TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Avgasspapirer, EU bil = lett?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #387067  av mr292

Hei, kunne sikkert stjelt en bit av den nye "3sgte turbo godkjenning" s'tråden, da tråden er rettet til en 3sgte motor.
Det har seg slik at bilen min til neste år har vært 10 år i norge, da slipper man unna de sinnsyke avgiftene ved "Trimming" av vognkortet.

etter det jeg har forstått er det avgasspapirer på motorene som problemet.
trenger man å anskaffe avgasspapirer på biler som er godkjent i andre EU land?
eventuellt hvor vanskelig er det å skaffe disse?

så har jeg ett spørsmål til...
har sett litt rundt på nettet og fant ut at den sprekeste 3s motoren (sett bort fra 3s-gt serien) er 4.gen 3s-gte. denne har i følge mine tall 256hk og finnes i toyota caldina st215 (gt-t) 97-03 og toyota caldina st246 (gt-four) 03-07
er det noen av disse som vet om caldina st215 eller caldina st246 er blitt solgt i europa, eller som forutser at denne motoren er værre å få godkjent i forhold til 3.gen motoren?

håper jeg har tent en flamme i de av dere som tenker 3s-gte konvertering ved å bringe 4.gen motoren opp :twisted:
 #387069  av mr292

Fant ut av spørsmål 2 akkurat nå. de 3 første linjene i denne artikkelen:
http://en.wikipedia.org/wiki/Toyota_Caldina

Lyder:
The Toyota Caldina is an automobile manufactured by Toyota for the Japanese market and was released in 1992. It replaced the Toyota Carina Surf.

While the Caldina has never been officially exported by Toyota outside of Japan, its 4WD capability and large capacity have made it a popular grey import in Australia, New Zealand, Russia and many South American countries.

så da regner jeg med at denne motoren bare er solgt i japan og at avgasspapirer er umulig.

spørsmål 1 er fortsatt gjeldende.
 #387350  av rkarlsen

mr292 skrev:Fant ut av spørsmål 2 akkurat nå. de 3 første linjene i denne artikkelen:
http://en.wikipedia.org/wiki/Toyota_Caldina

Lyder:
The Toyota Caldina is an automobile manufactured by Toyota for the Japanese market and was released in 1992. It replaced the Toyota Carina Surf.

While the Caldina has never been officially exported by Toyota outside of Japan, its 4WD capability and large capacity have made it a popular grey import in Australia, New Zealand, Russia and many South American countries.

så da regner jeg med at denne motoren bare er solgt i japan og at avgasspapirer er umulig.

spørsmål 1 er fortsatt gjeldende.
Prøv å send mail til EPA (enviroment protection agency) i USA å hør om dette.
Imports@epamail.epa.gov

De har det meste med det er noe de ikke har.

Jobber med å få papirene fra EPA til å fungere med 3S-GTE(225hk) motoren til MR2 her i Norge nå.

Venter på svar fra BT.
 #387361  av ke25-toyoglide

Tviler-på-om-det-hjelper-å-snakke-med-noen-i-USA....
Avgassmålinger-derfra-gjelder-visst-ikkje-i-Norge....
Sikkert-for-at-de-kjører-en-annen-syklus-eller-noe.
 #387364  av 3rlend

ke25-toyoglide skrev:Tviler-på-om-det-hjelper-å-snakke-med-noen-i-USA....
mener å ha hørt noe av det samme :)

Når det gjelder caldina, så ble den aldri eksportert til europa :(
sad but true :(

edit: å nå vet jeg ikke om jeg misforstår eller om du skrev feil, men 4. gen 3s-ge, er ikke dette beams? å i Caldina står det en 4.gen 3s-gtTe som er oppgitt til å ha 265 hk fra fabrikk :)
 #387379  av 2fast4u

ke25-toyoglide skrev:Tviler-på-om-det-hjelper-å-snakke-med-noen-i-USA....
Det stemmer det som ke25-toyoglide skriver, avgasspapirer fra andre verdensdeler enn Europa blir ikke godkjent her hos BT.
Har prøvd dette, og fikk veldig god hjelp både hos produsent og importør, men det nytter ikke, håpløst rett og slett.

:wink: