TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• MR2, er det verdt det? :)

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #385625  av drolph

Hei! Jeg er en ivrig entusiast av MR2, og har vært det siden jeg var ung.
Lurer litt på denne bilen her, om det er noe for meg. Jeg er 20 år, skal ut som lærling til sommeren, og har en ekstra jobb i butikk. Er det noe som kan passe en ung mann, med en lønn på ca. 10.000 i mnd? Med tanke på reperasjoner og vedlikehold av en MR2, som er så "gammel"?

Tips ville ha vært supert, det hadde vært ekstremt kult med en sånn bil, men er det vært det med den jobben jeg har o.l.?
 #385627  av ArildM

Det er en kul go-cart på skilter. Lite kan gå feil på disse, men motorene er typisk kjørt hardt og det er litt kjedelig om du ikke tjener så mye om du skulle få en Mr2 med defekt motor (har prøvd 8) ). Ellers er det ikke så mye som går i stykker på disse, god gammeldags Toyotakvalitet. Rust i bakskjermer og ellers på disse bilene begynner å bli veldig vanlig så det er et stort problem. Ellers er det absolutt ingen vinterbil for en som er fersk bak rattet, en bil med midtstilt motor kan også være direkte farlig på sommerføre om den slipper og du ikke er godt kjent med bilen.

Ellers kan det være lurt å søke litt på forumet, disse spørsmålene har blitt stilt mange ganger før :)
Lykke til, og hvis det blir at du kjøper deg Mr2 og behandler den med respekt kan jeg love deg at du ikke vil angre kjøpet (NB: Mr2 avhengighet kan være en svært dyr hobby i mange år fremover) :mrgreen:
 #385641  av Issate

Har hatt enda mindre enn deg i lønn samtidig som jeg har eid min Mr2 ;)
Er snakk om prioritering :P
Skal nevnes at jeg har bytte 4 dekk, alle bremse klossene og skivene. 2 kalipter og fått montert eksos anlegg :p

Mange av disse kunne jeg lett ha gjort selv, men siden jeg ikke har sted å skru (eller har verksted på jobb, men har ikke bukk :( ), eller erfaring med å skru på bilen (er ikke mye glad i feil og prøv ut metoden :lol: )

Men som vanlig så koster det ikke mye å vedlikeholde en MR2 :)
 #385645  av inzane2012

kan vel aldri gå feil om du tar en mr2 :)
men vil anbefale deg å bruke god tid på å finne det rette eksemplaret, som nevnt er rust begynt å bli ett problem på mkI'n, og mr2 generellt sett pleier å bli kjørt litt hardt å høyere oljeforbruk er vel og en ganske vanlig ting på disse bilene.

Unansett så ønsker jeg deg lykke til med biljakten! Og velkommen til klubben :)
 #385647  av john_e

Går ca. 2500 i måneden til Mr2'en min i alle fall. Den kjøres ikke daglig, mest i helgene. På sommeren blir den brukt oftere da :)
Siste halvåret er det brukt 20 000 på motoroverhaling, 4000 på justerbare dempere + andre småting. Skal på med nye hjul før sommeren også, så blir fort til at man bruker litt ekstra på en Mr2 når man først blir hekta ;)

For deg skal det vel være godt mulig å ha Mr2 :)
 #385656  av ErikG

Alt spørs jo på hvor mye du har tenkt å legge i bilen ved kjøp, om du casher den ut eller må ta lån. Om du kjøper en "dyrere" som er i bedre stand vil du ha lavere månedlige utgifter på uforutsette feil, kontra en billigere der du har lavere faste utgifter (lån), men større sannsynlighet for uforutsette utgifter ved større sjanse for feil.

Hva skal du i lære på? Mekanikker? Om det er mekanikker vil du få mulighet til å reparere mye selv og får billigere deler.

Ser ikke noe problem for en med din lønn og eie en mr2 kontra mye annet. Hva er alternativene?
 #385669  av drolph

Nei, altså MR2 er guttedrømmen min da. Jeg skal ut i læretiden min som forskalingssnekker, men hvis jeg kommer så langt at jeg kjøper meg en MR2, så kan jeg alltids sjekke forum om tips hvis jeg kommer over noen problemer med motor o.l. :)

jeg får helt se hva jeg bestemmer meg for og har et lite øye til en 1988 modell, som ligger på autodb til 27.000.

Men jeg er veldig åpen for alle forslag egentlig. Hvis det er noen der ute som har en grei MR2 ELLER Celica, som kan være billig, så er det en mulighet for at jeg tar kontakt :)
 #385670  av leiira

min mr2 mk2 gti 91 model ! selges 35,000 pga stått i låve siden 2007 ! vet iallefall at støtdempern på førerside må byttes!
 #385673  av inzane2012

jeg kan ikke snakke for mkI kjøp, siden jeg bare har hatt mkII'n selv, var første bilen min og jeg angrer ikke ett sekund på at jeg valgte mr2, selv om akkurat den jeg kjøpte kanskje ikke var det beste kjøpet...

og ang celica så blir det vel nesten det samme der som med mr2 at di har blitt kjørt mer hardt en mange andre biler, men om du skulle gå for en celica så er ikke t18 ett dumt valg vertfall :)

men uansett om du går for celica eller mr2 så vet du vertfall at du får kvalitet ;)
 #385831  av Drafter

inzane2012 skrev:jeg kan ikke snakke for mkI kjøp, siden jeg bare har hatt mkII'n selv, var første bilen min og jeg angrer ikke ett sekund på at jeg valgte mr2, selv om akkurat den jeg kjøpte kanskje ikke var det beste kjøpet...

og ang celica så blir det vel nesten det samme der som med mr2 at di har blitt kjørt mer hardt en mange andre biler, men om du skulle gå for en celica så er ikke t18 ett dumt valg vertfall :)

men uansett om du går for celica eller mr2 så vet du vertfall at du får kvalitet ;)
t18.. hvorfor ikke t20? er jo MYE mer solid motor i de virker det som..
de fleste t18'ene der ute har jo bytta stempelringer på under 100.000 km osv :roll:

gjør som de andre sier! spar heller opp litt penger og kjøp noe dyrere..
kan du jo slippe unna en del ubehagelige opplevelser..
deler til mr2 er verken billig i norge om du er mekaniker eller ikke..(lite utvalg og)
men fra england får du kasta deler etter deg omtrent.

om du skulle gå for celica, skaff deg i det minste GT modellen (175hk)
Da slipper du unna den slappe 116hestern :P