TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Turbolyd GT4, Og spm om trykk;)

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #385216  av gt4hansen
 
Har som kjent skaffet meg en orginal gt4 st 185 fra 1990. Men jeg skal begynne å bygge eksos nå, og jeg vil ha litt lyd fra turboen.

Får man tak i åpent luftfilterkit til disse?

Hvordan er det å montere en dump ventil eller en resirk ventil på disse? Anbefalt og har noen en innstalasjonsguide?
Sist redigert av gt4hansen den 27 mar 2011 21:37, redigert 2 ganger totalt.
 #385225  av celica_st185
 
Personlig er jeg ganske lei hele dumpventillyden, så jeg kjører heller uten. Men tror jeg har liggene en intercooler med påsveist stuss til dumpventil hvis du vil ha... Når det gjelder åpent luftfilter, brukte jeg ett HKS soppfilter inn på en 90graders adapter til Luftmengdemåleren. Du får veldig god plass til å lage det fint til hvis du flytter batteriet bak i bagasjerommet som endel har gjort
 #385258  av Haugrud
 
Jeg har Blitz sitt filter (ikke innsats) kjøpt fra Fensport..der har du hvertfall en enorm sugelyd, og du hører turbo veldig godt når du går av gassen...ser ut som de har fjerna det fra siden sin, men du kan jo høre med de. http://www.fensport.co.uk
Der følger det med adapter og alt du trenger:)
 #385261  av Daniel HS
 
Jeg har 3" DP, og orinialt luftfilter i original boksen og kjører på 1kg. Man får ganske heftig turbolyd av det. Lå en Cossie bak med med ganske grov eksos, og han reagerte på at jeg har visst den syykeste ladelyden/sugelyden han noensinne hadde vært borti. Ellers synes jeg personlig at det er kulere lyd i en GT4 uten dump, enn med. Jeg har riktig nok dump på min nå, men har valgt en ganske stram en som også lager lite lyd. Skal du ha masse dump lyd er det bare å investere i en RFL ventil.
 #385262  av Andrepedersen
 
MEN, vist du ikke har stillt opp ladetrykket på turbo, kjører org eksos, så blir det ikke stor forandring på lyden. Så dette burde kombineres med eksos og bc 8)
 #385280  av Daniel HS
 
gt4hansen skrev:Har bestilt 3 Toms downpipe nå:) er det bare Å kjøpe turbotrykksregulator å skru opp til 1kg?
Bare og bare... Vil absolutt anbefale at du får deg en elektronisk BoostController til å stille trykket med! Selv bruker jeg HKS EVC4 (tror jeg, 3 eller 4 husker faktisk ikke). Da har du mye mer kontroll over trykket og evt peaker du kan få på turbotrykket. På min kan jeg sette en max grense på ladetrykket, at om den plutselig skulle lade for mye (av div årsaker), kutter den ladetrykket med en gang.

En liten guide til hva som må gjøres når du monterer BC

Boost Controller:
http://www.turbocelica.nl/howto-boostcontroller.htm

T-VSV
http://www.turbocelica.nl/howto-tvsv.htm