TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Godkjenning av MR2 MK2 turbo?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #384735  av Scotty

Emnetittel endret fra "MR2 MK2 turbo" til "Godkjenning av MR2 MK2 turbo?". Tidligere emnetittel beskrev ikke hva innholdet i førstepost tok for seg. I dette tilfellet var emnetittel kun navnet på bilen, noe som sier lite om godkjenning av ombygging. Det anbefales å lage en emnetittel som reflekterer innholdet i førstepost på en effektiv måte, dette fører til bedre respons i tråden og mer struktur for forumet.

Dette innlegget skal ikke kommenteres.

- Scott
 #384778  av erling

Nå har ikke jeg greie på hva disse avgasspapirene inneholder, men kanskje det hadde vært mulig å bruke papirer fra en Celica GT4 som har samme motor og er typegodkjent her i landet? :)
 #384792  av mr2storbrua

En GT4 har vel annen ECU og et annet eksosanlegg. Dette kan påvirke utslippet... Det er derimot merkelig at man ikke kan få utført denne testen hos et godkjent testorgan.
 #384798  av erling

mr2storbrua skrev:En GT4 har vel annen ECU og et annet eksosanlegg. Dette kan påvirke utslippet...
Var det en kvalifisert konklusjon eller tenkte du høyt? :wink: Jeg har en slektning i BT som er positiv til tanken, bilene har jo samme krav til avgass om de er samme årsmodell.
mr2storbrua skrev:Det er derimot merkelig at man ikke kan få utført denne testen hos et godkjent testorgan.
Er vel ikke noe i veien for å reise ned til tüv på test og få papirer, om man betaler for det? :wink:
 #384803  av mr2storbrua

erling skrev:
mr2storbrua skrev:En GT4 har vel annen ECU og et annet eksosanlegg. Dette kan påvirke utslippet...
Var det en kvalifisert konklusjon eller tenkte du høyt? :wink: Jeg har en slektning i BT som er positiv til tanken, bilene har jo samme krav til avgass om de er samme årsmodell.
Jeg tenkte høyt :wink: Man skulle tro at det holdt hvis de kan utvise skjønn, men siden utslippet på disse motorene ikke nødvendigvis er like så er det vel en fare for at de ikke godtar dette? Kanskje GT4 er akkurat på grensa, mens kravene i japan ikke er så strenge slik at MR2 Turbo passerer kravene i japan, men ikke i EU (slik BT kanskje tenker vel og merke).
erling skrev:
mr2storbrua skrev:Det er derimot merkelig at man ikke kan få utført denne testen hos et godkjent testorgan.
Er vel ikke noe i veien for å reise ned til tüv på test og få papirer, om man betaler for det? :wink:
Var det ikke japanauto som ville krasjteste JDM-supra i Tyskland for å få godkjent i Norge? Men BT ville ikke godkjenne allikevel?

Håper for all del at det bare er meg som er litt pessimistisk nå, jeg har ikke prøvd å godkjenne selv :roll: Forvent det verste, håp på det beste :wink:
 #384805  av erling

mr2storbrua skrev:Jeg tenkte høyt :wink: Man skulle tro at det holdt hvis de kan utvise skjønn, men siden utslippet på disse motorene ikke nødvendigvis er like så er det vel en fare for at de ikke godtar dette? Kanskje GT4 er akkurat på grensa, mens kravene i japan ikke er så strenge slik at MR2 Turbo passerer kravene i japan, men ikke i EU (slik BT kanskje tenker vel og merke).
Ja ikke godt å si. Men man vet jo aldri, det kan jo funke. Synes ikke det bør avfeies uten å ha prøvd. Kanskje man måtte brukt en motor fra celica på ombyggingen og, men er jo ikke umulig det heller

Synes det er mer spennende å høre fra noen med erfaring fra dette, vi andre kan jo bare spekulere oss ihjel uten at det hjelper. :wink:
 #384812  av mr2storbrua

erling skrev:Synes det er mer spennende å høre fra noen med erfaring fra dette, vi andre kan jo bare spekulere oss ihjel uten at det hjelper. :wink:
Helt enig.
 #385389  av rkarlsen

fikk svar fra Toyota Norge etter å ha sendt mail til de ang avgasspapirer på mr2 turbo.

Svar:

"Viser til din henvendelse og kan informere om at turbo versjon er kun produsert for, og solgt i USA.
Vi har ingen info om dette. Modell med turbo er kun godkjent i USA og det finnes hos oss ingen dokumentasjon/godkjenning for dette i Norge.
Avgassinformasjon om denne motoren finnes ikke."

Neste blir da å høre med EPA i Usa..

Noen tips :?:
 #385702  av rkarlsen

Har fått avgass papirer fra EPA. Skal til BT for å høre om de kan godkjenne bilen med det jeg har fått fra EPA til uka.

Spennende. :roll:
 #385719  av leiira

blir spennende å se om de holder til godkjenning da ;)
 #385721  av rkarlsen

leiira skrev:blir spennende å se om de holder til godkjenning da ;)
Får se iløpet av de neste to ukene. :D
 #385737  av mr292

megaspennende :-) satt i møte med produskjons lederen til toyota i norge i går, og spurte han litt om dette. han sa bare at den ikke ble solgt til det europeiske markedet og at avgasspapirer var vanskelige. om EPA papirene holder for biltilsynet er dette en finfin sak som bør deles med resten av norge.