TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Bensinpumpe!

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2

 #3859  av Morten
 
Leste noe i en bok en gang:
FOR kraftig pumpe fører til ekstra sirkulasjon pga. for høyt trykk
som igjen gjør at bensinen utvider seg pga. varmen som utvikles som igjen fører til mindre bensin i sylinder ved samme trykk og duty cycle
som igjen motvirker det en egentlig prøver å oppnå...... (verdens lengste setning? :wink: ).

En bi-virkning kan i såfall være at selv om motoren er perfekt mappet for korte turer etter optimalisering på rullende landevei vil den få tynnere og tynnere blanding etterhvert som bensintemperaturen stiger... worst case: meltdown av motor!

Innser at dette høres veldig paranoid ut, noen som har vært borti problemstillingen før?

 #3870  av CelicaTurbo
 
hm, syntes det der hørtes rart ut jeg? Tror ikke pumpen varmer bensinen noe men det er jo mulig at bensinen blir oppvarmet idet den går fra høy-trykk siden av trykkregulatoren til returslangen til tanken som jo har lavere trykk, men forskjellen mellom disse to slangene skulle ikke forandre seg så alt for mye med kraftigere pumpe, det eneste som forandrer seg er at trykkregulatoren slipper mer bensin tilbake i pumpen for å holde trykket mot pumpene konstant (og tilsvarende orginalt).

:)

 #3896  av Morten
 
I boka "Modern Engine Tuning" av A. Graham Bell står forresten denne formelen for å regne ut ca. hvor mye bensin som går med (og dermed hvor kraftig pumpe som trengs):

Fuel flow (cc of petrol per minute) = HP x K
where HP=maximum horsepower
K=5.6 for turbo/supercharged engines
and 4.6 for naturally aspirated engines

Kanskje dette kan være en guideline?
Bør vel i såfall ha litt sikkerhetsmargin så klart...

 #3906  av CelicaTurbo
 
og hvis du ser i Sport Compact Car artikkelen som det er lagt ut link til på forsiden så står det kanskje detaljert der hvor mye bensin som behøves for hvilken effekt og hvordan dette skal regnes ut med tanke på injektorer og pumpe..

:)