TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Spm ved. bilkjøp: motorstørrelse til motorvei pendling?

  • Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv
 #387937  av Scotty
 
Hei!

Lurer litt vedrørende kjøp av bil til jobbpendling.

Det er snakk om hovedsaklig motorvei. Vil det være best å ha en større motor som kan cruise roligere, eller en mindre motor som da krever mer gasspådrag? Noen som har formening om hva som bruker mest drivstoff?

Diesel eller bensin?

Scott
 #387952  av magnesmurf
 
Hybrid hvis du sverger til bensin. Diesel hvis du bare vil ha noe billig og kan leve med støy og kraft kun midt i turtallsregistret.
Stor motor er best. Snakker av erfaring. Dama har bil med liten motor, (1,4) som skal være oppgitt til å bruke 0,45 på mila. Den bruker nærmere 0,7 siden man må gasse såpass mye.
Har selv bil med større motor (2,0) og min er diesel. Den er oppgitt til å bruke 0,5 på mila med konstant 4x4 innkoplet. Den bruker 0,52-0,54 med litt aktiv kjøring. Men går betydlig billigere enn dama sin bil med liten motor.

Til motorveiskjøring er det jo fint med litt moment på lavt turtall. Så kjøp en litt kraftig diesel. 2 liter med turbo er en ypperlig kombinasjon. 120-150 hk burde holde, litt avhengig av bilstørrelse og vekt. 300nm burde være minimumskravet.
 #387953  av Audun F
 
Zepticon skrev:Det smerter meg å si, men jeg tror diesel med lavere priser og forbruk vinner her. En 2.0l turbo med 140hk må da holde?
Volvo S40, 2005 modell - 2.0 med 140hk og 400nm :) Bruker den nesten hver dag mellom Drammen og Oslo og snittforbruket ligger under 0,7 (jeg er litt hard på pedalen noen ganger ;)) Anbefales virkelig - jada, selv om dette er et Toyota forum ... og, Magne - denne drar bra fra bunn av ;)
 #387986  av magnesmurf
 
Høres ut som et fornuftig valg. S40 går vel for å være den mest feilfrie volvoen mener jeg å ha lest. Men motoren er vel som diesel flest? Brukbart drag mellom 1700 og 4000rpm?
Ellers er vel diverse toyota utstyrt med den fine d4d motoren med 177hk og 400nm. I en avensis må den jo være litt underholdene :wink:

Kommer jo helt ann på hva trådstarter skal ha for type bil (stv, flerbruksbil eller liten småbil?) og hva han prioriterer mest, bortsett fra økonomi. Er komfort, kvalitet eller økonomi det viktigste?
Har også lest mye bra om bmw sine diesel seksere. Men da er vi over på et helt annet budsjett i både innkjøp og vedlikehold..
 #388035  av Scotty
 
Bilen skal også brukes til daglig drift, men at bilen er tilpasset økonomisk pendling er viktigst.

Bilen skal helst være seden, coupe eller stasjonsvogn.

Hva med en 3-serie E46 1.8-2.0? F.eks http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=27326937
 #388083  av magnesmurf
 
Kan foreslå noe du garantert får meget rimlig, hvis du klarer å finne det.
En toyota camry sedan diesel. Romslig, billig, skuddskikker og komfort på linje med mercedes.

Eller kanskje en avensis diesel av første typen?
 #388092  av Mr_Storbrua
 
magnesmurf skrev:Kan foreslå noe du garantert får meget rimlig, hvis du klarer å finne det.
En toyota camry sedan diesel. Romslig, billig, skuddskikker og komfort på linje med mercedes.

Eller kanskje en avensis diesel av første typen?
kommer camry som diesel?
 #388105  av magnesmurf
 
Mener å ha sett noen av den gamle typen til slags som diesel, men det kan jo være import. Tør ikke love at de ble tatt inn og solgt nye her i landet.
 #388180  av Amund
 
Har du bruk for baksete? Dersom det ikkje er eit krav, så finnes det jo ein skog med billige varebiler med dieselmotor?
Touran for eks? Lånte ein i vinter, og var egentlig positivt overraska over kor godt dei henger på veien. Bruker 0.5 og litt på aktiv kjøring. (fåes med dsg kasse)