har imot boxermotorer? Eller er det bare fordommer?
Er bare fordommer
Vet at det er bra motorer osv. men er bare ikke noe glad i det
Eneste jeg kan si jeg har "imot" boxermotorer er at motorrommet ser ut som en dass
 #383241  av magnesmurf

Det kommer vel mer ann på produsenten enn på motoren? Motorrommene i gamle citroen ser hverfall ut som en spaggetigryte. Men ser ingen uryddigheter i feks en nyere Subaru impreza..
Eneste som er hat med boxermotorer er å bytte tennplugger, sammenliknet med vanlig rekkefirer :wink:
 #383245  av MRPETTER

magnesmurf skrev:Det kommer vel mer ann på produsenten enn på motoren? Motorrommene i gamle citroen ser hverfall ut som en spaggetigryte. Men ser ingen uryddigheter i feks en nyere Subaru impreza..
Eneste som er hat med boxermotorer er å bytte tennplugger, sammenliknet med vanlig rekkefirer :wink:
True that :wink:
 #383249  av Bamsemoms

Sven skrev:
Bamsemoms skrev:Jeg sitter å ser på hva man kan få for visse summer penger. Om Ft-86en kommer til å koste rundt en halv mill for 200hk synes jeg det er veldig mye. Du får i dag en Golf GTD med 170hk og masse utstyr til godt under 400k
Kan jo ikke sammenligne en Golf og en FT-86, ihvertfall ikke en dieselpurke :shock: :twisted:
Vist kan man det. Vi snakker jo Norge. Der går jo ting på en del ting. Om det er dieselpurke eller ikke.

Jeg vet at bilene er vidt forskjellige. Men dem har en del like tall å se på med tanke på å finne ut hva en slik bil vil koste.
 #383255  av ad92

haha sammeligne en stygg liten boble av en golf med ft-86? :lol:

man betaler jo litt for å kjøre noe spesielt da!

skjønner ikke hvorfor i all verden folk legger så mye penger nedi å kjøpe en "sports" golf uansett! har kjørt golfen de er snakk om å det er lite bil for pengene spørr du meg, så den må du lengre ut på landet med. Hvertfall på ett toyota forum :lol:
 #383285  av Bamsemoms

ad92 skrev:haha sammeligne en stygg liten boble av en golf med ft-86? :lol:

man betaler jo litt for å kjøre noe spesielt da!

skjønner ikke hvorfor i all verden folk legger så mye penger nedi å kjøpe en "sports" golf uansett! har kjørt golfen de er snakk om å det er lite bil for pengene spørr du meg, så den må du lengre ut på landet med. Hvertfall på ett toyota forum :lol:
Les det jeg skrev en gang til.

Husk at mesteparten av det som bilen koster i Norge er avgifter. Vis du leser det jeg skrev så sier jeg at: "Jeg vet at bilene er vidt forskjellige".
Jeg prøver å finne biler som har di samme tallene slik at man kan få en viss anelse om hva bilen koster.

Om FT-86 komme til å lige rundt 400k så kommer jeg mest sansynelig til å bestille en når den kommer.

Jeg har kjørt en mengder av biler og synes at GTD golfen har mye spec for den summen bilen koster. I dag finnes det ikke en spennende Toyota å få kjøpt ny fra butikk.
 #383327  av Sven

Personlig syns jeg ikke man kan sammenligne kun specs og pris.
Er mange andre faktorer i bildet.

Selv ville jeg ikke engang vurdert en Golf, men det er jo mye fordi det ikke er en Toyota da, og fordi det er en WAG.
 #383414  av sindrejl

Bamsemoms skrev:
Sven skrev:
Bamsemoms skrev:Jeg sitter å ser på hva man kan få for visse summer penger. Om Ft-86en kommer til å koste rundt en halv mill for 200hk synes jeg det er veldig mye. Du får i dag en Golf GTD med 170hk og masse utstyr til godt under 400k
Kan jo ikke sammenligne en Golf og en FT-86, ihvertfall ikke en dieselpurke :shock: :twisted:
Vist kan man det. Vi snakker jo Norge. Der går jo ting på en del ting. Om det er dieselpurke eller ikke.

Jeg vet at bilene er vidt forskjellige. Men dem har en del like tall å se på med tanke på å finne ut hva en slik bil vil koste.
Du kan da for gudsskyld ikke sammenligne en gørrkjedelig A til B bil laget for den store massen med en liten sportsbil laget for en spesiell kundegruppe.! Og hva er like tall? at golfen har nesten like mye hester? Finnes ikke en skrue som er nærheten av lik engang..
De har jo brukt uhorvelig mye mer penger på understell, motor, forskning o.l for å få bilen best mulig. I golfen så driter de liksom litt mer i kjøreegenskapene på bane.. Men det fine er jo at kjedelige folk som vil ha mest utstyr og minst kjøreglede for penngene, kommer jo da tydeligvis til å kjøpe en golf.. så får ft-86'en, jeg mest sannsynlig kommer til å kjøpe, bli litt mer skjelden ;) ;)
 #383415  av Bamsemoms

Nå skal ikke jeg gå inn på kjøre egenskaper på Golf. Når jeg snakker tall, så tenker jeg på hva staten går ut i fra når dem skal finne ut hvor mye dem skal loppe nybilkjører i avgifter. Det er det hele. Jeg er ikke født i går, og forstår at bilene er totalt forskjellige, men utsende er ikke det som staten bruker som ett grunnlag når dem skal bestemme avgiften. Hvor du får det fra at en GTD golf er kjedelig vet jeg ikke, men du har neppe kjørt en.

Jeg driver å ser etter ny bil om dagen og vurdere litt hva jeg kan få for rundt 400k. I dag har ikke Toyota noe som frister, det meste dem har i butikken som er nytt er ikke spennede, desverre. Det innrømmer selgerne på Toyota også ;) Jeg har vært på en runde og sett litt hva man kan få for rundt 400k, og da har jeg vært å prøvd en GOLF GTD. Selv ønsker jeg å vente til å se hva en FT-86 kommer til å koste, da denne har fanget mitt blikk og interesse fra dag 1 når jeg så bilder av denne. I dag har jeg en 3år gammel Toyota Auris som jeg er fysen på å bytte i noe nytt.

Toyota har ikke brukt mye penger på understell og motor på FT 86en. Dem har jo nærmest tatt en motor fra Subaru som dem bruker i dag og satt inn i en bil som er basert på en Impreza. Dem har verken laget en ny plattform men videre utviklett på Impreza plattformen. Jeg regner med at dem bruker eksisterende deler og komponenter for å spare penger på utviklingen slik at dem kan tilby brukeren en rimligere bil som kan bli den nye folke sportsbilen. Vis hadde ønsket å lage noe eget hadde dem sikker brukt masse penger på å lage noe nytt.

Jeg lufter bare tankene og håper og ber om at Ft86 ikke blir en bil som koster masse penger, men holder seg til en folkelig pris som gjør at mann i gata kan kjøpe seg noe gøy uten å vrenge lommene.

OM FT86 koster rundt 400k med en OK motor så er jeg så klart ikke i tvil selv.
 #383421  av magnesmurf

Bamsemoms skrev:
Toyota har ikke brukt mye penger på understell og motor på FT 86en. Dem har jo nærmest tatt en motor fra Subaru som dem bruker i dag og satt inn i en bil som er basert på en Impreza. Dem har verken laget en ny plattform men videre utviklett på Impreza plattformen. Jeg regner med at dem bruker eksisterende deler og komponenter for å spare penger på utviklingen slik at dem kan tilby brukeren en rimligere bil som kan bli den nye folke sportsbilen. Vis hadde ønsket å lage noe eget hadde dem sikker brukt masse penger på å lage noe nytt.

Jeg lufter bare tankene og håper og ber om at Ft86 ikke blir en bil som koster masse penger, men holder seg til en folkelig pris som gjør at mann i gata kan kjøpe seg noe gøy uten å vrenge lommene.

Du vet ft86 specs ikke er offentliggjort enda? SÃ¥ hvor du har fra at bilen skal bli en impreza med annet korroseri, aner jeg ikke.
Motoren som skal brukes i bilen må bli en videreutvikling av imprezamotoren, for de kan ikke bruke 150 hk motor hvis de vil ha en sportslig bil. Og mange steder på nettet sier 200hk, så derfor er det nok trygt å annta at det blir en vanlig 2 liter fra subaru som toyota fikler en del med.
Selv om de bruker impreza plattformen til bilen, betyr ikke det noen verdens ting, annet enn størrelsen. MANGE biler idag bruker de samme plattformene (skoda octavia og audi rs3 bruker samme plattform). At bilen får samme komponenter og fjæring osv som impreza kommer ikke til å skje. Den vanlige imprezaen er laget for en stor kundegruppe og har ikke spesielt stort fokus på sportslighet. Den er et kompromiss av alt. LItt sportslig, ganske komfortabel osv.
Ft 86 kommer heller ikke til å ha deler fra impreza Sti, da de delene er alt for dyre. Bare bremser og fjærbein til de bilene er glatt 50 laken.
Det er derfor meget sansynlig at toyota evt Trd kommer til å utvikle en helt egen bil, i samarbeid med subaru. Og bilen vil troligvis få motor, bremser, gir og hjuloppheng helt utviklet av toyota for å beholde bilen mest mulig sportslig.

Når det er sagt, oppleves subaru som en "drivers car", alstå en bil med fokus på kjøringen, så samarbeidet med subaru vil nok høste en del positive karakteristikker i forhold til hvor underholdende ft-86 blir å kjøre.

Subaruversjonen kommer sansynligvis til å få turbomotor fra wrx eller Sti imprezaen. Jeg tipper også at subaru rapper mye deler fra Sti divisjonen sin, og setter det rett på bilen. Altså, samme fjæring, bremser og muligens gir/4wd system som impreza Sti. Prisen blir nok derfor tilsvarende en Sti impreza også, nemmlig 850k pluss her i landet.
 #383423  av Bamsemoms

magnesmurf skrev:
Bamsemoms skrev:

Du vet ft86 specs ikke er offentliggjort enda? SÃ¥ hvor du har fra at bilen skal bli en impreza med annet korroseri, aner jeg ikke.
Motoren som skal brukes i bilen må bli en videreutvikling av imprezamotoren, for de kan ikke bruke 150 hk motor hvis de vil ha en sportslig bil. Og mange steder på nettet sier 200hk, så derfor er det nok trygt å annta at det blir en vanlig 2 liter fra subaru som toyota fikler en del med.
Selv om de bruker impreza plattformen til bilen, betyr ikke det noen verdens ting, annet enn størrelsen. MANGE biler idag bruker de samme plattformene (skoda octavia og audi rs3 bruker samme plattform). At bilen får samme komponenter og fjæring osv som impreza kommer ikke til å skje. Den vanlige imprezaen er laget for en stor kundegruppe og har ikke spesielt stort fokus på sportslighet. Den er et kompromiss av alt. LItt sportslig, ganske komfortabel osv.
Ft 86 kommer heller ikke til å ha deler fra impreza Sti, da de delene er alt for dyre. Bare bremser og fjærbein til de bilene er glatt 50 laken.
Det er derfor meget sansynlig at toyota evt Trd kommer til å utvikle en helt egen bil, i samarbeid med subaru. Og bilen vil troligvis få motor, bremser, gir og hjuloppheng helt utviklet av toyota for å beholde bilen mest mulig sportslig.

Når det er sagt, oppleves subaru som en "drivers car", alstå en bil med fokus på kjøringen, så samarbeidet med subaru vil nok høste en del positive karakteristikker i forhold til hvor underholdende ft-86 blir å kjøre.

Subaruversjonen kommer sansynligvis til å få turbomotor fra wrx eller Sti imprezaen. Jeg tipper også at subaru rapper mye deler fra Sti divisjonen sin, og setter det rett på bilen. Altså, samme fjæring, bremser og muligens gir/4wd system som impreza Sti. Prisen blir nok derfor tilsvarende en Sti impreza også, nemmlig 850k pluss her i landet.
Det jegh ar lest på div forum rundt FT-86 som har kommet fram er som du sier en 2,0l Boxer motor på ca.200hk. Dette er en boxermotor fra Subaru. Ja, Toyota kommer sikker til å gjøre sin vri på denne motoren, men allerede her så har dem spart noen kroner på å ikke bygge opp en ny motor helt fra bunden av. At dem bruker Impreza plattforen er ingen ny sak. Hva dem har gjort med plattformen kontra en Impreza er jo en hel del, men bare det å utvikle en ny plattform er grisedyrt. Derfor regner jeg med at Toyota har spart noen slanter på å låne denne platformen.

Subaru har jo i dag WRX som har rundt 200hk og er satt opp sportslig. Hva Toyota har gjort med understellert til FT-86 er ikke godt og si blir spennende å se, men man skal ikke avfeie at dem har "lånt" løsninger fra subaru.
 #383436  av magnesmurf

Wrx har 265hk per dags dato :wink:
2009-2008 modellen hadde 235hk, og i tiden før det lå effekt tallet på ca 225.
 #383442  av James

Toyota har jo gt4 bilene om det skulle bli 4x4. ST205 sitt superstrut understell er jo ikke ett feilt utgangspunkt.