Da var det vel på tide med en liten update igjen.
Jeg har hatt en veldig trøblete sommer, nesten ikke fått kjørt noe med bilen pga forskjellig problemer. 1. Mai var jeg på banekjøring på Frøya, bilen fungerte utmerket og hadde blant annet høyeste hastighet på langstrekka. Jeg syntes likevel at den kanskje ikke gikk helt som den skulle, og den hadde vært veldig tungstartet de 2 foregående ukene. Det første som slo meg var at E85`en kanskje kunne være vinterkvalitet, altså E75. Bestemte meg da for å teste dette, men kvaliteten var god.
Det endte med at vi bytta diverse sensorer, prøvde alt mulig men den ville ikke starte dagen etter jeg hadde vært på Frøya. Etter et par dager med diverse prøving bestemte vi oss for å ta en komp-test.. 5/6 sylindre ga ingen utslag, og bare 9,5 bar på den som ga utslag.
Både toppen og bunndelen ble levert på motorverksted (Cylmo i Trondheim). Her ble det konstatert at samtlige innsugsventiler var helt kaputt og måtte erstattes. Jeg ba dem også om å bytte stempelringer for å være helt sikker og under dette arbeidet viste det seg også at både bærelager og rådelager var ødelagte. Jeg tror nok det skyldes lagring med e85 på motoren, så jeg har lært.. The hard way.
Cylmo skulle skaffe ventiler, det tok 7 (!!!!) uker å få tak i dem, og når de endelig kom var det eksosventiler som kom. Tok tak i saken selv og skaffet ventiler selv på 5 dager.
Fikk omsider tilbake motoren og satte den i bilen igjen. Starta ganske kjapt.
Ut å kjøre litt.. Men det lekker olje av motoren flere plasser.. Så ut med girkassa for å bytte simringen i bakkant på motoren.. Så oppdaget vi lekkasje i framkant og det ble så vi byttet simringen der også.. Fortsatt var det flere lekkasjer.
Det ble tatt en nærmere titt på det og vi konkluderte med at bunnpanna var problemet. Tok ned hele forstillinga, av med bunnpanna som Cylmo hadde montert.
Det er ikke pakning på bunnppanna på Supra, men pakningsstoff og her hadde de vært alt for grådig slik at det var lekkasje på flere plasser. Gjorde opp at dette og starta bilen og kjørte en runde, men fortsatt var det en lekkasje igjen.. Skjønte ikke hva dette var så vi bestemte oss for å ta ut motoren, plukke den ned i molekyler og sette den sammen igjen.
Og ENDELIG, lekkasjefri og frisk motor

men så røyk turboen.. ny og større på vei
SÃ¥ litt bilder..
Først fra banekjøring på Frøya:
Så fikk jeg endelig bilen på veien igjen, for en liten stund..
Så ble det opp på bukker igjen og ned med forstillinga...
SÃ¥ var jeg ut med motoren igjen, bygde den opp helt fra scratch.
Og to dager etter var jeg og kjørte 201m street legal i Trondheim.. Hadde litt småtrøbbel der så ble litt bob-bob. Fikk satt opp launch control, FY FAEN det er rått! Men turboen var dårlig, og launch control er ingen god medisin så det ble punktum med det. Kommer ny turbo i morra.
Klar for drag
Handla nye draghjul av Are Ourom også, storfornøyd med de
Og til slutt et bilde fra køa til Teknisk kontroll på dragrace sammen med en kompis sin E30 Turbo.
Skal ta en photosession med et ordentlig kamera når jeg får på ny turbo, er ikke mye å skryte av disse iPhone bildene men det er vel bedre enn ingenting

Stiansen
- 93 Toyota Supra (X)
- 94 Toyota Supra Eurospec (X)
- 00 Mitsubishi EVO 6 (X)
- 95 Toyota Supra Eurospec
http://www.twinsturbo.com