TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Hvor mange hk holder org kammer 3sgte?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #385744  av Haugrud

Driver å bygger opp igjen motoren min, og fant en sprekk i ene HKS kammen min..derfor lurer jeg på hvor mange hester original kammene holder?? Spørs om det ikke er de originale som blir brukt i første omgang..:p
 #385787  av Zepticon

Haugrud skrev:Driver å bygger opp igjen motoren min, og fant en sprekk i ene HKS kammen min..derfor lurer jeg på hvor mange hester original kammene holder?? Spørs om det ikke er de originale som blir brukt i første omgang..:p
Nå er jeg langt i fra noen ekspert men jeg ser ikke helt hvorfor orginale kammer (eller noen andre for den saks skyld) ikke skal tåle effekt, uansett hvor mye. Det eneste stresset jeg kan se at de blir utsatt for er høyt turtall, bortsett fra det må det være et rolig liv å være kamaksel. Deres eneste jobb er jo å åpne ventilene når det trengs, og det trengs jo kun når det er null trykk i sylinderen? og da har det jo ikke noe å si om det er 90 eller 1090hk?
 #385788  av Rangle

Kammene kan leve et ganske hardt liv, både omdreininger, rask akselerasjon/deakselerasjon og iallefall harde ventilfjærer gjør kammene tyngre å dra rundt.
Bare å se på Audi sine tidligere A6 V6 TDI'er, kammene lever et kort liv i disse (dårlig arbeid med kammene er den største faktoren), men de blir slitt uansett.
Tror kanskje spørsmålet er basert på hvor langt man kan dra med orginalkammene, når de gir seg på effekt (dreiemoment)?
 #385792  av MOTORSPORTHUSET

orginale ventilfjærer og løftere takler orginalkammer mye bedre en trimkammene med høyt løft og og agresiv durasjon som gjør at shims kan dette ut fjærer ikke
følger med og lftere blir slått i stykker.

når det gjelder slitasje så har det ikke noe med hester og gjøre.

audi kammene på v6 var bare dårlige i godset med spinkel konstruksjon. har bytta på audier sikkert 7 ganger.
jobber jo med di til vanlig.

bare husk.. ikke overskrisd 7300rm med alt org i toppen. så er du trygg.
du kan kjøre på stor turbo men jeg mener kurven nur på 450-500 ganske brått
så sett på en maks 500hk turbo er min mening.. med 5 til 7 mm større eksosturbin en kompressor turbin.