problemet med blåste JDM turboer er veldig logisk; overspeed av en gammel "ubalansert" (egentlig bare slitt, men dog) turbo.
Problemet med overspeed kommer særlig når du fjerner restriksjonene i eksosen etter Turbinhjulet... det er simpelten ingen motstand igjen i eksosen bak turbimhjulet og turbinhjulet vil da få "frie tøyler" til å akselerere, siden "flowen" blir mye bedre i hele eksosanlegget.
Og når du klarer å bygge trykk så mye raskere (du merker trykket kommer Satans mye tidligere med ny Downpipe u/restriksjoner), så setter dette
enda Større krav til det
15-20 år gamle Ladetrykks-systemet rundt....som skal Styre disse stakkars tvillingene. Det må rett og slett
reagere mye raskere, og det gjør det ofte
ikke (logisk nok).
Med litt ekstra trykk i tilleg, blir resultatet høye "spikes" i ladetrykket fordi systemet er for treigt. Du har da enormt mye høyere hastighet på en sliten turbo, og det stakkars turbinhjulet i "kjeramikk" må legge inn årene ganske kjapt.
2JZ er særlig utsatt, siden en av turboene(tror det er den bakre;nr 2) er Uten wastegate, og styres av to spjeld ETTER (!) turboen til og med.
Det er ganske vanskelig å styre en overspeed-turbin ved å regulere mengden eksos den skal bli "kvitt"

Kan forøvrig være Nr 1 som ryker og, husker ikke i farta hvem det var... alle med sine grunner
Eneste "gode" løsningen jeg har sett, er å beholde orginal downpipe og Katalysator.... da får ikke flow'en i anlegget blitt god nok til å overspeed'e turboene, og med litt høyere ladetrykk klarer etter all sansynlighet det 15-20 år gamle ladetrykksystemet å holde følge.
På min 1JZ kjører jeg bevisst med orginal DP og Kat pga dette...så får man se hvor lenge de lever i år

0,9 gikk fint på rudskogen sist fram til clutchen tok kvelden...men jeg har en Wastagate pr turbo på min som styrer ladetrykket, ett myyyyye enklere system enn 2JZ har.. og derfor litt mindere sårbart mtp "spikes" og overspeed.
Dog, en med MK3 supra med 2JZ her inne, har bestilt seg ett bra T-60 singel-turbokitt fra Statene. Trur denne vil passe svært godt med orginal-mappet til JZ-motorene + du har jo enormt mye mer potensiale (550hk er mulig) om du skulle ha råd til Datasprut senere. Følg med og se hvordan det funker for han, trur det der er ett godt alternativ for Tvillingene uten å "måtte" kjøpe datasprut.