Den enslige oslomannen ble etter 40 år i storbyen så møkka lei av trengsel, kø, eksos og forurensing at han nærmest på dagen bestemte seg for å komme seg så langt vekk fra byhelvete som mulig, og det for godt!
Han fant en annonse på finn.no om en koselig liten hytte midt på finnmarksvidda, og tenkte at DET måtte jo være midt i blinken, langt fra byens kjas og mas!
Som sagt, så gjort. Han kjøpte hytta, solgte leiligheten og bilen, sa opp jobben, og tok med seg det han tenkte han fikk bruk for og flytta nordover.
Han stortrivdes der oppe i villmarken, ikke en kjeft å se, og han bare nøt den totale stillheten.
Etter tre uker begynte det imidlertid å bli litt kjedelig, men så en dag hørte han en motorlyd, da kom det en same kjørende på snøscooter. Samen kom opp til hytta og gliste fra øre til øre og strakte frem neven.
"Hei, Mattis hete æ, kem e du?"
Oslomannen var glad for å få besøk, og tok samen i hånda:
"Odd Willy her, hyggelig!"
"Jadda jadda" sa samen. "Æ såg nu at det kom røyk ifra den hærren hytta, så æ tænkte nu at æ måtte ta mæ en tur og hilse på dæm nye naboan."
"Å, det er nok bare meg" svarte oslomannen, "Jeg ble bare så drittlei av byen."
Samen klappa oslomannen på skulderen og sa "Ja da har du no ihvertfall kommen te rætt sted. Hær e ganske stille og rolig. Men du, æ ska no ha fæst på lørdag, du e no hjærtelig vælkommen. Men du ska vær klar over at det bli nokk endel drikking!"
Oslomannen dro litt på det, han visste ikke helt om han var klar for fest riktig enda, han hadde mest lyst til å slappe av.
"Jadda jadda, og det blir nok kanskje litt pokerspilling også da" sa samen. "Dæm spælle væl poker sørpå også?"
"Joda, jeg spilte jo endel poker i ungdommen" svarte oslomannen.
"Mæn æ må advar dæ, det går hardt før sæ på fæstan her oppe, og det kan nok hende at det bli litt slåssing utpå kvelden!"
Oslomannen trakk på smilebåndet. "Jeg vokste jo opp midt i gryta, jeg klarer nok å slå fra meg hvis det trengs!".
"Jadda, og med såppass me alkohol innabords så bli det som regel endel knulling utover natta!" sa samen med et lurt smil.
Oslomannen var da overtalt, og takket ja til å komme på festen.
"Så fint, da ses vi på lørdag da" sa samen og satte seg på snøscooteren.
Oslomannen begynte å glede seg allerede, drikking, pokerspilling, slåssing og knulling! Hørtes ut som en helt grei plan... Men så begynte han å tenke, hva i all verden bruker folk å ha på seg på fest her oppe? Er det vanlig å komme på fest i dress kanskje?
I det samen skal til å kjøre avgårde veiver oslomannen med armene og roper: "Hei du, hva skal jeg ha på meg på festen?"
"Å det er ikke så farlig" sier samen. "Det blir jo bare oss to.............."