TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • "Sway Bar End Links" fra twos'r'us. - EU-ok?

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #381769  av john_e
 
Under helsesjekken på Mr2'en oppdaget at jeg trenger nye "sway bar end links"
Har sett på de fra twos'r'us, men har et par spørsmål som jeg håper å få svar på :)

Er det noen som har fått problemer i EU-kontroll med at det mangler antistøv-gummi på dem?

Er det forresten noe vits i å bestille full stainless option? (Bruker mr2'en litt på vinteren)
 #381794  av lasse
 
Har aldri hatt noe problem med det ihvertfall, har jo vært hos BT med bilen med dem på (med ST suspensions stabtag, førøvrig knall grønne, manglet bremseskjold på alle hjul og med stålomspunnede bremseslanger) Eneste de kommenterte der var at de stagene kom til å få slark fortere fordi det ikke var noe belg på dem, og det igjen kunne føre til problemer på eu.
 #381795  av john_e
 
Ok, høres bra ut :)
Godt å slippe å sløse penger på skjold i fremtiden da + null skrapelyd fra skivene hver gang man har skrudd :)
Har du forresten full stainless option på dine lasse?
 #381811  av lasse
 
Brakk av skjoldene mine når jeg bytta til 92+ bremser jeg da :wink:
Har ikke full stainless nei, men nå ser jo ikke bilen min hverken salt, vinter eller minusgrader...
Hadde nok driti i det uansett, er jo ikke så ofte man skal av og på med dem, og uansett hva man går for er det jo MYE bedre enn det originale driten som setter seg fast i løpet av null komma nix.
 #381844  av MRPETTER
 
lasse skrev:Brakk av skjoldene mine når jeg bytta til 92+ bremser jeg da :wink:
Har ikke full stainless nei, men nå ser jo ikke bilen min hverken salt, vinter eller minusgrader...
Hadde nok driti i det uansett, er jo ikke så ofte man skal av og på med dem, og uansett hva man går for er det jo MYE bedre enn det originale driten som setter seg fast i løpet av null komma nix.
agreed:)
 #381910  av bose
 
Det jeg hater mest med de orginale lenkearmene er stramme patenten..Senterskrua har en innvendig sekskant i senter, som ruster og går rund for et gått ord.
Har selv two`r`us sine, og er veldig fornøyd med dem..
 #381982  av Drafter
 
bose skrev:Det jeg hater mest med de orginale lenkearmene er stramme patenten..Senterskrua har en innvendig sekskant i senter, som ruster og går rund for et gått ord.
Har selv two`r`us sine, og er veldig fornøyd med dem..
sekskant skrue innvendig er det vel på det aller meste.
bare å rengjøre godt, kline på litt rustløser og kjøre på med muttertrekker det.....
kan jo også bruke en liten vice grip tang på baksiden, istedenfor den sekskanten..
 #383208  av -magnus-
 
Dette har ingenting å si ved en PKK.

Stabilisatorstag skal ikke anmerkes med 2'er før stag er knekt, eller har veldig stor slakk. Støvmansjett har ingen betydning ved bedømming.
 #383257  av Drafter
 
-magnus- skrev:Dette har ingenting å si ved en PKK.

Stabilisatorstag skal ikke anmerkes med 2'er før stag er knekt, eller har veldig stor slakk. Støvmansjett har ingen betydning ved bedømming.
Har kommet nye regler nå da. Eu hasr blitt MYE mildere..
Stab stag har for så vidt INGENTING å si for traffikk sikkerhet derfor er det kun 1'er feil eller en merk for eier..
Kunden skal kun opplyses om dette, dersom ulyden plager han kan de byttes ved hans ønske..
Hvis eieren av bil har fjernet stab stagene fra bilen vil det da si, "INTET Ã… KONTROLLERE, INGEN MANGEL"
Samme gjelder også div andre deler som eks (drivaksel mansjetter) ingen mangel det heller..
Kun merknad som kunden bestemmer om han vil gjøre noe med.. med mindre han vil at driv ledda skal skjære seg..
 #383317  av Drafter
 
bose skrev:Gjelder dette også dekslene til bremseskivene..?
Tenker du på bremseskjoldene?
Isåfall burde ikke dette ha noe å si for en EU kontroll slik jeg har oppfattet de nye reglene..
Det er jo ikke akkurat traffikkfarlig..
Eneste du risikerer er å få dritt og smus i bremser og hjullager, og dette går jo da igjen utover kundens kostnader..
 #383508  av Drafter
 
john_e skrev:Så hvis jeg forstår det rett, så blir det ikke annmerkning på ødelagte mansjetter, så lenge det ikke er slakke i leddene? :)
Stemmer!
Blir nok skrevet opp, men det kreves ikke at du gjør noe med det.
Med mindre du vil ha større utgifter siden..

Er vel stortsett ledd, motorfester, dempere og fjører, bremser, lys, setebelter, utslipp og slikt dem setter fokus mot..
Alt som gir dårligere kjøregenskaper eller er trafikkfarlig.

Disse reglene er jo ganske nye, så hvis du er uenig i verkstedet med mangler de setter på deg så er et bare å ringe biltilsynet og se hvem som har rett :wink:
 #383517  av john_e
 
Drafter skrev: Stemmer!
Blir nok skrevet opp, men det kreves ikke at du gjør noe med det.
Med mindre du vil ha større utgifter siden..

Er vel stortsett ledd, motorfester, dempere og fjører, bremser, lys, setebelter, utslipp og slikt dem setter fokus mot..
Alt som gir dårligere kjøregenskaper eller er trafikkfarlig.

Disse reglene er jo ganske nye, så hvis du er uenig i verkstedet med mangler de setter på deg så er et bare å ringe biltilsynet og se hvem som har rett :wink:
Ok, thanks! :)
 #383695  av -magnus-
 
Du får 1'er på defekt drivakselmansjett, altså en mangel som skal utbedres, men slipper visning ved godkjent verksted. ;)

Det lønner seg å holde øynene åpne når det gjelder PKK. Kan virke som at noen verksteder ordner seg arbeid ved å skrive mangler som det ikke er hold i..
PKK er jo ikke akuratt noe service.. :P